User avatar
Toast
Posts: 46
Joined: Sun 16 Apr 2017, 20:50
Location: Stockholm

Re: alternativ risk med att be till Ikonerna

Wed 13 Feb 2019, 16:12

Vi spelar numera så att, när du ger SL en MP, *måste* du även ta Stress. Det kändes länge som att det var lite sak samma att ta MP, och vi ville att du faktiskt ska känna av det. Det har passat väldigt bra, för när rollpersonerna pumpar som mest MP är det oftast viktigt, och då är stressen desto jobbigare.

Annars tycker jag ekonomin kring MP går sönder ganska fort. Har haft 15-20 MP som SL vid vissa tillfällen och då blir det nästan kämpigt att bli av med dem istället. 

"Haha, slut på skott!"
"Men förfan, nu igen?"
(Based on a true story.)

Många av effekterna känns trots allt som saker jag som SL kan införa oavsett mina MP.
Så det funkar bättre med Stress, det känns mer för spelarna än MP? Jag har fortfarande väldigt lite erfarenhet av MP så lyssnar och lär gärna :)
 
Beguiled
Posts: 136
Joined: Sat 30 Jan 2016, 21:57

Re: alternativ risk med att be till Ikonerna

Fri 15 Feb 2019, 14:45

Jag tror mina spelare är en smula oförsiktiga, för nej, det gjorde nog mest att de också hade stress medan jag hade 15-20 MP. :)
 
Attackmack
Posts: 134
Joined: Sun 17 Feb 2019, 03:22

Re: alternativ risk med att be till Ikonerna

Thu 11 Apr 2019, 22:15

Hej, jag är ny här och har inte lirat coriolis ännu, bara läst regelboken, men då just mörkerpoöngen hittills känns som spelets svaghet så tänkte jag lufta min tanke om dem.

Som spelledare vill jag inte ses som spelarnas motståndare. Men mörkerpoäng är inget annat än en resurs för mig att använda för att ”jävlas” med spelarna. Och det finns då även en taktisk del i det; jag kan använda poängen på studs bara för att, och de kommer kännas onödiga och slumpmässiga. Eller kan jag använda dem så effektivt som möjligt för att stoppa spelarnas framsteg, vilket glr mig direkt till deras motståndare. Och självklart kommer jag då att se till att poängen går till att stoppa den spelare vars karaktär för tillfället är mest viktig.
Jag antar det är subjektivt men personligen är jag inte alls intresserad av ovanstående, jag är inte ute efter att ”vinna” över spelarna, och som spelledare behöver jag inte någon sorts poäng om jag tycker en av mina slp ska få ladda om sitt vapen eller parera ett slag.

Samtidigt gillar jag iden med att vissa saker, såsom att be till ikonerna och långa resor ute i det mörka tysta, har konsekvenser. Jag önskar bara detta styrdes av spelmekaniken och inte spelledarens egen illvilja mot spelarna.

Har inte mutants ”pressa slag” en konsekvens som triggas av spelmekaniken själv?

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 6 guests