User avatar
Tim
Topic Author
Posts: 11
Joined: Sun 29 Jan 2017, 00:45

Husregelsystem för dogfighting.

Sun 05 Mar 2017, 15:59

Hej! Jag satt och snickrade ihop ett dogfightingsystem baserat på Coriolis egna rymdstridssystem. Jag speltestade det igår och det gillades av spelgruppen. Skriv gärna om ni hittar ett regelhål eller har annan feedback.
Jag hoppas att ni också kommer att ha roligt med det! :)

Husregler dogfighting

Detta kan bara äga rum så länge båda skeppen befinner sig i samma segment. Det går två dogfightingrundor på en rymdstridsrunda (OM det är jaktskepp (klass I) som strider emot varann. Om det är klass II och uppåt pågår rundorna enligt vanlig rymdstrid).
Jag tänker mig att piloterna ser varann (Om inte den ena vart dold och upptäckt den andra först). De slår då initiativ. Den som vinner initiativet får en attack först. Alltså de upptäcker varann och flyger mot varann. Snabbaste piloten får iväg en salva innan jaktskeppen kämpar om att hamna bakom den andra (För att sedan försöka skjuta). Efter första initiativ och attack avgörs de vem som hamnar bakom vem. Striden är igång och fortsätter enligt de nedan följande faserna.
Är man dold och anfaller den andre ovetandes får man en gratisattack. Därefter kommer initiativ och attacken innan piloterna kämpar om att komma bakom sin motståndare. Anföll man dolt får man +1 på initiativslaget.

(För att förtydliga: I stridens början kan den piloten som vinner initiativet få en gratisattack. Anfaller en pilot utan att den andre piloten är beredd får man en gratisattack innan initiativet rullas. Alltså kan man få in två attacker innan stridens första orderfas, förutsatt att man både anfallit en ovarse pilot OCH vunnit initiativet).

 
-Orderfas
Sker på samma sätt som Rymdstrid. (Givetvis kan inte jaktpiloten ge sig själv en order. Ordern kommer från kaptenen på skeppet som man bedömer styr på ens sida av striden. Exempel om jaktskeppet startar från ett ”moderskepp” så ger kaptenen på moderskeppet order).
-Teknikfas
Dela ut EP som vanligt.
En enskild pilot kan INTE utföra följande: Reparera strukturskada. (Tänk att piloten inte kan laga strukturskada själv ifrån cockpit. Modulskada repareras temporärt. Lyckat på slag TEKNOLOGI håller igång  en modul i T6 rundor. Ytterligare 6:or på TEKNOLOGI förlänger effekten med 1 runda. Pilot får -2 på alla andra teknikhandlingar utan ÖVERBETLASTA REAKTORN.

-Pilotfas
AVANCERA/RETIERA byts mot UNDANMANÖVER/UTMANÖVERERA. För att försvåra att attackerarens attack träffar slår man PILOT. Attackeraren slår motståndsslag för PILOT. Antalet 6:or som försvararen slår ger lika mycket minus i modifikation till attackeraren under dennes Attackfas. Klarar försvararen motståndsslaget bryter sig fri från attackerarens förföljande (Att klara motståndsslaget innebär att attackerarens slagna 6:or på SJUKTVAPEN reduceras till noll). Detta resulterar i att Attackeraren inte får låsa eller skjuta på försvararen.

-Sensorfas
Samma som rymdstrid.
-Attackfas
Samma som rymdstrid.
Vid ny runda slår piloterna motståndsslag på PILOT, förutsatt att försvararen skakat av sig attackeraren. Om inte måste försvararen försöka skaka av sig attackeraren igen under Pilotfasen.
 
User avatar
Kosta
Site Admin
Posts: 1532
Joined: Fri 08 Apr 2011, 11:04

Re: Husregelsystem för dogfighting.

Sun 05 Mar 2017, 16:02

Coolt initiativ - utan att jag testat då ;)
Fria Ligan

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 7 guests