User avatar
HankTheTank
Topic Author
Posts: 202
Joined: Mon 08 Aug 2016, 22:23

Färdigheten sia

Sat 03 Sep 2016, 18:12

Några fler än vi som tycker den är krånglig? Vi fick iaf aldrig någon riktigt bra feeling för färdigheten.

Själva har vi gjort om den, nu liknar den mera inspirera men med den skillnaden att den bara kan påverka Nåjdens färdighetslag. Exempel: han mediterar ett par timmar med hjälp av berusningsmedel över kistan han skall försöka dyrka upp. När han sedan dyrkar upp den så slår han först för SIA för att se hur många bonustärningar han får. Sen förstå sig på slaget, eller fly. Beroende på kistans utseende.

Med talangen Plötsliga syner funkar det likadant, förutom att Meditationen går fortare. ( En handling) dessutom har vi en extra funktion på sia, som fungerar lite som en astral vandring. (En gång per spel tillfälle) för varje radiak så får han ställa en fråga om en viss plats i närheten. Dem astrala bilderna är suddiga och otydliga och lätt att mistolka. Det gav en rolig dimension på bår kampanj.
 
User avatar
Fenhorn
Moderator
Posts: 4429
Joined: Thu 24 Apr 2014, 15:03
Location: Sweden

Re: Färdigheten sia

Sat 03 Sep 2016, 18:38

Ingen i min spelgrupp var sugen på att spela Siare så det blev en SLP roll i våran kampanj. Jag tonade ner rollen mycket så det gjorde att inte ett enda färdighetsslag för Sia slogs.

Vidare så gillar inte jag inte vare sig Inspirera eller Sia. Jag anser att den är alldeles för mäktig. Krönikören blir så extremt avgörande. Sia är väl bättre då den inte kan användas lika ofta, om man inte har tar en viss talang. Men även med den talangen så måste ju handlingen man Siar om hända och fram till dess så kan ju inte färdigheten användas. En smart spelare som Siar om små jordnära saker kan ju få användning för färdigheten mycket oftare. Så överlag gillar jag inte att Krönikörens/Siarens  tärningar läggs till målets tärningar för färdigheten. Det blir för extremt. Jag kör med att eventuella ☢ man får som Krönikör/Siare i stället ger bonus (alltså gröna tärningar) till målets färdighetsslag.

Men jag behöver not inte oroa mig särskilt mycket för den här typen av roller har aldrig fallit mina spelare på läppen, oavsett spel.
“Thanks for noticin' me.” - Eeyore
 
User avatar
HankTheTank
Topic Author
Posts: 202
Joined: Mon 08 Aug 2016, 22:23

Re: Färdigheten sia

Sat 03 Sep 2016, 23:45

Vi kör också att man får gröna bonustärningar ist för automatisk lyckade slag. Nerfar ner färdigheterna ganska mycket, samt att man inte kan inspirera andra klassers special färdigheter.

Krönikör har visat sig vara en Uberbra support klass, kanske för bra.

Nåjden (så som vi spelar den) vart riktigt kul och intressant. Men som sagt gillade inte original idén med färdigheten, kändes regelmekaniskt fel på någotvis.

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 8 guests