VARNING SPOILER!!
Vi kör ganska mycket År noll just nu. Vi är halvvägs genom År noll metaplot, samtidigt som vi är helt klara med GA och vi har kommit till kapitel två i Maskinarium.
Vi har kört alla kampanjerna parallellt, men började givetvis först med ett par sessioner år noll. GA gick väldigt fort och spelarna gillade den kampanjen.
Nu har Djur och Mutanter förenats i zonen och tillsammans letar dem efter det mytomspunna EDEN.
Tanken var att maskinerna skall joina med dem inom kort, men...
Mina spelare är inte så förtjusta i att spela maskinerna, de tycker att klassen är mycket tråkigare, dessutom gillar dem År Noll settingen bättre med zonfarandet.
Jag håller med dem, zonfarandet är roligare än robot kampanjen,.
Detta har blivit ett litet problem, då jag har svårt att få dem att spela maskiner och Helium kampanjen "Halkar" lite efter.
Tycker även som SL att kampanjen är lite krånglig, stora ytor och för dålig överblick, saknar kartor. Visst skulle jag kunna sätta mig ned och förberedda allt med egna kartor osv, men det skulle ta för mycket tid. Tycker generellt att det saknas kartor i Mutant år Noll, men i Maskinarium blir det ett BIG PROBLEM.
Tyvärr, måste jag säga, så gillar jag inte riktigt storyn i MM, gillar robotarna och dess funktioner och regler men inte kampanjen.
Nu sitter jag i valet och kvalet om jag skall behöva skriva om kampanjen för att lyckas "släppa lös" robotarna i zonen.
Funderar på om jag skall vända lite på storyn, att en expedition från rollpersonernas ark hittar Helium och att mutanterna bestämmer sig för att utforska den. Det hela slutar förstås med katastrof och ett mindre krig utbryter. På så sätt får vi in robotarna från Helium i kampanjen, men spelarna "tvingas" inte spela maskinerna.