User avatar
R-bajter
Posts: 8
Joined: Tue 08 Mar 2016, 22:00

Re: Spelarna styr upproret! Feedback önskas - OBS SPOILERS

Sun 27 Mar 2016, 21:20

Har nu spelat första turnen, spelarna fick en extra cell så de kunde sätta igång direkt med metaspelet. Dom snackade kanske en timme med varandra utan min närvaro, drog upp en långsiktig plan osv. När väl dragen visades hade jag gjort ett standarddrag av typen patrull i de habitat med högst insurgency och roadblocks i resten. Spelarna valde dock att inte aktivera sina celler utan bara sig själva, för att inte riskera cellerna. Dom trodde att alla mina handlingar kostade Capacity, så det var ett smart drag givet andra regler. Som sitt eget uppdrag ville dom mäkla fred mellan gnagarklanen och råttklanen (dom spelar alla katter av någon anledning), vilket dom tyckte överensstämde med Agitations-operationen (typ hemligt möte). Här hittade jag på att den materiella grunden för konflikten är jaktmark, och att gnagarna expanderar in på katternas jaktmarker väster om älven, och att katterna redan är squeezade mellan fjället, yttre stängslet och en skyddszon, så de har inte riktigt råd med att ge upp den bara så där.

Spelet i sig självt blev att de traskade från helikoptern till Råttborgens utkanter, där de dominerade en mus att hämta sin ledare, vilket ju är Stor-Klåda. Hon var inte intresserad av fred men genom att ge henne ett nylonrep så lovade hon att hjälpa upproret lite smått, som ett led att destabilisera Bettets makt. Här ville spelarna själva mörda Bettet men jag lät Stor-Klåda hävda att alfa-skap får man inte via lönnmord utfört av arvsfienden utan via öppen utmaning.

Spelarna gillade verkligen metaspelet, då det gav dom anledning att analysera de politiska relationerna i Paradisdalen, något dom annars inte var intresserade av när dom kände att dom var på en rälsbuss. På det sättet blir det lätt att spelleda, för det blir lite att bara välja vilken av spelarnas hypoteser som är sann och sen spela upp det.

En sak jag beslutat mig för är att låta Helikoptern ha oändligt med basresurser som mat, vatten och pilar. Så när spelarna beger sig ut på uppdrag så kan de lasta hur mycket mat etc de vill givet bärförmåga, vilket dom kommer sakna sen när väl de förlorat den.
 
User avatar
Tomas
Site Admin
Topic Author
Posts: 4895
Joined: Fri 08 Apr 2011, 11:31

Re: Spelarna styr upproret! Feedback önskas - OBS SPOILERS

Sun 27 Mar 2016, 21:57

Coolt, tack för rapport!

Om ni spelar fler turns och spelarna även skickar andra celler på uppdrag vore det kul att höra hur det går. :)
Fria Ligan
 
User avatar
R-bajter
Posts: 8
Joined: Tue 08 Mar 2016, 22:00

Re: Spelarna styr upproret! Feedback önskas - OBS SPOILERS

Mon 11 Apr 2016, 14:15

Har nu spelat turn 2. Spelarna hade en björncell och en mårdcell utöver sig själva och använde båda för operationen Reconnaissance i cellernas respektive revir. Jag å min sida utförde Raids i Apornas och Kaninernas habitat, alltså de som hade högst Insurgency och kunde flippas till en lägre modifikationsnivå med ett lyckosamt 2t6-slag. Jag utförda Patrols i Mårdarnas och Björnarnas habitat, för att försvåra cellernas operationer. När Kronos bara har 5 markgrupper och 4 luft så lämnades det flera obevakade revir, men spelarna utnyttjade inte detta. Resultatet var att björncellen lyckades med rekognosceringen och undkom upptäckt medans mårdcellen misslyckades och upptäcktes och därmed gick under. Spelarna var bittra över detta och tyckte att hotnivåerna fortfarande var för höga. Jag tänker mig här att vissa operationer kanske ska ha noll i hot, så det bara blir risk om SL gissar rätt med sina patruller. Rekrytering tex kan ha noll i hot men bara ha 4 tärningar i chans att lyckas, på det sättet kan spelarna spela passivt rätt riskfritt om de nu vill göra detta. Jag skulle dock gärna vilja ha en öppen timer för dom, så dom ändå känner viss press. Kanske att djurens pop har långsam negativ utveckling, typ -1t3+1 per drag, pga svält och sjukdomar.

Spelarnas egna drag var rekrytering hos Kaninerna, vilket gjorde att jag spelade ut det som händer när de besöker det i vaniljkampanjen. Sen spelade vi att upprorscellerna bland kaninerna är lojala upproret, och alltså även på tvärs med Rotus ambitioner, så det blev inte konstigt att de inte fick typ max celler där direkt för att nästan hela klanen är anti-betraktarna.
 
