Toast

Avstånd i rymden

Mon 09 Apr 2018, 10:51

Jag sitter och försöker förstå hur lång tid det skulle ta att åka mellan olika platser för att få en uppfattning av tidsåtgången. Jag förstår dock inte riktigt hur allt ser ut.

För att ta Algol-systemet som ex så har jag förstått att två solar åker runt varandra. Tekniskt sett räknas det som två system och det hår fort att åka mellan solarna. Portalerna ligger på ca 0,5 AD från solen vilket betyder att både portalerna och planeterna egentligen kretsar kring två solar sol ligger precis intill varandra. Rätt mig om jag har fel.

Om jag sedan tittar på Mira så ligger två av solarna 25 AD från varandra vilket inte direkt är intill. Om jag kollar på Kua och planeternas avstånd där och uppskattar liknande avstånd i Mira skulle det innebära att planeter troligtvis för länge sedan hade krockat med den andra solen, särskilt eftersom båda solarna har planeter. Samma gäller till ex systemet Nharmada.

När jag kollar i "Skapa din horisont" i Horisontens hemligheter står det att planeter normalt håller sig inom 50 AD från solen vilket betyder att fler system än de jag nämnt kommer ha liknande problem.

Vad förstår jag inte här? Jag förstår att allt inte ligger på ett 2D-plan men känns ändå som att jag missförstått något. När en räknar avstånd mellan planeter så räknar en ju som om det vore 2D med min/max-avstånd.

Tack på förhand
GZIP: Off