LeftLiner
Topic Author
Posts: 2
Joined: Sat 07 May 2016, 22:46

Älgkrut

Sat 07 May 2016, 22:51

Tjena allihopa!

Har nyligen startat en GA-kampanj, och har en regelfråga jag inte hittar ett svar varken i reglerna eller här i forumet. Hur gör man krut? Jag har en spelare som valt att spela älg och har planer på att spränga muren (får se hur det går med det...) men jag vet inte vad som behövs för att göra krut. Jag har höftat till med att han kommer behöver spendera några dagar på att göra en krutmila, men vad mer exakt behövs? Några speciella ingredienser, någon speciell färdighet? Ska det vara fruktansvärt svårt eller bara ta väldigt mycket tid och riskera att dra till sig betraktare? Finns det officiella regler nånstans som jag missat, och om inte - är det nån som har nån bra husregel?
 
User avatar
Fenhorn
Moderator
Posts: 4429
Joined: Thu 24 Apr 2014, 15:03
Location: Sweden

Re: Älgkrut

Sat 07 May 2016, 23:58

Nu var det ett tag sedan jag läste detta men om jag inte misstar mig så är det bara en klan som vet hur man gör krut och dessutom bara en person i den klanen. Jag tror heller inte att krutet är så värst höggradigt.

Sedan så har jag svårt att se det skulle ha så stor effekt eller att någon ens skulle överleva att vara i närheten utav murar/stängsel utan att Genlab Alfa ser det.
“Thanks for noticin' me.” - Eeyore
 
LeftLiner
Topic Author
Posts: 2
Joined: Sat 07 May 2016, 22:46

Re: Älgkrut

Sun 08 May 2016, 10:01

Nu var det ett tag sedan jag läste detta men om jag inte misstar mig så är det bara en klan som vet hur man gör krut och dessutom bara en person i den klanen. Jag tror heller inte att krutet är så värst höggradigt.

Sedan så har jag svårt att se det skulle ha så stor effekt eller att någon ens skulle överleva att vara i närheten utav murar/stängsel utan att Genlab Alfa ser det.
När älgarna las till i zonkompendiumet Dö, köttätare, dö! så stod det att älgarna bygger krutmilor lite här o där i dalen, så det är inte längre bara kaninerna som kan göra det.

Och jag håller med - men det vill jag låta dom upptäcka det hårda sättet, inte genom att säga att älgen inte vet hur man gör krut. :)
 
KalleFridholm
Posts: 62
Joined: Wed 20 May 2015, 09:40

Re: Älgkrut

Sun 08 May 2016, 11:23

Vet inte hur pass realistisk ni vill vara i tillverkningen av krut. Enklaste är väl att låta Älgen bygga sin krutmila och låt honom spendera ett par dagar med detta, och då måste han passa milan under alla dagar och inte lämna den, för kanske det smäller...

Vill ni vara mer realistiska så behöver väl älgen fixa detta:

För att rent kemiskt tillverka krut så behöver du en blandning av kol, salpeter och svavel.

Eftersom Älgarna brygger brunkrut så betyder det att de milar inte kolet så hårt att det blir svart i färgen utan snarare mer brunt..

Kol kan älgen fixa fram genom att bygga en kolmila
http://www.utsidan.se/cldoc/gor-din-ege ... la_761.htm - tidsåtgång ca två veckor med eftersynsarbete

Salpeter - Det kan han framställa genom kokning/upphettning och sedan kristallisering av urin/gödsel/stalljord

Svavel - Då får Älgen ge sig ut på en expedition till urbergen och hitta någon grotta där han med något tillhygge gräver ut svavelkis aka "kattguld", Detta kan han sedan utvinna genom att smälta ut det med hjälp av en eld.

Det är ju inte så enkelt som är skrivet ovan, men om du vill han skall leta ingredienser och arbeta för att frå fram krutet så kan du låta honom göra detta. :)
 
User avatar
Fenhorn
Moderator
Posts: 4429
Joined: Thu 24 Apr 2014, 15:03
Location: Sweden

Re: Älgkrut

Sun 08 May 2016, 11:35

Har inte läst om älgarna (de fanns inte när vi körde Genlab Alfa).

Den enkla lösningen på hur älgarna gör krut är att göra som med kaninerna, d.v.s. låta en älgäldste veta hur man bygger en krutmila och hur man gör krut och sedan låta spelarna byta till sig det. Krutet kan man sedan använda till muskedunder (har glömt vad de hette).

