User avatar
HankTheTank
Topic Author
Posts: 202
Joined: Mon 08 Aug 2016, 22:23

Robot kampanjen...

Sat 01 Oct 2016, 21:38

VARNING SPOILER!!
Vi kör ganska mycket År noll just nu. Vi är halvvägs genom År noll metaplot, samtidigt som vi är helt klara med GA och vi har kommit till kapitel två i Maskinarium.
Vi har kört alla kampanjerna parallellt, men började givetvis först med ett par sessioner år noll. GA gick väldigt fort och spelarna gillade den kampanjen.
Nu har Djur och Mutanter förenats i zonen och tillsammans letar dem efter det mytomspunna EDEN.
Tanken var att maskinerna skall joina med dem inom kort, men...
Mina spelare är inte så förtjusta i att spela maskinerna, de tycker att klassen är mycket tråkigare, dessutom gillar dem År Noll settingen bättre med zonfarandet.
Jag håller med dem, zonfarandet är roligare än robot kampanjen,.

Detta har blivit ett litet problem, då jag har svårt att få dem att spela maskiner och Helium kampanjen "Halkar" lite efter.
Tycker även som SL att kampanjen är lite krånglig, stora ytor och för dålig överblick, saknar kartor. Visst skulle jag kunna sätta mig ned och förberedda allt med egna kartor osv, men det skulle ta för mycket tid. Tycker generellt att det saknas kartor i Mutant år Noll, men i Maskinarium blir det ett BIG PROBLEM.
Tyvärr, måste jag säga, så gillar jag inte riktigt storyn i MM, gillar robotarna och dess funktioner och regler men inte kampanjen.

Nu sitter jag i valet och kvalet om jag skall behöva skriva om kampanjen för att lyckas "släppa lös" robotarna i zonen. 
Funderar på om jag skall vända lite på storyn, att en expedition från rollpersonernas ark hittar Helium och att mutanterna bestämmer sig för att utforska den. Det hela slutar förstås med katastrof och ett mindre krig utbryter. På så sätt får vi in robotarna från Helium i kampanjen, men spelarna "tvingas" inte spela maskinerna.
 
User avatar
Tomas
Site Admin
Posts: 4895
Joined: Fri 08 Apr 2011, 11:31

Re: Robot kampanjen...

Sun 02 Oct 2016, 11:05

Hej!

Att introducera robotarna i Zonen utan att spela hela Maskinarium-kampanjen är absolut en möjlighet. Smaken är ju som baken, och alla äventyr passar inte alla. Att Maskinarium-kampanjen skiljer sig en hel del i upplägg jämfört med År Noll (och Genlab) är avsiktligt, då vi vill visa upp olika sätt att spela Mutant på.

Vad gäller frånvaro av detaljkartor så har du en poäng, och vi har börjat jobba mer med sådana (de finns exempelvis i Genlab och Zonkompendium 5). Håller med om att det gärna kunde ha funnits mer av den varan även i Maskinarium.
Fria Ligan
 
User avatar
HankTheTank
Topic Author
Posts: 202
Joined: Mon 08 Aug 2016, 22:23

Re: Robot kampanjen...

Sun 02 Oct 2016, 15:18

Hej!

Att introducera robotarna i Zonen utan att spela hela Maskinarium-kampanjen är absolut en möjlighet. Smaken är ju som baken, och alla äventyr passar inte alla. Att Maskinarium-kampanjen skiljer sig en hel del i upplägg jämfört med År Noll (och Genlab) är avsiktligt, då vi vill visa upp olika sätt att spela Mutant på.

Vad gäller frånvaro av detaljkartor så har du en poäng, och vi har börjat jobba mer med sådana (de finns exempelvis i Genlab och Zonkompendium 5). Håller med om att det gärna kunde ha funnits mer av den varan även i Maskinarium.
ja tyvärr, gillar ju precis allt annat ni skrivit till spelet. Vi skall ge det en chans till på söndag. variationer och olika sätt att spela på är förvisso bra, men som sagt just MM passade min spelgrupp dåligt. Men vi ger inte upp ännu ;)
Ja kartor lyser med sin frånvaro, hoppas det blir bättre i framtida Zonkompendium och framför allt Exodus!
 
User avatar
Carrot
Posts: 259
Joined: Fri 23 Nov 2012, 11:44

Re: Robot kampanjen...

