User avatar
Krönikören
Topic Author
Posts: 819
Joined: Sat 01 Mar 2014, 13:43

Re: GE Styrka - dumpstat?

Fri 22 Jul 2016, 18:24

Precis, i dagsläget är enda chansen att glänsa med hög STY när man simmar i rymden utan exoskelett! XD

Jag kommer självklart att husregla (Rörlighet - eftersom KYL redan är en såpass kraftfull GE blir det två flygor i en smäll, + Bärförmåga enligt M:0, + förmodligen några nya talanger, m.m.), men vill gärna höra hur Fria ligan tänkt. Om de har ett motiv bakom eller om det helt enkelt bara råkat bli en miss! (Jag vet ju att GE inte var tänkt att användas från början..)

Med endast fyra GE ska det inte finnas någon naturlig dump stat. Precis som i M:0 vill jag att det ska innebära att personen har en tydlig svaghet med en 2:a i något.
 
User avatar
Zapp
Posts: 462
Joined: Sat 09 Apr 2011, 17:45

Re: GE Styrka - dumpstat?

Sat 23 Jul 2016, 11:45

Jag vet inte om jag vill uttrycka mig i termer av att det blivit en miss, något gått fel etc.

Om man utgår från ett spel där fysikalitet spelar stor roll och sedan introducerar teknologi (främst skjutvapen) tycker jag det är rätt naturligt att "smarthet" och "snabbhet" tar i princip alla godsaker från "styrka".

Lösningen är inte att pressa in fördelar till "styrka". Istället är lösningen att välja bort "styrka" som ett av dina fyra viktigaste värden. :)

Med det menar jag inte att tålighet och uthållighet inte ska spela roll - det ska de, och de spelar stor roll. Jag menar att om man väljer fyra nya namn på attributen kan man se en "naturlig" jämn fördelning av de färdigheter som är relevanta i SF som helt enkelt inte låter sig göras med fyra "fantasy"-grundegenskaper som grund.

För Långt; Läste Inte: Byter man genre, byter man grundegenskaper. 
 
User avatar
Corporal Clegg
Posts: 41
Joined: Fri 16 May 2014, 13:23

Re: GE Styrka - dumpstat?

Sat 23 Jul 2016, 14:21

Kanske vill man behålla en viss kompatibilitet med Mutant av någon anledning...
 
User avatar
Krönikören
Topic Author
Posts: 819
Joined: Sat 01 Mar 2014, 13:43

Re: GE Styrka - dumpstat?

Sat 23 Jul 2016, 14:34

KYL borde hållas till "disciplin och koncentration", kanske finmotorik. Medan STY får representera graden av vältränad, kroppskontroll och styrketeknik.


Så länge folk inte tar sig fram i Mechs kommer Styrka att spela roll så jag tycker absolut den ska finnas kvar. Annars spelar man en hjärna i en glasburk! :)
 
User avatar
Zapp
Posts: 462
Joined: Sat 09 Apr 2011, 17:45

Re: GE Styrka - dumpstat?

Sat 23 Jul 2016, 16:26

Jag mäker jag inte gör mig förstådd. Jag vill inte ta bort det styrka representerar, jag vill ta bort/byta ut begreppet.

Ett exempel. Om grundegenskapen hade hetat, javetinte, Uthållighet eller Storverk, hade det gått att tolka in fler eller iallafall andra färdigheter i dess kategori.

Vad jag menar är att i D&D fungerar ju uppdelningen av "fysik" i hela tre av sex grundegenskaper alldeles utmärkt, eftersom fysisk framgång är centralt för fantasy.

Men i ett rollspel som handlar om kontorslivet på en Mellanmjölksfabrik i 1970-talets mys-Sverige föreslår jag att noll (0) grundegenskaper (av fyra, sex eller tio) ska heta Styrka. :) De attribut som finns bakom finns fortfarande kvar, men de ska ges en ny och mer relevant klädedräkt. Vad har med Styrka i detta scenario? Kanske förmågan att uthärda en sunkig campingsommar - då kallar vi egenskapen Envis eller Tältresare, eller kanske (tyvärr) Spritkonsument, och lägger alla rena styrkehandlingar under den.

