User avatar
Karbonara
Topic Author
Posts: 313
Joined: Fri 05 Jun 2015, 10:42

Husregel: Vansinne

Sun 25 Jun 2017, 18:26

Jag har funderat över hur jag kan få in mer beslutsångest och direkt konsekvens vad gäller mörkerpoäng i spelarnas färdighetsslag.
Här följer en husregel jag satt ihop för att få in mörkret och vansinnet direkt i spelarnas slag, och för att höja anledningen till att släpa runt på talismaner och att be i kapellet.

HUSREGEL - VANSINNE
________________________________
SLÅ MED IKONERNAS NÅD
När du försöker göra något svårt så lägger du ditt öde i Ikonernas händer. Du använder då två olika typer av sexsidiga tärningar:

Vanliga tärningar: Ger framgång om 6a slås. Används för GE-värdet och Hjälp från andra RP eller SLP. De är de första som tas bort vid modifikation av svårare svårighetsgrad (Krävande eller högre svårighetsgrad).

Vansinnestärningar: Ger framgång vid 6a, men risk för vansinne vid 1a. Används för FV-värdet, vapenbonus och övriga modifikationer (så som lättare svårighetsgrader). 

* INGA TÄRNINGAR
Om du får så hög svårighetsgrad att de vanliga tärningarna är borttagna så tas resterande tärningar från vansinnes-tärningarna. Om du efter modifikation har noll tärningar så får du fortfarande försöka, genom att slå en vansinnestärning.

* BE MED VANSINNE
Efter första slaget kan du avgöra om du vill be till Ikonerna (SL får 1 MP). Alla tärningar med 6or och alla vansinnestärningar med 1or behålls på bordet och slås inte om. 
Vid Stor framgång (3+) räknas inga ettor från omslaget, men färre eller inga sexor betyder att du hamnat i Ikonernas onåd. 
Du kan alltså lyckas, men ändå drabbas. 

* ETTOR DRABBAR DIG
SL kan göra följande för varje etta du slog* på vansinnestärningarna:

Direkt olycka: Drabba dig (eller hjälpande RP) med en direkt händelse för 1-3 MP.
Vansinne: Ge dig 1 VP (vansinnespoäng).

*)Talismaner för färdighetsslagets ikon tar bort en etta från slutresultatet.

* DIREKT OLYCKA (MP)
Alla handlingar som SL kan göra direkt mot en RP kan endast aktiveras vid slagna ettor på vansinnestärningar (en olycka/etta):
  • Otur (1MP): Tappa använt föremål, fall omkull, fastna etc. (1 HP för att plocka upp eller ställa sig.)
  • Missöde (2MP): Slut på ammo, tom cell, starta om pryl etc. (2 HP för att återställa.)
  • Drabbad (3MP): Eldavbrott, trasig pryl, fastna i något etc. (3HP med ett färdighetsslag för att fixa.)
  • Förlorad ägodel (1-3MP): RP tappar en pryl som inte nyligen använts. 1MP: Spelare väljer, 2MP: Slump, 3MP: SL väljer.
  • Personligt problem (1-2MP): Aktivera en RPs vansinne eller personliga problem. 1MP: ger mindre förhinder, 2MP: Stoppar nuvarande planer eller skapar en livshotande situation.
* VANSINNE (VP)
Du kan ta lika många Vansinnespoäng (VP) som maxantalet Stresspoäng (minus eventuella SP som blivit permanenta). Alla ettor efter bön, som inte SL spenderar MP på, ger automatiskt +1 VP hos din RP.

Om dina SP når noll tar du automatiskt 1 VP.

Ostasat portalhopp ger 1T6 VP + 1T6/MP SL lägger. Om antal blir karaktärens max VPx2 eller mer drabbas den av ett vansinne och blir permanent hypersjuk (se sid 222 HB).

Då VP når maxantal drabbas du av Vansinne:
  1. Slå 1T6, se Horisontenboken sid 222. Dina nuvarande VP nollas.
  2. Vansinnet aktiveras automatiskt och varar 1T6 timmar, eller tills du fått vård (MEDIKURGI eller BEFÄL).
  3. Efteråt finns vansinnet kvar (och kan aktiveras av SL för 1MP) i 1T6 dygn.
Återhämtning: Ytterligare sexor vid Stor framgång (fler än tre) kan spenderas för att ta bort 1 VP/sexa. Bön i kapell under 12 timmar nollar VP. Vid vila i civilisation minskar VP med ett per dygn.

_______________________________________ Om du tycker det ser intressant ut, testspela gärna och återkoppla gärna här.
---------------------------------

Rollspelens andra guldålder är här!

---------------------------------
Spelutvecklare, skribent, och Fria Ligan hang-around. (Det bara blev så.)

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 4 guests