User avatar
Karbonara
Posts: 287
Joined: Fri 05 Jun 2015, 10:42

Nya Allmänna Talanger?

Fri 02 Dec 2016, 15:51

En liten utmaning för forumet kanske?

Jag upptäckte nyligen att någon/några talanger som fanns med i GothCon-versionen av Det Döende Skeppet, inte fanns med i reglerna.
Förståeligt om det t ex varit balanseringsproblem eller helt enkelt platsbrist.

Men för att få en bättre förståelse för hur spridningen av talangernas bonusar och egenskaper ser ut, så gjorde jag ett snabbt "spreadsheet":
  • Strid och konflikter är en stor del av talangernas bonusutdeling - antingen med direkta bonusar, eller sekundära förmågor (KRIT-justering, extra stress etc)
  • Näst efter Strid kommer Manipulation (inte heller helt otippat)
  • Sen kommer Utrustning
  • Och, sist kommer Rörlighet och fysisk ansträngning.
Som synes finns det en hel del områden där spelare nog vill kunna specialisera och karaktärisera sina rollpersoner:
  • Ledarskap (Befäl) har ingen egen talang (vilket nog något i stil med "Officer", "Kommendör" eller "God ledare" skulle kunna åtgärda)
  • Överlevnad känns som ett område som antingen kan ha Talanger för bättre jakt ("Jaktsinne"), eller att klara sig i naturen ("Ett med naturen").
  • Datadjinn borde ha något vid t ex stressade situationer ger bonus ("Isbrytare") eller kanske enbart vid sensorslag ("Sensorexpert")
  • Horisontens Kulturer kanske kan ha något motsvarande "Biblioteksdatabas" - att man kan specialisera sig på ett system, en planet eller ett folk...
  • Pilot borde få något som liknar de tillval som ger bonus vid specifika handlingar. Kanske iofs är därför Pilot INTE har någon talang - eftersom det finns där istället. Det fanns dock en talang tidigare som kunde genomföra en perfekt landing eller "takeoff" per session - ska rota fram den.
  • Teknologi hade också en Talang i de tidiga BETA-reglerna, där man kunde autolyckas med ETT teknologislag (har jag för mig) per session.
Generellt borde Talanger som ger AUTO-träff/lyckat ge SL Mörkerpoäng. Det är nästan så det är i nuvarande fördelning.
Image

Så med det vill jag öppna för tankar och idéer kring nya Allmänna Talanger som kan bredda spelarna till att ha möjligheter utanför Strid och Manipulation.
---------------------------------

Rollspelens andra guldålder är här!

---------------------------------
Spelutvecklare, skribent, och Fria Ligan hang-around. (Det bara blev så.)
 
User avatar
Karbonara
Posts: 287
Joined: Fri 05 Jun 2015, 10:42

Re: Nya Allmänna Talanger?

Fri 02 Dec 2016, 16:27

En del inspiration finns nog att hämta ur samtliga Mutant-regelböckerna.

Själv skulle jag nog gärna se fler situations- och specialiseringstalanger.

- bonus på färdighet i vissa situationer
- autolyckas en gång i beskriven situation (1MP)

Cybernetik hanterar flera direkta (permanenta) uppgraderingar av RPs värden - så allmänna talanger bör vara mer situationsbaserade.
---------------------------------

Rollspelens andra guldålder är här!

---------------------------------
Spelutvecklare, skribent, och Fria Ligan hang-around. (Det bara blev så.)
 
User avatar
Kosta
Site Admin
Posts: 1505
Joined: Fri 08 Apr 2011, 11:04

Re: Nya Allmänna Talanger?

Fri 02 Dec 2016, 16:57

Kul initiativ! Hoppas det kommer massa roliga förslag på nya talanger!
Fria Ligan
 
User avatar
Karbonara
Posts: 287
Joined: Fri 05 Jun 2015, 10:42

Re: Nya Allmänna Talanger?

Sat 03 Dec 2016, 11:54

Jag drar första blodet... :)

Här kommer ett gäng Talanger (plockade delvis från GothCon, och ett gäng nya som kändes trovärdiga).
Syftet är att delvis fylla ut de hålrum som finns – där ett antal färdigheter inte finns representerade.

