User avatar
Frodovic
Topic Author
Posts: 10
Joined: Fri 15 Jan 2016, 00:01

Scener till konvent

Wed 28 Sep 2016, 11:06

Hej!

Jag spelleder både M0 och GA i vår spelförening. Vid våra normala träffar kör vi pass som varar 4-6 timmar. 
Nu ska föreningen arrangera ett "minikonvent" under Spellovet och jag vill försöka locka nya spelare att prova på rollspel i allmänhet och då Fria Ligans Mutant i synnerhet ;)  

Min idé är att spela Maskinarium, ett eller fler korta scenarion (max 2 timmar per tillfälle).
Jag kommer att ha 4 färdiga karaktärer på plats, nedvända blad på bordet. Spelarna får en introduktion av spelet och världen, därefter vänder de sina blad och ser sina karaktärer. 

Men... vad ska de råka ut för på max två timmar?! 
Fredrik Lindström
Västervik Spelhobby
BayCON - Spelkonvent i Västervik
 
User avatar
Daarkh
Posts: 94
Joined: Fri 29 Aug 2014, 19:29
Location: Ljusdal
Contact:

Re: Scener till konvent

Fri 30 Sep 2016, 11:30

Ett påtvingat arbetspass i en nerstängd och delvis vattenfylld sektor av Helium är ett ypperligt sätt att visa på misären. En stackars frisörsmodell som tvångsrekryterats som kabelåtervinnare i en helt ny miljö för denne eller kanske en sorteringsmaskin från Ica Heliums lager avdelning som nu ska styra över rostiga rivar-drönare...   Allt möjligt kan hända i form av ohyra, rebelliska skrotrobotar, nitiska säkerhetsenheter, miljöfaror osv osv. 

Använd tidsramen som en faktor...  "Om två timmar stänger vi ner denna sektor permanent, se till att vara klar före dess eller stanna kvar där för evigt".
 
User avatar
HankTheTank
Posts: 202
Joined: Mon 08 Aug 2016, 22:23

Re: Scener till konvent

Sun 02 Oct 2016, 09:21

Strömförsörjningen i en sektor går sönder. RPs arbetslag skickas för att undersöka. Först ser det ut som Asgnagare har tagit sig in via ventilationen och gnagt på kraftledningarna. Arbetslaget sanerar ohyran och lagar kablarna. Strömmen funkar fortfarande inte! RP följer kablarna till en relästation. Sen är ockuperad av skrotrobotar som "snattar" ström. Arbetslaget måste nu förhandla eller ta strid för att slutföra sin arbetsorder.
Kanske kräver ockupanterna något?
 
User avatar
HankTheTank
Posts: 202
Joined: Mon 08 Aug 2016, 22:23

Re: Scener till konvent

Sun 02 Oct 2016, 10:28

Stridsroboten SUN 651 har avvikit från Helium. SUN har lyckats bryta sig ut genom en utrymning sluss upp till övervärlden. På vägen har stridsroboten slagit ut en väktarenhet samt skadat en städrobot svårt.
NODOS påstår att SUN blivit smittad av en elak maskinkräfta och är en stor säkerhets risk. RPs arbetslag får uppdraget att fånga in den förrymda roboten, aktiv eller avaktiverad!

SUN har inte fått kräfta, utan nått insikt och tröttnat på Helium. Hon har nu smitit ut i Zonen för att smaka på friheten.
Några sektorer bort från utgången ligger en utpost med Mutanter, SUN kan ha blivit tillfångatagen och inspärrad, hon gör inget motstånd då hon helt enkelt tröttnat på våld. RP måste smyga in och rädda SUN. Eller kanske förhandla sig till hennes frihet.

SUN har fått permanent medborgarskap i mutant utposten och har inga planer på att återvända till Helium. Hon motsätter sig alla försök att övertalas, mutanterna försvarar också sin nya medlem om hon attackeras, vad gör RP?
 
User avatar
Frodovic
Topic Author
Posts: 10
Joined: Fri 15 Jan 2016, 00:01

Re: Scener till konvent

Wed 12 Oct 2016, 23:11

Ahh, grymt tack för era idéer! 
Fredrik Lindström
Västervik Spelhobby
BayCON - Spelkonvent i Västervik

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 3 guests