User avatar
Tomas
Site Admin
Topic Author
Posts: 4895
Joined: Fri 08 Apr 2011, 11:31

Re: Spelarna styr upproret! Feedback önskas - OBS SPOILERS

Tue 12 Apr 2016, 10:08

Coolt, tack för rapporten! Jo hotnivåerna är möjligen fortfarande lite för hårda. Dock är meningen att det SKA vara rejält tufft för upproret i början. Som systemet är byggt kommer Upproret att få mer och mer vind i seglen ju längre spelet går...
Fria Ligan
 
Alfa-Tommy
Posts: 2
Joined: Tue 13 Oct 2015, 22:03

Re: Spelarna styr upproret! Feedback önskas - OBS SPOILERS

Fri 15 Apr 2016, 13:58

Det ser helt fantastiskt ut och ändrar upproret i grund från att vara helrälsat till att engagera spelarna i mina ögon. Kommer helt klart att använda mig av detta i spel när M:Å0 är klart i vår grupp.

Den enda kritiken systemmässigt var väll att purge bara var en uppenbart sämre pinpoint attack (exakt samma effekter och värden, men ytterligare -1T6 pop.) varför det känns osannolikt att spelarna i upproret skulle välja denna, inte bara för att de vill vara goda, utan också för att det är ett -sämre- alternativ. Jag vill se en lockelse i att ta i med hårdhandskarna med medlöparna, och kanske påverkar detta synen på upproret.
 
User avatar
Tomas
Site Admin
Topic Author
Posts: 4895
Joined: Fri 08 Apr 2011, 11:31

Re: Spelarna styr upproret! Feedback önskas - OBS SPOILERS

Sun 17 Apr 2016, 11:18

Det ser helt fantastiskt ut och ändrar upproret i grund från att vara helrälsat till att engagera spelarna i mina ögon. Kommer helt klart att använda mig av detta i spel när M:Å0 är klart i vår grupp.

Den enda kritiken systemmässigt var väll att purge bara var en uppenbart sämre pinpoint attack (exakt samma effekter och värden, men ytterligare -1T6 pop.) varför det känns osannolikt att spelarna i upproret skulle välja denna, inte bara för att de vill vara goda, utan också för att det är ett -sämre- alternativ. Jag vill se en lockelse i att ta i med hårdhandskarna med medlöparna, och kanske påverkar detta synen på upproret.
Bra feedback! Detta är nu fixat. :)
Fria Ligan
 
User avatar
Blatifagus
Posts: 172
Joined: Thu 17 Dec 2015, 12:43
Location: Marjura

Re: Spelarna styr upproret! Feedback önskas - OBS SPOILERS

Wed 27 Apr 2016, 01:08

Vi har spelat några rundor nu och tycker att systemet håller riktigt bra.
Visst är det tufft för upproret i början (som sig bör), men om de ligger lågt och fokuserar på att rekrytera så dröjer det inte länge innan betraktarna får problem.

Men en sak reagerade vi på.
Väktarnas operation Reconnaissance kräver bara en (1) lufttrupp/drönare och sänker upprorets chans att lyckas med 2 samt ökar hot med 2. Det innebär en markant ökning av risken att en cell förgörs för en väldigt liten insats. Kanske en ökning av hot med 1 är rimligare?
Image
 
Nibbleberget
Posts: 69
Joined: Tue 17 May 2016, 11:51

Re: Spelarna styr upproret! Feedback önskas - OBS SPOILERS

Fri 10 Jun 2016, 14:02

En populär SLP i sin klan förs bort av Betraktarna. En civil och fredlig protest dras igång (med stöd ifrån Upproret) som kräver SLP:ns frigivning. Betraktarna släpper denna för att blidka protesterna med SLP:n är sig inte lik och tar livet av sig.
 
osbjer
Posts: 24
Joined: Sun 02 Jun 2013, 22:46

Re: Spelarna styr upproret! Feedback önskas - OBS SPOILERS

Wed 20 Jul 2016, 10:50

Hur modifieras antalet tärningar för en operation ifall betraktare genomför en operation i samma revir? Det finns med i tabellen, men det står inte hur det påverkar. 

Såg dessutom att "Disinformation" bara kan spelas en gång per tur medan "Reconnaissance" inte har den begränsningen.

/j
 
User avatar
Tomas
Site Admin
Topic Author
Posts: 4895
Joined: Fri 08 Apr 2011, 11:31

Re: Spelarna styr upproret! Feedback önskas - OBS SPOILERS

Wed 20 Jul 2016, 23:05

Hur modifieras antalet tärningar för en operation ifall betraktare genomför en operation i samma revir? Det finns med i tabellen, men det står inte hur det påverkar. 

Såg dessutom att "Disinformation" bara kan spelas en gång per tur medan "Reconnaissance" inte har den begränsningen.

/j
Eftersom engelska Genlab nu är släppt - det vore toppen om du ställer frågorna på den engelska delen av forumet. :) Det har också gjorts en del ändringar i texten mellan versionen som ligger på g-doc och den slutliga.
Fria Ligan

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 2 guests