På så vis behåller vi relevansen utan att för dens skull helt sluta modellera kroppsbyggnad, skadetålighet, eller förmåga lyfta tunga soffor.
 
User avatar
Krönikören
Topic Author
Posts: 819
Joined: Sat 01 Mar 2014, 13:43

Re: GE Styrka - dumpstat?

Sat 23 Jul 2016, 18:27

Ja, Styrka borde strykas och symboliseras av färdigheten Krafttag (som ju är just Styrka). Över denna borde ligga en bredare GE som heter "Fysik" eller liknande. Nu är vi på samma sida! :)

Eftersom spelet är tryckt och det står Styrka på alla platser kommer jag behålla det, men slänga in Rörlighet (Både hoppa, klättra och att röra sig explosivt/snabbt handlar om aspekter av Styrka. Mycket mer än hur tålmodig och kallsinnig du är..) under. Jag tror det räcker för att balansera.
 
User avatar
Krönikören
Topic Author
Posts: 819
Joined: Sat 01 Mar 2014, 13:43

Re: GE Styrka - dumpstat?

Thu 28 Jul 2016, 20:06

Bumpar denna då jag skulle vilja höra Fria ligans tankar! :)
Jag må väldigt enkelt husregla för egen del, men om det skulle vara så att ni faktiskt håller med om att det blivit lite obalans (och att flytt av Rörelseförmåga kan vara lösningen? Vi har ju faktiskt Smyga under Kyla, där exempelvis ficktjuveri kan ingå) är det ju flott att få med till Errata och framtida scenarion etc.
 
User avatar
Tomas
Site Admin
Posts: 4896
Joined: Fri 08 Apr 2011, 11:31

Re: GE Styrka - dumpstat?

Thu 28 Jul 2016, 20:27

Bumpar denna då jag skulle vilja höra Fria ligans tankar! :)
Jag må väldigt enkelt husregla för egen del, men om det skulle vara så att ni faktiskt håller med om att det blivit lite obalans (och att flytt av Rörelseförmåga kan vara lösningen? Vi har ju faktiskt Smyga under Kyla, där exempelvis ficktjuveri kan ingå) är det ju flott att få med till Errata och framtida scenarion etc.
Vi återkommer med ett svar på detta! :)
Fria Ligan
 
Stone
Posts: 10
Joined: Sun 26 Jun 2016, 19:18

Re: GE Styrka - dumpstat?

Sun 21 Aug 2016, 17:22

Jag hakar på tidigare argument. Egenskapen Styrka får representera "Body" som en del andra spel har och därför knuffar jag över Rörlighet där. Jag tycker inte alls att spelvärlden är så pass högteknologisk eller fridfull så att Fysiken inte skulle vara speciellt framstående för Äventyrare.
 
User avatar
Krönikören
Topic Author
Posts: 819
Joined: Sat 01 Mar 2014, 13:43

Re: GE Styrka - dumpstat?

Fri 16 Sep 2016, 20:59

Bumpar denna då jag skulle vilja höra Fria ligans tankar! :)
Jag må väldigt enkelt husregla för egen del, men om det skulle vara så att ni faktiskt håller med om att det blivit lite obalans (och att flytt av Rörelseförmåga kan vara lösningen? Vi har ju faktiskt Smyga under Kyla, där exempelvis ficktjuveri kan ingå) är det ju flott att få med till Errata och framtida scenarion etc.
Vi återkommer med ett svar på detta! :)
Nu när Erratan kommit upp ser jag att denna fundering saknas. Innebär det att ni bedömt att Styrka inte alls är i underläge, eller behöver ni en stund till att suga på karamellen? :)

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 6 guests