- Kort är alltid bra.
- De är enkla att läsa ifrån
- ...och enkla att lägga ut och strukturera.
Coriolis SkapaSkepp-Kort - Moduler Tillval.pdf
(ej korrläst)
De är anpassade för kortfickor med innermåtten 65x90mm.
Tanken är att spelarna ska få köpa och lägga ut sina moduler (och tillval) på bordet för att skapa en ungefärlig layout av hur skeppet hänger ihop.
De olika våningarna, vad leder till vad – att få tänka sig in i hur de kommer att röra sig genom sitt skepp.
Modulerna är dock baserade på förändringarna som uppkommit i Erratan (se separat tråd), men också från några av mina reflektioner och korrigeringar i den tråden.
Främst syns detta i formuleringen av den nya modulen TORPEDSYSTEM, som ersätter Torpedrum, och kostnaden av att fylla på med torpeder och minor, men också i andra formuleringar och kort:
- TORPEDSYSTEM har delats in i tre varianter (Ordinarie, Avancerad och Fraktion) med tydliggörande om vilka projektiler de kan avfyra.
- DATAMEM och DATAPULS har blivit egna Vapensystem-moduler, med erratatexterna införda.
- Även SMUGGELUTRYMME och vanliga VAPENSYSTEM har förtydliganden i sig.
- Rättningar finns för VERKSTAD (+1 i bonus, som i tabellen, främst för att funka med Tillvalet "Avancerad Verkstad").
- Jag har döpt om Antimateriaraketer till ANTIMATERIADRIFT, främst för att det blir tydligare om vad det är
- ED-FÄLT har även fått ett förtydligande om att ytterligare träff (skada) på en modul med redan aktiverat ED-Fält kommer att slå ut fältet i den modulen (och därmed sker Explosiv Dekompression).
- Samtliga tillval som kan köpas flera gånger har fått maxantal förtydligat (det saknades på sidan 181 för KÄNSLIGA SENSORER och SKEPPSSYSTEM, samt i beskrivningen av ROBUST SKROV på sidan 185).
- Tillvalet TRAUMALAB har även justerats så det är A* (kräver "Licensierad") främst för att Traumalab i utrustningslistorna har det.
- HYTTER och NÖDKAPSLAR är uppdelade i tre "nivåer" (tre olika kort) vardera. I Nödkapslar har jag tagit regelbokens formulering om att de "kan fyllas med extra förnödenheter och exon" och istället skapat tre nivåer av hur fungerande och välfyllda kapslarna är (samt hur långt deras nödsändare når).
- Slutligen har jag även lagt till förslag på Modulernas placering, för att just få en känsla för hur skeppet hänger ihop.
Och så att Fria Ligan kan se ytterligare Errata-fel som finns i regelboken.
EDIT:
Har även lagt till följande husregel för Hangar-modulen (sid 175, ändringar i kursiv):
HANGAR (O)
Att kunna ta in skepp direkt i den egna skeppskroppen är praktiskt i många sammanhang. Hur stort skepp som kan ta in i hangaren beror på skeppens klasser – skeppet i hangaren kan som mest vara två klasser under skeppet med hangaren. Normalt kan endast ett skepp få plats i hangaren, men för varje stegs skillnad i storleksklass multipliceras antalet som får plats med fyra. Ett klass V-skepp får alltså plats med ett klass III-skepp, fyra klass II-skepp och 16 klass I-skepp.
Det är möjligt att ha flera hangarer i samma skepp, men antalet är klassen på skeppet med hangaren, minus två. Ett klass V-skepp kan därmed ha tre hangarer, klass IV-skepp kan ha två, medan ett klass III-skepp endast kan ha en hangar. Hangarer är även mycket praktiska för reparationer (se sid 186).