Tobiasekwall

Vulcan och vulcan samt acc och acc

Mon 19 Mar 2018, 13:44

Jag skulle behöva mer förslag på hur olika vapen av samma typ kan skilja sig från varandra. I min spelgrupp så spelar en av rollpersonerna en avdankad soldat som gärna samlar på sig vapen från olika system för att hänga upp på väggen i sin hytt. 
En tydlig skillnad är ju det rent estetiska. Algolsk svart sprejade plastkarbiner, eleganta miriska gevär med ädelträ inlaggt i kokvarna, tunga dabariska kopparfärgade pjäser där mynningen utformats som gapande häger-fåglar eller drakormar. 
Men rent funktiosmässigt vad skiljer dem åt? En sak jag funderar på är att billiga vulcanvapen endast fungerar om det finns syre i miljön medan dyrare exemplar har inbyggda syrgasbehållare som kan se till att patronerna antänds i vacum.
 På samma sätt har jag funderat om billiga acc-vapen inte fungerar, eller går sönder då projektilerna slits ur sin bana, om det finns störande gravitation (alltså för hög eller för låg) eller störande magnetfält. Lite dyrare modeller har ett vred där man ställer in den aktuella gravitationen och den dyraste ställer om automatiskt. 

Har ni några fler idér om hur man skulle kunna ge olika bössor lite olika egenskaper? 
GZIP: Off