Mon 03 Oct 2016, 17:37

För att återkoppla till det du skriver: "...en expedition från rollpersonernas ark hittar Helium och att mutanterna bestämmer sig för att utforska den. Det hela slutar förstås med katastrof och ett mindre krig utbryter. På så sätt får vi in robotarna från Helium i kampanjen, men spelarna "tvingas" inte spela maskinerna."
Det finns ju OBS SPOILERVARNING en del ganska sent i Maskinariumkampanjen där robotarna interagerar med Zonmutanter i deras ark. Kan du inte använda den delen, men som SL spela Robotarna och låta spelarna vara mutanterna? Robotarna traskar helt sonika in i Arken och ställer till det, eller beskylls för någonting dom faktiskt inte gjort. Då kan spelarna få en liten inblick i robotarnas värld, iom en attack mot Helium och kanske till och med lyckas få besöka den innan helvetet bryter loss? Det går ju att återkoppla till senare också, när/om robotar blir kompisar med mutanterna. Spelarna kan ju få reda på maskinarium-storyn genom en samling stackars robotar som lyckats ta sig bort från Helium och som kan berätta sina minnen från hur helium en gång var, vad som hände med helium och deras kamp för att klara sig.
 
User avatar
HankTheTank
Topic Author
Posts: 202
Joined: Mon 08 Aug 2016, 22:23

Re: Robot kampanjen...

Tue 04 Oct 2016, 12:38

För att återkoppla till det du skriver: "...en expedition från rollpersonernas ark hittar Helium och att mutanterna bestämmer sig för att utforska den. Det hela slutar förstås med katastrof och ett mindre krig utbryter. På så sätt får vi in robotarna från Helium i kampanjen, men spelarna "tvingas" inte spela maskinerna."
Det finns ju OBS SPOILERVARNING en del ganska sent i Maskinariumkampanjen där robotarna interagerar med Zonmutanter i deras ark. Kan du inte använda den delen, men som SL spela Robotarna och låta spelarna vara mutanterna? Robotarna traskar helt sonika in i Arken och ställer till det, eller beskylls för någonting dom faktiskt inte gjort. Då kan spelarna få en liten inblick i robotarnas värld, iom en attack mot Helium och kanske till och med lyckas få besöka den innan helvetet bryter loss? Det går ju att återkoppla till senare också, när/om robotar blir kompisar med mutanterna. Spelarna kan ju få reda på maskinarium-storyn genom en samling stackars robotar som lyckats ta sig bort från Helium och som kan berätta sina minnen från hur helium en gång var, vad som hände med helium och deras kamp för att klara sig.
Absolut, bra idéer. Vi skall göra ett försök till på söndag med kampanjen, hoppas det lossnar lite då.
Robotar har väl aldrig varit någon favorit karaktär i vår grupp, tyvärr. Så var det även i MUA, M och M2. Även om ÅrNolls versioner är ballare enligt mitt tycke.
 
User avatar
Jurij 1138
Posts: 329
Joined: Fri 29 Apr 2011, 09:15
Location: Zonen på Öarna

Re: Robot kampanjen...

Tue 04 Oct 2016, 21:44


Absolut, bra idéer. Vi skall göra ett försök till på söndag med kampanjen, hoppas det lossnar lite då.
Robotar har väl aldrig varit någon favorit karaktär i vår grupp, tyvärr. Så var det även i MUA, M och M2.  Även om ÅrNolls versioner är ballare enligt mitt tycke.
Hupp! I M:UA fanns ju tidernas häftigaste robot med (som även fått ynnesten att förkroppsligas i M:M) - Jurij 1138!
________________________
Meka Extraordinaire
 
User avatar
HankTheTank
Topic Author
Posts: 202
Joined: Mon 08 Aug 2016, 22:23

Re: Robot kampanjen...

Wed 05 Oct 2016, 11:17


Absolut, bra idéer. Vi skall göra ett försök till på söndag med kampanjen, hoppas det lossnar lite då.
Robotar har väl aldrig varit någon favorit karaktär i vår grupp, tyvärr. Så var det även i MUA, M och M2.  Även om ÅrNolls versioner är ballare enligt mitt tycke.
Hupp! I M:UA fanns ju tidernas häftigaste robot med (som även fått ynnesten att förkroppsligas i M:M) - Jurij 1138!
Haha. Trots det. Sorry Jurij 1138.
Hade iofs en robot i UA kampanjen ett tag. En felkodad techservice modell vi namn Åkesson.

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 2 guests