1. Energi: 4 av 8 arketyper börjar med ett E-pack, flera av dom börjar med energivapen, (se sidan 96 Omladdning andra ¤) energi vapen kan drivas med E-pack och det står inte någon stans att energivapen är kopplade till robotens egna källa. Det är öppet för argumentation att man kan ta ur E-packen ur dom. Robotar har solceller som ger den 1 MP med solpaneler blir det en T6 MP, Motorladdare med sprit eller bensin for roboten MP, vevgenerator ger en MP efter några timmar, sopomvandlare sopor och växter blir 1 MP efter 6 timmar. Om man är en vettig spelare så upptäcker man att energi är inte ett problem. Använder sig av reservkraft och batteriladdare så kan roboten känna en hakka på att sälja till andra. Detta är inte ett problem, utan problemet ligger i att det finns för lite saker som kräver energi.
Solceller tar tid och används på dagen (duh). Inte en tidpunkt som övriga i gruppen vill "slå läger". Kör man med sprit så måste det införskaffas och det är hutlöst dyrt. Man kan göra själv, då kommer vi in på soproboten. Hur svårt eller lätt det är för en spelgrupp att hitta växter och annat att göra sprit på eller att sopomvandla beror på SL. Dessutom så tar insamlandet av sådant tid. Någonting som man behöver göra på dagen helst (igen en tidpunkt som ev. mutanter inte gillar att "göra ingenting"). Visst man kan preppa hemma i Arken, men bara upp till 10 och EP rinner i väg fort och då är vi tillbaka till "daglägermetoden".
Att robotar startar med prylar har jag personligen tagit bort nu uti i Zonen. Lite inspirerat utav Elysium där ingen utav Elysiums roller startar med artefakter när de väl har kommit till Zonen. Sedan vilka moduler som är tillgängliga från start kan man även det diskutera. Men som sagt detta beror på hur SL är.
Att tjäna pengar på att ladda upp batterier, visst men det krävs väl en batteriladdare, ingenting man startar med. Föga användbart dock, utom i en långt gången kampanj, då högteknovapen är lite vanligare.
2. Jag läste på forumet att försöka repetera en grundegenskap skada borde kosta en MP, detta håller jag med på. Kanske lite dyrare skrot.
Hänger inte med här. Det kostar väl redan 1 EP per GE man reparerar (även Skyddsvärdet om jag minns rätt).
3. Jag tycker även att robotar borde spendera en dos vatten vage kväll för att "spola bort smuts och avlagringar" annars drabbas roboten av en kopulativ negativ tärning i mot sig. Roboten kan använda rötskadat vatten men då sänks den negativ tärning till minimum en. Roboten måste håla sig ren.
Mina spelare tvingades att reparera sig själva så ofta att jag inte tycker att man behövde utsätta dem för mer. Dock ska väl tilläggas att jag är en relativt hård SL (mot både mutanter och robotar). Jag tillät robotar att köpa "oljegroggar". Ett slags första hjälpen för robotar. Jag gav det +1 när de slår ett reparationsslag.
4. Att robotar är inte tar skada av röta är helt keff! Jag tycker det går emot vad spelet handlar om.
Robotar tar ju inte skada på samma sätt. Man kan ju köra med att när mutanter tar röta och då slår rötslag för att se om tar GE skada så gör roboten likadant men rötan som en robot tar är inte kumulativ som för mutanter. Då tål robotar mycket mer röta än vad mutanter gör men de måste ändå vara försiktiga.
5. När en robot blir bruten så tycker jag dom borde få en förslitnings skada utav 10 möjliga, när dom har 10 är dom permanent avaktiverade. En robot är inte en odödlig krigsmaskin, man måste vara försiktig även som robot. Självklart kan förslitnings skada tas bort med en ny artefakt "Prima reservdel"
Så en robot ska bara kunna bli bruten 10 gånger. Om jag hade kört så, så hade mina spelare inte varit robotar så länge (eller alls förmodligen). Känns inte så rolig. Lite för mycket dataspelsmekanism över det. "Yellow robot have ten new lives"
6. En robot kan byta arketyp om han kan komma över dom nödvändiga delar han behöver för ombyggnaden. Om dom kommer i från ett robot vrak ett annat set. Alla robotar kan bli skrotrobotar utan specifika delar.
Det är väl mest programvaran som gör en robot till den han är. Han kan ju trots allt byta chassidelar. En stridsrobot kan ha ett chassi som är gjort för en kampanjonsrobot för att hans originaldelar gått sönder. Programvaran är inte bara komplex den har ju blivit så komplex så att den har fått insikt. Har svårt att se detta skulle kunna ske utan avancerade programmeringskunskaper. Något som en robot inte har. Trot inte ens en tekniker från Elysium skulle klara det.