MARTYR
  • Genom kroppslig smärta finner du harmoni. Om du får ett sammanbrott (din stresspoäng når noll) kan du direkt ta 1 eller 3 kroppspoäng i skada för att återfå lika många SP. Det räknas då inte som att du fick ett sammanbrott, och du behöver inte slå för att se om SP är permanent förlorade. Om du återställer 3 stresspoäng ger det även SL 1 mörkerpoäng.

FÖRELÄSARE
  • Du är inläst på de mest obskyra ämnen och en sann pedagog. I förhandlingar eller vid övertalning som kretsar kring kunskap och fakta så kan du välja att använda VETENSKAP istället för MANIPULERA, men endast i fall då du har högre anseende än din motståndare.

MÄNNISKOKÄNNARE
  • Du är en kulturell savant och känner väl till etikett och oskrivna lagar, kulturella skillnader och traditioner. Du kan välja att använda HORISONTENS KULTURER istället för MANIPULERA för att fredligt övertyga en motståndare.  

KARISMATISK LEDARE
  • Du är en ledare som andra ser upp till och vill följa. Om du bara har lojala eller välvilligt inställda personer inom Kort avstånd (20 meter), så får du modifikation +2 då du använder BEFÄL. Gäller alltså ej om det finns fiender inom samma avstånd.

VILDDJUR
  • Då du fått fast ditt byte vill du hålla fast det till varje pris. Om du lyckas med en greppattack under fasthållning (sid 99), så kan du välja att lägga till 1 eller 3 lyckade sexor till ditt slag för NÄRKAMP. Du gör dock detta utan tanke på din egen säkerhet och förlorar därför även lika många kroppspoäng själv. Om du väljer 3 poäng går du in i en sådan frenesi att du inte självmant får släppa ditt offer såvida inte denne blir utslagen (noll KP) eller får ett sammanbrott (noll SP). Tills dess får du +1 på alla dina greppattacker. Om talangen försätter spelaren i frenesi får även SL 1 mörkerpoäng.

SOLFJÄDERDANS
  • Du är tränad i kurtisanernas dödliga solfjäderdans. Om du i närstrid anfaller med en solfjäder, eller är obeväpnad, får du använda RÖRLIGHET istället för NÄRKAMP då du slår för din attack.

MASKINDJINN
  • Du kan laga vilken apparatur, eller teknik som helst. En gång per spelmöte kan du välja att automatiskt lyckas med ett TEKNOLOGI-slag för att reparera något – alltifrån ett skadat vapen, till en utslagen skeppsmodul. Slaget räknas då som en stor framgång, men SL får då 1 mörkerpoäng.

SEGLIVAD
  • Du är seglivad och vägrar ge upp. En gång per spelmöte kan du välja att resa dig direkt när du blivit utslagen. Du återfår då 2 KP och kan fortsätta agera. SL får 1 MP då du använder talangen.

TRÄFFSÄKER
  • Du är en prickskytt av hög rang. Om du använder den långsamma handlingen Skjuta välriktat skott, och träffar målet, gör du alltid +2 KP i skada.

ÖVERLEVNADSEXPERT
  • Du kan alla trick för att överleva under svåra förhållanden, så väl i Kuas djungler, som i nödkapselns påträngande tysthet. En gång per spelmöte kan du välja att automatiskt lyckas med ett slag för ÖVERLEVNAD. Slaget räknas då som en stor framgång och SL får 1 mörkerpoäng.

ISBRYTARE
  • Du är en mästerlig kodknäckare och dataspindel. I situationer där du ska räkna ut avancerade formler (så som portalhopp), eller bryta dig in i skyddade datasystem, så får du modifikation +2 på VETENSKAP och DATADJINN. SL bestämmer om situationen är rätt.

INSTINKTIV PILOT
  • I situationer av extrem fara, eller vid svåra manövrer flyger du ditt skepp på ren instinkt. En gång per spelmöte kan du välja att automatiskt lyckas med PILOT för en skepps- eller fordonsmanöver, såsom en landing under svåra väderförhållanden, att lyfta utan att gå igenom alla startrutiner, undvika vrakmassor, eller docka  i hög hastighet med ett annat skepp eller rymdstation. Sl får 1 mörkerpoäng då talangen används.

DJURVÄN
  • Du har en god hand med djur. I situationer där du behöver övertala eller undvika konflikt med en varelse eller semi-intelligens, så får du modifikation +2 i MANIPULERA. Det gäller ej på svärmar, mörkervarelser, konstrukter eller andar.

