LÖWE
Topic Author
Posts: 17
Joined: Wed 30 Apr 2014, 17:04

Skeppsminor...men hur..?

Sat 12 Aug 2017, 00:19

Hej,

Köpte Coriolis under semestern o tycker att det är ett fantastiskt stämningsfullt spel, men på vissa ställen finns det lite oklarheter (för mig iaf)...det mesta av mina funderingar kring reglerna har jag funnit i olika errata/förklaringstrådar...

---

Men...minor, hur fungerar de..?

Vilken position kastar minan (antar skytt)..,

Är det reaktiva minor som kräver låsning och (iaf delvis) rör sig mot mål..?

När exploderar minan och hur avgör man om fiendeskepp detonerar en mina..?

Hur fungerar mintorpeden, på vilka avstånd aktiveras den och på vilka mål..?

---

...Vill också passa på att publikt berömma ligan för riktigt bra återkoppling och kundservice...mitt i semestern får jag svar och sedan länk till saknade pdf:er...samma dag som jag postar...så fungerar inte många företag...stort tack

// LÖWE
 
LÖWE
Topic Author
Posts: 17
Joined: Wed 30 Apr 2014, 17:04

Re: Skeppsminor...men hur..?

Mon 14 Aug 2017, 08:07

...ingen som har koll här..?
 
User avatar
Kosta
Site Admin
Posts: 1532
Joined: Fri 08 Apr 2011, 11:04

Re: Skeppsminor...men hur..?

Mon 14 Aug 2017, 12:06

Hej!

Vi återkommer med svar inom kort!
Fria Ligan
 
LÖWE
Topic Author
Posts: 17
Joined: Wed 30 Apr 2014, 17:04

Re: Skeppsminor...men hur..?

Fri 18 Aug 2017, 16:25

Hej igen,

Hur tänker ni kring detta..?

Minor är ju primärt ett defensivt vapensystem som används för områdeskontroll...de kan ju användas offensivt också för att förhindra skepp att manövrera under stridsinsatser...så fungerar iaf sjöminor i vår tid...

Ubåtar kan lägga minor genom sina torpedtuber och det är så jag tänker mig att coriolisskeppen hanterar systemet...

Men...

Det krävs en del minor för att täcka ett område i rymden...det betyder att skeppet lägger ett "minkluster" som efterföljande skepp behöver navigera, flyga runt eller engagera på annat sätt...

Förslagsvis behöver skepp en SD från minläggarskeppet och som haft attack som aktuell order slå ett manöverslag (undanmanöver) för att undvika träff...slaget modifieras av hur väl minattacken utförts...

Skepp på längre SD blir sinkade vilket skulle kunna betyda att minläggarskeppet får bonus på eventuella reträtter...

Skytt är den position som ansvarar för minläggning...

Mintorpeder kan temperas och aktiveras på bestämda stridsavstånd...

Hur går era tankar..?

// LÖWE
 
LÖWE
Topic Author
Posts: 17
Joined: Wed 30 Apr 2014, 17:04

Re: Skeppsminor...men hur..?

Fri 25 Aug 2017, 15:25

Hej!

Vi återkommer med svar inom kort!
Hej!

Har ni tänkt färdigt än..?

// LÖWE
 
LÖWE
Topic Author
Posts: 17
Joined: Wed 30 Apr 2014, 17:04

Re: Skeppsminor...men hur..?

Tue 05 Sep 2017, 19:30

Bumpar tråden igen...

...är det verkligen ingen som lirar med minor i spelet...förstår inte att frågan inte dykt upp tidigare...

...eller är det så att ingen bryr sig om skeppsvapnet då regler saknas..? Kanske finns det några genomtänkta husregler..?

// LÖWE
 
User avatar
Tomas
Site Admin
Posts: 4896
Joined: Fri 08 Apr 2011, 11:31

Re: Skeppsminor...men hur..?

Mon 23 Oct 2017, 11:42

Här kommer äntligen uppdaterade regler för minor!

Minor avfyras under attackfasen i rundan (fas 5) och använder handlingen Avfyra mina:
Avfyra mina: Placerar ut en mina i segmentet där skeppet befinner sig. Slå ett normalt attackslag och notera resultatet, som representerar hur välplacerad minan är. Inget lås på målet behövs och slaget får inget avdrag för detta. Placera lämplig markör i segmentet för att markera minan. När ett främmande skepp rör sig in i segmentet utlöses omedelbart attacken från minan. Detta sker direkt i pilotfasen i rundan (fas 3). Motmedelskastare kan användas mot minorna i attackögonblicket (detta förbrukar dock skyttens handling i rundan). Skeppet som själv lagt minan utlöser den inte, och inte heller fientliga skepp som redan befinner sig i segmentet. Notera dock att en nukleär mina skadar alla skepp i segmentet, och en antimateriamina skadar alla skepp inom Kort avstånd.
Fria Ligan

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 4 guests