User avatar
Karbonara
Posts: 287
Joined: Fri 05 Jun 2015, 10:42

Re: Modul- och Tillvalskort (Skapa Skepp)

Tue 18 Oct 2016, 21:08

---------------------------------

Rollspelens andra guldålder är här!

---------------------------------
Spelutvecklare, skribent, och Fria Ligan hang-around. (Det bara blev så.)
 
Beguiled
Posts: 112
Joined: Sat 30 Jan 2016, 21:57

Re: Modul- och Tillvalskort (Skapa Skepp)

Wed 19 Oct 2016, 12:11

Medger mitt matematiska snedsteg. Vi har fortfarande inte rullat några kritiska skador i vår kampanj, så jag resonerade inte över att det faktiskt är ett tiotal-ental slag, inte något som läggs ihop.

Nyfiken på resultatet hur som helst! Spelade en hel del Spycraft för kryss år sedan, där någon skapade kort för spelets Chase-regler som var väldigt roliga. Rätt hjälpmedel kan ibland göra regler till något helt annat än bara regler.
 
Prisoner13
Posts: 68
Joined: Fri 02 Jan 2015, 11:54

Re: Modul- och Tillvalskort (Skapa Skepp)

Thu 20 Oct 2016, 13:27

Exakt. Spelet blir mer levande och man slipper sitta och läsa upp modifikationer och sådant för spelarna. De kan själva lösa de de regeltekniska bitarna.
 
User avatar
Karbonara
Posts: 287
Joined: Fri 05 Jun 2015, 10:42

Re: Modul- och Tillvalskort (Skapa Skepp)

Thu 20 Oct 2016, 21:37

Förhoppningsvis blir det skeppsbygge nästa vecka - så jag återkommer med resultat då.

Men det känns som en bra metod. Att lägga ut all kort och låta hela spelgruppen engagera sig i att läsa, och komma med personliga val som de vill ha med - samt att tillsammans resonera om var allting är beläget på skeppet.
---------------------------------

Rollspelens andra guldålder är här!

---------------------------------
Spelutvecklare, skribent, och Fria Ligan hang-around. (Det bara blev så.)
 
Taharez
Posts: 14
Joined: Tue 24 Nov 2015, 08:20

Re: Modul- och Tillvalskort (Skapa Skepp)

Sun 23 Oct 2016, 12:17

Mycket bra! Tror också att det blir en mer engagerande process att skapa gruppens skepp tillsammans med hjälp av korten än att sitta och slå i boken, och lätt att skapa en utgångspunkt åt spelarena med hjälp av exempelskeppen.
 
User avatar
Karbonara
Posts: 287
Joined: Fri 05 Jun 2015, 10:42

Re: Modul- och Tillvalskort (Skapa Skepp)

Sun 23 Oct 2016, 15:29

Hangarmodulen har uppdaterats med bättre regler (se första posten).
---------------------------------

Rollspelens andra guldålder är här!

---------------------------------
Spelutvecklare, skribent, och Fria Ligan hang-around. (Det bara blev så.)
 
User avatar
Karbonara
Posts: 287
Joined: Fri 05 Jun 2015, 10:42

Re: Modul- och Tillvalskort (Skapa Skepp)

Wed 26 Oct 2016, 22:04

Vi byggde skepp idag och det var fantastiskt smidigt, och engagerande att göra det med korten.

Skulle definitivt rekommendera andra spelgrupper att testa.

Så nu har vi Kaśa, en Klass III-bärgare som satsat hårt på att vara så oansenlig (osynlig, och snabb) som möjligt. Smuggelutrymme, motmedel och datamem...
Perfekt för en grupp smugglare som inte vill väcka för mycket uppmärksamhet, men ger mig också möjlighet att använda mina bärgningsregler som jag postat i Errata-tråden.

(Hela proceduren blev väldigt berättande och organisk. Gruppen hittade varandra i gemenskapen som är skeppet. Jag som SL är nu galet pepp på att spela!)
---------------------------------

Rollspelens andra guldålder är här!

---------------------------------
Spelutvecklare, skribent, och Fria Ligan hang-around. (Det bara blev så.)
 
Beguiled
Posts: 112
Joined: Sat 30 Jan 2016, 21:57

Re: Modul- och Tillvalskort (Skapa Skepp)

Mon 16 Apr 2018, 18:42

Måste bara nekroposta och säga att det här är den bästa tråden på hela forumet! Ska förbereda en egen bunt kort inför ny kampanjstart. :)
GZIP: Off