User avatar
Blatifagus
Topic Author
Posts: 172
Joined: Thu 17 Dec 2015, 12:43
Location: Marjura

Insikt

Sun 15 May 2016, 23:35

Jag har en fråga kring Insiktskorten.
Hur är det egentligen tänkt att de ska användas?
Ska man bara använda dem som en extra "krydda" i rollspelandet, eller är det tänkt att de (när man så att säga "löser in dem" för 5 exp) blir en permanent del av robotens personlighet?
Båda sätten har fördelar och nackdelar.

Hur ser ni på det? Hur gör ni?
Image
 
User avatar
Fenhorn
Moderator
Posts: 4439
Joined: Thu 24 Apr 2014, 15:03
Location: Sweden

Re: Insikt

Mon 16 May 2016, 01:18

Det jag gör är att de blir en del utav robotens personlighet. Skulle en spelare dra ett insiktskort som han inte vill spela efter så slänger han kortet i slutet av spelmötet. Likaså så kan en spelare som mot förmodan inte har spelat efter sin nya insikt fortsätta i nästa spelmöte med den insikten eller dra ett nytt. All in all, tills han har fem.

Det skall sägas att vi bara har haft ett MM spelmöte så det är så som vi har tänkt det hela.

Det betyder att jag tänker att dela ut en bonuserf. i varje spelmöte som roboten spelar efter sina insikter/personlighet. Senare sedan när spelet går ihop med MÅ0 så tänker jag göra samma och då även ge en bonus "erfarenhetspoäng för bra rollspel" även till mutanter och djur om de spelar efter vad de är för djurtyp, vilken roll de spelar, vilka mutanter de har, o.s.v. (för att även ge de en morot att spela sin karaktär bra).
“Thanks for noticin' me.” - Eeyore
 
User avatar
Blatifagus
Topic Author
Posts: 172
Joined: Thu 17 Dec 2015, 12:43
Location: Marjura

Re: Insikt

Mon 16 May 2016, 08:54

Bra idéer! Jag tror jag kommer göra som du.
Att "ignorera" vissa kort och byta ut dem efter speltillfället är inte dumt. Vissa kombinationer av personligheter kan se roligt ut på pappret, men riskerar att göra karaktären helt odräglig att umgås med. Okej i Helium där robotarna inte bryr sig i egentlig mening, men ute i zonen? Roboten riskerar att bli reservdelar första natten i Arken.
Image
 
User avatar
Buio
Posts: 51
Joined: Mon 16 May 2016, 21:25

Re: Insikt

Sat 21 May 2016, 09:50

Fenhorns förslag låter vettigt.
Okej i Helium där robotarna inte bryr sig i egentlig mening, men ute i zonen? Roboten riskerar att bli reservdelar första natten i Arken.
Nästa session - Spela modell "Automatisk rolbotdörr i Arken som säger pscht". Kanske ger en del Insikt. ;)
 
User avatar
Tomas
Site Admin
Posts: 4897
Joined: Fri 08 Apr 2011, 11:31

Re: Insikt

Sat 21 May 2016, 09:57

Tanken med insiktskorten är inte att de måste bli en permanent del av robotens personlighet, utan att roboten "prövar" en ny personlighet under en kortare period (ett spelpass). Om detta sen blir en del av robotens personlighet eller inte är upp till spelaren själv (det är ju dock kul om det blir så). Detta är i alla fall tanken.
Fria Ligan
 
User avatar
Flamealot
Posts: 22
Joined: Wed 22 Jun 2016, 22:59

Re: Insikt

Thu 23 Jun 2016, 00:19

Ah, det förklarar en del. Tack!

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 4 guests