Problemet med bomber är att spelarnas roller inte har någon färdighet för att tillverka det (det är ju Mecka som man använder). Uppenbart så har ju åtminstone någon kanin det (eftersom de smäller bomber ibland) och vad det nu verkar även älgarna. Det enklaste här är att anta att någon (någon äldste förmodligen) har en unik talang som gör att han kan tillverka bomber. Bomberna blir väl standardbomber (Sprängverkan 6), ingenting man spränger igenom murar med, men man kan kanske ha dem med jägarens fällor eller helt enkelt en primitiv granat.
“Thanks for noticin' me.” - Eeyore
 
KalleFridholm
Posts: 62
Joined: Wed 20 May 2015, 09:40

Re: Älgkrut

Sun 08 May 2016, 20:02

Gillar Fenhorns lösning med klanäldste som vet hur man gör krutmilor och sedan byta till sig krutet.

Om spelaren verkligen vill kunna brygga brunkrut själv och du är med på det så låt han antingen fixa ingredienserna/bara bygga krutmilan. Under tiden som krutet bryggs kanske något monster sniffar rätt på röken alternativt en/flera drönare ser den. Eller så nås spelaren av bud att det djuret som den vill skydda är i knipa..

Längst, djupast i ändlösa skogar, bakom urberg, stupande grå, bortom svindlande, ändlösa hedar, där dagarna dödstysta gå, där jäser i smältvit hetta ett bål under stybbade bryn och silar ur hundra små gluggar sin gråa rök mot skyn.

Dan Andersson


I zonkompendium 5 så står det ju att kaniner med talangen vapenmakare kan bygga kadunder (kaninernas skrotgevär), och det står ju i kapitlet om älgarna att de kan tillverka diverse saker för att överleva bl.a. skrotgevär och stamkanoner.

Så jag skulle låta de älgar som är jägare använda talangen bågmakare för att bygga skrotgevär och älgkrigarna får använda talangen vapenmakare.

För att bygga bomber så skulle jag köra att de älgar som har talangen vapenmakare får slå ett slag för det. Men de skulle knappas kunna bygga en bomb som rår på Paradisdalens mur, dessutom lär de väl få det ganska svettigt att ta sig fram till muren p.g.a alla patruller och robottornen längs muren.
 
User avatar
Daarkh
Posts: 94
Joined: Fri 29 Aug 2014, 19:29
Location: Ljusdal
Contact:

Re: Älgkrut

Mon 25 Jul 2016, 08:56

Kol kan älgen fixa fram genom att bygga en kolmila
http://www.utsidan.se/cldoc/gor-din-ege ... la_761.htm - tidsåtgång ca två veckor med eftersynsarbete

Salpeter - Det kan han framställa genom kokning/upphettning och sedan kristallisering av urin/gödsel/stalljord

Svavel - Då får Älgen ge sig ut på en expedition till urbergen och hitta någon grotta där han med något tillhygge gräver ut svavelkis aka "kattguld", Detta kan han sedan utvinna genom att smälta ut det med hjälp av en eld.

Det är ju inte så enkelt som är skrivet ovan, men om du vill han skall leta ingredienser och arbeta för att frå fram krutet så kan du låta honom göra detta. :)
Det här låter ju som en helt fantastiskt roligt sidoäventyr, som kan inkludera massor av intressanta karaktärer och tjänster som behöver utföras. Spelaren behöver chackra med den skumma drogbryggande helaren om att få lära sig hur man omvandlar urin till kristaller, man behöver kanske prata med någon annan klans djupgrävare för att få tag på de gyllende stenarna. Och sedan likt de gamla hembrännarna smyga omkring i skogen och försöka undvika övermaktens maskiner från att upptäcka din mila. Jag älskar det!
 
User avatar
Tomas
Site Admin
Posts: 4896
Joined: Fri 08 Apr 2011, 11:31

Re: Älgkrut

Tue 26 Jul 2016, 10:34

Kol kan älgen fixa fram genom att bygga en kolmila
http://www.utsidan.se/cldoc/gor-din-ege ... la_761.htm - tidsåtgång ca två veckor med eftersynsarbete

Salpeter - Det kan han framställa genom kokning/upphettning och sedan kristallisering av urin/gödsel/stalljord

Svavel - Då får Älgen ge sig ut på en expedition till urbergen och hitta någon grotta där han med något tillhygge gräver ut svavelkis aka "kattguld", Detta kan han sedan utvinna genom att smälta ut det med hjälp av en eld.

Det är ju inte så enkelt som är skrivet ovan, men om du vill han skall leta ingredienser och arbeta för att frå fram krutet så kan du låta honom göra detta. :)
Det här låter ju som en helt fantastiskt roligt sidoäventyr, som kan inkludera massor av intressanta karaktärer och tjänster som behöver utföras. Spelaren behöver chackra med den skumma drogbryggande helaren om att få lära sig hur man omvandlar urin till kristaller, man behöver kanske prata med någon annan klans djupgrävare för att få tag på de gyllende stenarna. Och sedan likt de gamla hembrännarna smyga omkring i skogen och försöka undvika övermaktens maskiner från att upptäcka din mila. Jag älskar det!
Som sagt, detta är ju material för ett helt sidoäventyr. Kul! :)
Fria Ligan

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 7 guests