IKONTROGEN
  • Du känner en stark koppling till den ikon vars segment du föddes i. Vid förbön till just din ikon så får du göra två omslag istället för ett då du ber under spel. Första omslaget ger som vanligt 1 mörkerpoäng till SL, men det andra omslaget ger ytterligare 2 mörkerpoäng till SL.

NATURLIG KRIGARE
  • Du är taktisk och anpassar dig naturligt till stridens puls. Då du väljer att sänka ditt initiativ för att agera senare i en stridsrunda, så får du nästa runda återgå till ditt tidigare värde -1, istället för att stanna kvar på ditt nya, lägre initiativ.

HJÄLPANDE HAND
  • Du är van vid att hjälpa och assistera andra under strid. En gång per spelmöte kan du ge dig själv 3 handlingspoäng (en lång handling) extra under en stridsrunda. Det kan ske när som helst i rundan och du agerar då automatiskt med dessa handlingar direkt efter nuvarande initiativ. Handlingarna får dock inte användas för att skada någon. Dina vanliga handlingar sker för sig, på ditt normala initiativvärde.
---------------------------------

Rollspelens andra guldålder är här!

---------------------------------
Spelutvecklare, skribent, och Fria Ligan hang-around. (Det bara blev så.)
 
User avatar
baylox
Posts: 130
Joined: Fri 28 Feb 2014, 13:15

Re: Nya Allmänna Talanger?

Wed 14 Feb 2018, 14:01

Blev lite inspirerad när jag läste igenom ESF och hittade tillbaka till den här gamla tråden med jättebra förslag, så jag lägger upp de jag funderade på igår kväll. Kommentera gärna!

Stresstålig
Du har härdats genom en tuff uppväxt, speciell träning eller tidigare erfarenheter och har därför 2 SP mer än normalt. (Ja, den är hämtad direkt från ESF... :) )

Explosiv
+2 Kraftprov när explosivitet är viktigare än uthållighet och ren råstyrka, som att sparka upp dörrar, rycka upp galler och armbrytning.

Kurtisanens kropp
+2 Rörlighet när du behöver kunna förvränga din kropp, som när du behöver klättra igenom ett ventilationssystem, pressa dig igenom trånga öppningar eller imponera med akrobatisk dans.
(Gillar inte ordet "förvränga" här, men kommer inte på något mer passande)

Mimarens koncentration
+2 Smyga när du ska undgå upptäckt genom att vara helt stilla, som när du ligger i bakhåll, gömmer dig från förföljare eller vill undvika svepande rörelsesensorer.

Hökens ögon
+2 Spaning för att upptäcka det som är långt borta, rör sig och det som bryter mönster, som när du försöker hitta något på långt avstånd eller förföljer någon genom en folkmassa.

Traditionella kurer
Du kan använda Horisontens kulturer eller Medikurgi för att med en långsam handling dämpa skadan som orsakas av gift eller vanliga sjukdomar (som djungelfeber i äventyret Emissarien som försvann). Styrkan för motståndsslaget förblir det utsatta värdet och slås mot som vanligt av den drabbade, men när skada tillämpas vid misslyckat motståndsslag och ett lyckat slag gjorts för traditionella kurer i direkt anslutning till denna situation minskar skadan ett per sexa som slås. Behandling måste påbörjas senast omgången efter den drabbade förgiftats och i närtid från när offret drabbades av en sjukdom (SL bestämmer om behandling kan ske inom rimlig tid).
Rent praktiskt kan detta vara allt från att framkalla uppstötning hos dig eller annan drabbad, suga ut gift till att applicera traditionella örter invärtes eller utvärtes, som passar situationen.

---

Utöver dessa så funderade jag även på möjligheten att uppgradera talanger, som i Rov&Ruiner. Tanken är att tillåta att Stryktålig (som ger 2 extra KP) och Stresstålig, ovan, uppgraderas med kumulativa +1 till max (totalt) +5 (som ett antal SLP har i ESF). 
Funderar även på att tillåta att de talanger som ger +2 i speciella situationer ska kunna uppgraderas till +3 (men inte högre). Varje steg kostar som en ny talang. 

