Reglerna för mörkerpoäng är alldeles utmärkta... men om man skulle vilja skilja på bedjandet och SLs förmåga göra livet surt för hjältarna, har ni något bra tips på alternativ kostnad eller risk?
Jag menar: om man tänker sig Ikonerna som mer renodlat på den troendes sida, kan det kännas motigt att öka på högen med mörkerpoäng. Varför skulle de högre väsen jag ber till vilja sabba för mig, liksom.
Dessutom med mer traditionellt spelupplägg kan det kännas som att SL inte ska behöva begränsa sig till en viss valuta, utan modifiera scener fritt efter eget huvud, utan att det skapas någon antagonism mellan spelare och SL.
Att det måste finnas en begränsning på att be till Ikonerna är jag jag ju helt med på. Vad kan man tänka sig istället?
Om man på sitt omslag inte får några nya sexor, kan man ju tolka det som att Ikonerna inte lyssnar. Det är ju fullt normalt. Och så vanligt att det knappast kan ligga till grund för något slags konsekvens (utöver att du antagligen just misslyckats med vad du försökte göra, vilket är tillräckligt allvarligt).
Men vad sägs om att scenen omedelbart fylls av motsvarande en mörkerpoäng per etta på omslaget? Primärt att användas för att skapa "otur" för dig som just bad (och inte primärt mot dina vänner) ? Du kan spendera framgångar/sexor för att direkt negera dessa mörkerpoäng/ettor, men gör du inte det manifesteras dem direkt mot dig.
Fördelen är att det är du själv som dragit mörkret över dig. Du behöver inte känna att spelledaren valt ut någon för att slänga MP på. Känslan av antagonism (SL fattar beslut som är mot oss) skingras. Istället är han tvingad spendera de MP du just genererat, no hard feelings liksom. SL får gärna låta sig inspireras av vilken Ikon du bad till när hon väljer hur MPna ska förbrukas.
Lyckas jag förklara den vibb av omys "SL vs spelare" jag vill vifta undan?
Kommer det att fungera att spendera Mörkerpoäng på stubinen?