Thu 11 Apr 2019, 22:15
Hej, jag är ny här och har inte lirat coriolis ännu, bara läst regelboken, men då just mörkerpoöngen hittills känns som spelets svaghet så tänkte jag lufta min tanke om dem.
Som spelledare vill jag inte ses som spelarnas motståndare. Men mörkerpoäng är inget annat än en resurs för mig att använda för att ”jävlas” med spelarna. Och det finns då även en taktisk del i det; jag kan använda poängen på studs bara för att, och de kommer kännas onödiga och slumpmässiga. Eller kan jag använda dem så effektivt som möjligt för att stoppa spelarnas framsteg, vilket glr mig direkt till deras motståndare. Och självklart kommer jag då att se till att poängen går till att stoppa den spelare vars karaktär för tillfället är mest viktig.
Jag antar det är subjektivt men personligen är jag inte alls intresserad av ovanstående, jag är inte ute efter att ”vinna” över spelarna, och som spelledare behöver jag inte någon sorts poäng om jag tycker en av mina slp ska få ladda om sitt vapen eller parera ett slag.
Samtidigt gillar jag iden med att vissa saker, såsom att be till ikonerna och långa resor ute i det mörka tysta, har konsekvenser. Jag önskar bara detta styrdes av spelmekaniken och inte spelledarens egen illvilja mot spelarna.
Har inte mutants ”pressa slag” en konsekvens som triggas av spelmekaniken själv?