Beguiled
Topic Author
Posts: 136
Joined: Sat 30 Jan 2016, 21:57

Förfalskning och manipulation

Wed 11 Apr 2018, 10:28

Skrev på en bunt olika tankar tidigare med syftet att använda i kampanj. Ungefär som systemet för mikrogravitation. Tänkte att de kanske kan vara intressanta för någon annan med.

Transpondermanipulation: att ändra sin signatur mot andra skepp och även mot rymdstationer. Givetvis olagligt.
Smaragdhacking: att ta sig in i eller rentav manipulera sitt skepps smaragdskiva. (Inspirerat av Ghazalis sista färd.)
Avtalsförfalskning: att förfalska fraktavtal för last i Tredje horisonten.

Transpondermanipulation
Att stänga av sin transponder (se R197) handlar bara om en knapptryckning, även om det föranleds av otaliga varningar från skeppsdatorn. En framgångsrikt manipulerad transponder kan däremot skicka ut falska räddningssignaler eller ändra ett skepps signatur helt och hållet. Något som kan vara väldigt användbart om man vill ta sig förbi kontroller.
Transpondermanipulation slås med färdigheten Datadjinn.

Misslyckande
Inte nog med att manipulationen misslyckas, transpondern visar även tydliga tecken på försök till manipulation. I bästa fall går det att skylla på att den är sönder, men om någon undersöker den noga blir det svårt att bortförklara.

Knapp framgång
Du lyckas ändra transponderns signal och kan signalera som ett annat skepp i samma storleksgrad som skeppet redan har.

Stor framgång
Du lyckas ändra signalen och kan ändra skeppets signatur till en storleksgrad större eller mindre än vad skeppet faktiskt är. Om någon använder aktiva sensorer eller kommer nära nog att se med optiska hjälpmedel så blir det givetvis uppenbart att det rör sig om en manipulerad transponder.

Smaragdhacking
Alla skepp i horisonten förväntas vara utrustade med en smaragdskiva som kontinuerligt loggar skeppets system och även förvarar kaptenens logg. Det är en oval skiva, cirka 20 centimeter i diameter och 1 centimeter tjock, som oftast finns lätt tillgänglig från kommandobryggan om man vet vad man letar efter (FV 1 eller mer i Teknologi).
Genom att slå för Datadjinn går det att få ut informationen som är lagrad. Det går även att modifiera en smaragdskivas loggar om man vill undvika att sanningen kommer fram. 
Modifikationen för att hacka en specifik skiva är upp till SL, men det är alltid svårare att ändra i en logg än att bara läsa den och en skiva från Kolonialagenturen bör vara i det närmaste omöjlig att hacka på grund av deras ökända dynamiska chiffer.
Slaget slås med färdigheten Datadjinn.

Misslyckande
Krypteringen är för svår, eller loggarkivet och kaptensloggarna på ett språk som hackaren inte förstår. Inte nog med att försöket misslyckas - samma person kan inte försöka igen utan att först öka sitt värde i Datadjinn.

Knapp framgång
Du kommer åt en av antingen skeppsloggen, kaptensloggen eller maskinloggen. Den information SL delger är begränsad till den logg du kommer åt.

Stor framgång
Antingen hittar du en genväg till innehållet eller knäcker hela krypteringen, men resultatet är att du har fri tillgång till hela smaragdskivans innehåll.

Avtalsförfalskning
Att förfalska fraktsedlar för att tvätta illegal last, efterkonstruera ägarbevis för herrelösa skepp eller ändra klausulerna i ett påskrivet kontrakt i efterhand kräver ett slag för Horisontens kulturer följt av ett slag för Manipulera. 
Individer med särskild erfarenhet bör få en ansenlig bonus och det kan därför vara bra för rollpersoner att uppsöka specialisthjälp emellanåt.

Misslyckande
Ett misslyckande med Horisontens kulturer innebär att dokumentet blir felaktigt utfärdat, men om Manipulera lyckats kan det ändå lura en ovan byråkrat. Misslyckas båda slag eller om bara Manipulera misslyckas är det uppenbart för vilken tullare som helst att det är en förfalskning och kan leda till väldigt hårda straff.

Knapp framgång
Så länge man inte försöker använda det förfalskade dokumentet på den hävdade ursprungsplatsen lyckas förfalskningen. Att sälja lasten borde inte vara något som helst problem, annat än om SL spenderar MP för att en särskilt hängiven tullare ska syna förfalskningen extra noga.

Stor framgång
Vad är egentligen skillnaden på en perfekt förfalskning och ett original? Om det någonsin kommer fram att detta dokument är en förfalskning så är det den sortens filosofiska frågor som kommer dryftas.
 
User avatar
baylox
Posts: 176
Joined: Fri 28 Feb 2014, 13:15

Re: Förfalskning och manipulation

Wed 11 Apr 2018, 15:42

Kul - och bra! - idéer, det här plockar jag med mig. Tack!
Titta vad jag gjort! / Things I've created:
Coriolis - talanger och referensmaterial
Symbaroum - Unsung Heroes of the Abomitorium
Ur Varselklotet/TftL - mysterier & spelböcker
 
Tobiasekwall
Posts: 47
Joined: Tue 23 Aug 2016, 09:06

Re: Förfalskning och manipulation

Fri 13 Apr 2018, 08:23

Kul, speciellt det med förfalskade transponders har vi kört en del med i en av våra grupper när spelarna vet att det är eftersökta så brukar deras Datadjin försöka byta namn på skeppet. Då brukar jag köra på att de slår datadjin och om en sensoroperatör kollar deras skepp får fler sexor än vad de får så ser sensoroperatören att transpondern är manipulerad.

 På samma sätt så syns det såklart om transpondern och det fysiks inte överensstämmer, typ om det står olika klass 2 men skeppet är klass 3, eller om namnet Al-Hambra står lackat på skeppets yta medan transpondern ropar ut Fatimas falk..  

Jag ska börja använda smaragdskivora mer, det är intressant.

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 5 guests