User avatar
Greipur
Posts: 107
Joined: Sun 06 Sep 2015, 14:30

Re: Stämningsmusik i Helium

Sun 26 Mar 2017, 15:39

Håller helt med OP (och övriga) om att det är mer skitig industrial och cyberpunkig musik som gäller för Maskinarium. Jag hara börjat förbereda då gruppen fortfarande inte är klar med Genlab Alfa. Men, här är saker jag tänkte använda.


Snatcher - på tal om cyberpunk så är detta kultspel bra inspiration, särskilt för inslag av detektivarbete. Originalsoundtracket kanske låter för retro, men en vänlig själ har gjort en HD remake på flera av låtarna.

För några år sen kom det även ett radiodrama kallat Sdatcher som Akira Yamaoka (Silent Hill osv.) gjorde musiken till, väl värt att införskaffa. Det är inspirerat av Snatcher-världen och är mer high def, har en ganska stor bredd på uttryck, men fokus är så klart neo-noir/sajberpönk känsla.


Primordia handlar om en robotstad övergiven av människor, rätt passande tema och musik. Finns på Spotify, men du kan också få det om du t.ex. köper spelet på GOG.

Andra saker jag tänkte ha med: musik från Front Mission-serien, Portal 2 och Ghost in the Shell.
 
User avatar
Greipur
Posts: 107
Joined: Sun 06 Sep 2015, 14:30

Re: Stämningsmusik i Helium

Sun 30 Jul 2017, 21:14

Jag spelledde Norrviken Nandeep 23 från Zonkompendium 6 i helgen, eftersom det är rätt tydligt att det rör sig om zombies med robotar så tänkte jag på George Romeros (rest in peace) zombiefilmer och insåg att retroljudet funkar oerhört bra. När spelarna för första gången mötte zonen så spelade jag introt till Dawn of the Dead, riktigt maffigt (om jag får säga det själv).
(Soundtracks till Dawn of the Dead och Day of the Dead finns på Spotify för övrigt)


Och resten av äventyret så serverades det lite musik från Escape From New York, huvudtemat var en tillfredsställande låt att spela när spelarna hade överlevt alla fasor och återvände till Heliums trygga famn.

(Finns på Spotify likaså, plus mycket annat av Carpenter)


Men, när det blev drag spelade jag musiken från spelet Zombie Night Terror som jag tycker är en härlig dansant homage till gamla skräcksoundtracks, till robotdrama tycker jag det funkar med detta upbeat-tempot! Kan rekommendera spelet om ni gillar zombies, har en underbar deadpan humor á la Dan O'Bannons Return of the Living Dead (1985).

(Soundtrack finns på Steam)


Vet inte hur mycket av musiken som funkar till Maskinarium i stort, men det var ett kul avbrott mot den vanliga musiken jag använder. :)

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest