User avatar
baylox
Topic Author
Posts: 176
Joined: Fri 28 Feb 2014, 13:15

Ytterligare användningsområden för mörkerpoäng

Thu 14 Jul 2016, 07:31

Läste om mörkerpoäng och sedan övriga regler och kom på ytterligare ett användningsområde för dessa poäng. Vid fall kan SL istället för att slå ett anfall mot RP spendera 1 eller 3 MP för att direkt orsaka en kritisk skada. För 1 MP stukas en fot- eller handled och för 3 MP bryts en arm eller ett ben. Bruten arm och ben finns redan med i tabellen för kritiska skador och jag tänker mig att stukning inte är dödlig, har en läkningstid på T6 dagar och som effekt ger stukad fot halverad förflyttning samt -1 på rörlighet och smyga. Stukad handled gör personen bedövad i en runda och sedan -1 på skjutvapen och närkamp.

Tankar om detta och har ni andra egna idéer på hur mörkerpoäng kan användas?
Titta vad jag gjort! / Things I've created:
Coriolis - talanger och referensmaterial
Symbaroum - Unsung Heroes of the Abomitorium
Ur Varselklotet/TftL - mysterier & spelböcker
 
User avatar
Zapp
Posts: 462
Joined: Sat 09 Apr 2011, 17:45

Re: Ytterligare användningsområden för mörkerpoäng

Thu 14 Jul 2016, 14:58

Det finns flera rollspel med motsvarande mekanism, alltså att spelledarens möjligheter påverka en scen regleras som en typ av "actionpoint" fast för SL. Skulle gissa att länkar till beskrivningar av hur dessa fungerar vore hjälpsamma i sammanhanget. :)
 
Vhicta
Posts: 14
Joined: Sun 29 Jan 2017, 23:14

Re: Ytterligare användningsområden för mörkerpoäng

Sun 08 Oct 2017, 11:47

Det finns flera rollspel med motsvarande mekanism, alltså att spelledarens möjligheter påverka en scen regleras som en typ av "actionpoint" fast för SL. Skulle gissa att länkar till beskrivningar av hur dessa fungerar vore hjälpsamma i sammanhanget. :)
Förlåt för Trådnecro - men har du exempel på spel som har den typen av lösningar? :)
 
Beguiled
Posts: 136
Joined: Sat 30 Jan 2016, 21:57

Re: Ytterligare användningsområden för mörkerpoäng

Sun 08 Oct 2017, 13:27

7th Sea har Drama Dice, som låter dig (eller SL) bättra på sina slag.

SpyCraft (d20) använder sig av Action Dice, som du kan lägga till tärningsslag, och även måste spendera för att "aktivera" en critical hit för dig själv eller en critical failure för motståndaren. Så fummel och perfekta slag kräver att du (eller SL) betalar Action Dice helt enkelt. Något som föranledde frågan, "Would you care to activate that?" när spelledaren lömskt bakom sin skärm slagit en etta...

FATE-systemen har sina Fate Points, som används för att "compella" karaktärers svagheter och motivationer. I det systemet är det i praktiken mer av en komplett ekonomi, så att du kan välja att ge med dig för att själv få fler poäng att leka med.

Finns ännu fler. Inte minst gamla Äventyrsspel-spel som har sina hjältepoäng i olika inkarnationer.

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 2 guests