BrotherB
Topic Author
Posts: 230
Joined: Thu 11 Oct 2018, 09:10
Location: Norrköping

Befläckade djur?

Sat 10 Nov 2018, 15:15

Tjabba, tycker det är lite oklart hur mutationer fungerar hos de befläckade. Det står i boken att vissa djur föds olika och där med har en mutation och är befläckad. Fast det jag undrar över är om mutationen kan förändrad till en annan som hos muterade människor?
Vi har en befläckad i våran spelgrupp fast jag som SL tycker inte att han ska förlora sin mutation till en annan då karaktären föddes med den och har nu mera en lång bakgrunds historia med den.

Vi slumpa fram den med ett T66 och det blev mardrömmar som passa bra på en nåjd som redan valt dödsvisioner.

Vad säger ni? Finns det några specifika regler eller ska man egentligen köra på samma vis som människomutanter?
Nothing lasts, but nothing is lost.
 
User avatar
Fenhorn
Moderator
Posts: 4416
Joined: Thu 24 Apr 2014, 15:03
Location: Sweden

Re: Befläckade djur?

Sat 10 Nov 2018, 16:57

Är inte riktigt på det klara med vad som frågas här men ...

En befläckad använder djurförmågereglerna när han använder sina djurförmågor och mutationsreglerna när han använder sina mutationer. Han använder sina VP till både djurförmågorna och mutationerna.

Så t.ex. om han använder en mutation och snedtänder och slår 1 så utvecklar han en ny mutation. Skulle han ha fyra mutationer/djurförmågor (totalt) redan så slumpar han fram en ny mutation och stryker valfri utav sina gamla mutationer.

Skulle då "snedtända" med en djurförmåga och sedan slår 1 så utvecklar du en ny djurförmåga utav de som är möjliga för din art. Om du redan har fyra djurförmågor/mutationer så kan du om du vill byta ut valfri gammal djurförmåga mot en annan för som är möjlig för din art.

Rent tekniskt sett så är det väldigt svårt att bli av med en mutation mot sin vilja då man som mutant/befläckad väljer vilken mutation som ska bytas ut (om man har fyra). Kan hända om det befläckade djuret har utvecklad tre djurförmågor och har en mutation. I det fallet så stryks mutationen mot en ny, men min erfarenhet är att befläckade lär mutera mycket oftare än de utvecklar djurförmågor.
“Thanks for noticin' me.” - Eeyore
 
BrotherB
Topic Author
Posts: 230
Joined: Thu 11 Oct 2018, 09:10
Location: Norrköping

Re: Befläckade djur?

Sun 11 Nov 2018, 08:16

Känns som att du gav mig de svar jag var ute efter.

Vi har valt att spela med en annorlunda regel över detta. Att i stället för att utveckla en ny mutation får man som befläckad en permanent skada i valfri GE då man rullar fram vad annars skulle innebära att man utvecklar en ny mutation.
Nothing lasts, but nothing is lost.

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 3 guests