Blir det för obalanserat tycker ni? Har inget Coriolis-spel igång, så jag kan inte riktigt testa och se hur det faller ut. Förhoppningen är att situationerna ska vara så pass specialiserade att den ytterligare tärningen som fås för färdigheter inte förändrar så mycket, men ändå upplevs som en bonus för spelaren.
 
User avatar
Karbonara
Posts: 287
Joined: Fri 05 Jun 2015, 10:42

Re: Nya Allmänna Talanger?

Wed 14 Feb 2018, 19:37

Vad kul!

Jag har funderat på att splitta talanger och ge dem förutsättningar för att gälla.

T ex kan då Bödel bli en för närstrid, en för skjutvapen, och kanske en ytterligare för bakhåll (som stackar)

Mina spelare köper hellre talanger än FV och några är idag allt för generalla, medan andra är jättespecifika.

I alfan fanns tex en för piloter som ENBART handlade om att kunna landa skeppet i kniviga situationer (och docka)
---------------------------------

Rollspelens andra guldålder är här!

---------------------------------
Spelutvecklare, skribent, och Fria Ligan hang-around. (Det bara blev så.)
 
User avatar
baylox
Posts: 130
Joined: Fri 28 Feb 2014, 13:15

Re: Nya Allmänna Talanger?

Wed 14 Feb 2018, 20:55

Har också känslan av att talanger är en kul grej att köpa, så det kan säkert vara en sak att testa med mer specialiserade talanger. Och den om Pilot är ju klockren, den måste jag ta med själv. Tumme upp!
 
Tobiasekwall
Posts: 44
Joined: Tue 23 Aug 2016, 09:06

Re: Nya Allmänna Talanger?

Fri 16 Feb 2018, 10:54

Vi kör generellt med att om Spelarna vill hitta på en specialisering som ger +2 på en färdighet så är det en vettig talang som ger lite mer känsla till Karaktären och som dessutom gör att det kan vara mer värt att låta en specialiserad person ta hand om en uppgift än en som är generellt bred några exempel som dykt upp hitils är:

-Plundrare, +2 i spaning när man letar efter loot. till exempel i övergivna stationer eller tomma skepp
-Vapensmed, +2 i teknologi men bara när man reparerar eller undersöker vapen.
-Spelarae, +2 i Horisontens kulturer när man spelar spel 
-Undanmanöver, +2 i pilot vid undanmanöver. 

Kan vara värt att nämna att vi också husreglar så att en grundegenskap inte alltid behöver vara kopplad till en färdighet. Exempelvis så används ofta Skärpa+horisontens kulturer för att spela spel. Styrka+skjutvapen för att kasta granater, skärpa+skjutvapen för att känna igen ett vapen som tappats på en brottsplats och så vidare. 
 
User avatar
baylox
Posts: 130
Joined: Fri 28 Feb 2014, 13:15

Re: Nya Allmänna Talanger?

Fri 16 Feb 2018, 12:45

Knåpade ihop ett par till för skojs skull!

Tvärsäker ledare

När du ger order kan du istället för att slå för Befäl ge en automatisk stor framgång till en annan rollperson, under förutsättning att denne utför dina instruktioner. Detta ger SL 1 mörkerpoäng.

Låsbrytare
+2 Datadjinn för att bryta elektroniska lås på tabulor, transaktorer och dörrar.

Kodknäckare
+2 Datadjinn på att dekryptera information i elektroniska system, som datorer, tabulas och nätverk.

Portalkänsla
Du har en instinktiv känsla för hur portalerna fungerar och får +2 på relevanta slag för att genomföra tjuv- och blindhopp, t.ex. Vetenskap för att beräkna tjuvhopp och Pilot för att göra tjuv- och blindhopp.

Lingvist
+2 Horisontens kulturer för att förstå och prata samtliga språk i Tredje horisonten som inte är ditt modersmål.

Societetskänsla
+2 Horisontens kulturer för att smälta in i vilken kultur som helst du möter i Tredje horisonten, från zenitiska bjudningar i Konglomeraten till slumdrottningens hov i Coriolis källare till pilgrimerna i templen på Mira.
 
User avatar
Tomas
Site Admin
Posts: 4094
Joined: Fri 08 Apr 2011, 11:31

Re: Nya Allmänna Talanger?

Tue 20 Feb 2018, 22:10

Bra grejer!
Fria Ligan
GZIP: Off