User avatar
HankTheTank
Topic Author
Posts: 202
Joined: Mon 08 Aug 2016, 22:23

Angående befläckade.

Fri 11 Nov 2016, 17:29

Kan ett befläckat djur ta djurförmågor från andra djurarter? Typ att en råtta blir stor, en hare giftig eller en varg amfibisk.
Tankar? idéer? och vad anser ligan själva.

Finns ju ett djur i Ligans officiella material som har en förmåga från en annan djurtyp. (Vill inte spoila för mycket) Men det kanske är tryckfelsnisse som vart i farten.
 
Nibbleberget
Posts: 69
Joined: Tue 17 May 2016, 11:51

Re: Angående befläckade.

Sat 12 Nov 2016, 01:52

Att inte Skvadern omnämns som spelbar art måste ju vara en miss.

Sånna experiment kan jag tänka mig skulle roa robotarna.
 
Bengt Petter
Posts: 772
Joined: Sat 09 Apr 2011, 11:27

Re: Angående befläckade.

Tue 29 Nov 2016, 17:45

Finns ju ett djur i Ligans officiella material som har en förmåga från en annan djurtyp.  (Vill inte spoila för mycket) Men det kanske är tryckfelsnisse som vart i farten.
Nja, kanske inte tryckfelsnisse, utan snarare lite glapp i arbetsprocessen. När jag (som alltså är en av modulens huvudförfattare) skapade flertalet SLP:er var inte reglerna för djurförmågor helt klara. 
För mig är det en stil- och stämningsfråga vilka djur som har vilka förmågor. Det som känns coolt i spel är i mina ögon bra.
 
User avatar
Blatifagus
Posts: 172
Joined: Thu 17 Dec 2015, 12:43
Location: Marjura

Re: Angående befläckade.

Tue 29 Nov 2016, 18:12

Kan ett befläckat djur ta djurförmågor från andra djurarter? Typ att en råtta blir stor, en hare giftig eller en varg amfibisk.
Tankar? idéer? och vad anser ligan själva.

Finns ju ett djur i Ligans officiella material som har en förmåga från en annan djurtyp.  (Vill inte spoila för mycket) Men det kanske är tryckfelsnisse som vart i farten.
Varför inte? Men jag ser listan över djurförmågor lite mer som "förslag".
Det finns en del att ifrågasätta i listan med djurförmågor. Som t.ex. varför reptilerna har Giftbett men inte Växtätare? Betydligt fler reptiler (exkluderat ormar) är veganer än giftiga. Nästan alla sköldpaddor är växtätare. Leguaner är växtätare. Grodor och paddor kan vara giftiga, men giftet sitter inte i munnen. Förutom ormar så är det nästan bara gilaödlor och komodovaraner som kan anses ha ett giftbett. Men djurförmågan är cool! 
I vår grupp har vi lagt till Växtätare och Dvala (Älgarnas förmåga) till reptilernas repertoar.

Vill du att en chihuahua ska ha Liten? Då har den det. Det är logiskt och ligger inom ramen för vad som är rimligt för arten.
Vill du att samma chihuahua ska ha Giftbett? Befläckad. Definitivt onormalt! (Rabies kanske?)

[edit] Jag skulle utan problem låta Mårddjurens Uttrar ha Amfibisk. Just sayin'.
Image

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 4 guests