User avatar
Tomas
Site Admin
Topic Author
Posts: 4895
Joined: Fri 08 Apr 2011, 11:31

Spelarna styr upproret! Feedback önskas - OBS SPOILERS

Sun 20 Mar 2016, 12:34

Hej alla!

Inför den engelska utgåvan av Genlab Alfa jobbar vi på ett system där spelarna/RP själva styr motståndsrörelsensens operationer. Ett utkast av regler för detta "metaspel" finns här.

Det vore enormt kul om ni ville kika på detta och ge feedback - eller varför inte speltesta i er egen Genlab-kampanj? Om allt går vägen kommer vi även att släppa detta som en gratis PDF, kanske även översatt till svenska.

Det går att kommentera direkt i G-docet.

Metaspelet har formen av ett enkelt brädspel, med "strategiska rundor" som spelas en gång per spelmöte (eller när man vill). Det vi främst behöver hjälp med är balansering - vilka operationer är för bra / för dåliga? Någon regel som är buggig?

Obs att endast de första 13 sidorna (cirka) i dokumentent är nya, resten (allt under den streckade linjen) är en ren översättning och det kan ni bortse från.

Till reglerna användas även ett Resistance Sheet och ett Watcher Sheet.

EDIT: Här finns en PDF med de färdiga engelska kampanjreglerna. Själva reglerna finns på sid 1-9. Sist i PDF:en finns Resistance Sheets och Watcher Sheets.
Fria Ligan
 
Byrax
Posts: 1093
Joined: Fri 08 Jan 2016, 10:42
Location: Mythic North

Re: Spelarna styr upproret! Feedback önskas - OBS SPOILERS

Mon 21 Mar 2016, 15:29

Kul!

Har precis fallit till föga och beställt M0 GA-boxen, men test får vänta tills Svavelvinter är avklarat.
 
User avatar
Fenhorn
Moderator
Posts: 4416
Joined: Thu 24 Apr 2014, 15:03
Location: Sweden

Re: Spelarna styr upproret! Feedback önskas - OBS SPOILERS

Mon 21 Mar 2016, 23:33

Såg riktigt bra ut. Har ju redan kört GA med min grupp. Skulle ha gillat det här skarpt. Lite grann som rådet och projekten i MÅ0. Blir lite mer struktur för SL och spelarna har nog lättare att känna att det är en revolution på gång, de har inte bara SLs beskrivning att gå på utan även svart på vitt.

Edit: Har läst Maskinarium kampanjen för första gången nu också. Gillar att ni inte fegar ur vad gäller att låna brädspelsmekanismer till rollspel. Det finns många mycket konservativa rollspelare, även de som inte ens tar i figurer, så det hade varit lätt att "göra som man alltid har gjort". Så kudos att ni vågar vara lite innovativa.
“Thanks for noticin' me.” - Eeyore
 
daflum
Posts: 127
Joined: Sun 10 Apr 2011, 22:45
Location: Hjärtum

Re: Spelarna styr upproret! Feedback önskas - OBS SPOILERS

Tue 22 Mar 2016, 10:12

Det här ser riktigt intressant ut och är en avsevärd förbättring av kampanjen. Inte så att det var något fel på den innan men den blir inte lika styrd med sådana här grejer att slänga emellan samt att grävlingarna och reptilerna kan få lite love(störde mig på att de knappt omnämns i kampanjdelen). Kul även att man får lite siffor på ungefär hur många som bor i Paradisdalen

Hoppas verkligen den här kommer som PDF på svenska, kommer älgarna finnas med då också?
 
User avatar
Blatifagus
Posts: 172
Joined: Thu 17 Dec 2015, 12:43
Location: Marjura

Re: Spelarna styr upproret! Feedback önskas - OBS SPOILERS

Tue 22 Mar 2016, 12:52

Mycket bra mekanism! Och lämpligt i tid dessutom. Jag har börjat spelleda kampanjen med mina barn (de har precis stulit robotdödaren) så jag kommer att speltesta detta inom kort.
Image
 
User avatar
Tomas
Site Admin
Topic Author
Posts: 4895
Joined: Fri 08 Apr 2011, 11:31

Re: Spelarna styr upproret! Feedback önskas - OBS SPOILERS

Tue 22 Mar 2016, 13:07

Edit: Har läst Maskinarium kampanjen för första gången nu också. Gillar att ni inte fegar ur vad gäller att låna brädspelsmekanismer till rollspel. Det finns många mycket konservativa rollspelare, även de som inte ens tar i figurer, så det hade varit lätt att "göra som man alltid har gjort". Så kudos att ni vågar vara lite innovativa.
Kul att höra! Jo, det är ju alltid en balansgång. Vår linje är att brädspelsinslag i rollspel kan funka och berika, men de ska vara motiverade och inte ta över hela spelmötet.
Fria Ligan
 
User avatar
Tomas
Site Admin
Topic Author
Posts: 4895
Joined: Fri 08 Apr 2011, 11:31

Re: Spelarna styr upproret! Feedback önskas - OBS SPOILERS

Tue 22 Mar 2016, 13:09

Mycket bra mekanism! Och lämpligt i tid dessutom. Jag har börjat spelleda kampanjen med mina barn (de har precis stulit robotdödaren) så jag kommer att speltesta detta inom kort.
Kul! Rapportera gärna.

Obs att det går att testa systemet som ett rent "brädspel" om man vill också, med kartan över Paradisdalen som spelbräde. Två spelare räcker - Motståndsrörelsen mot Betraktarna.
Fria Ligan
 
User avatar
Blatifagus
Posts: 172
Joined: Thu 17 Dec 2015, 12:43
Location: Marjura

Re: Spelarna styr upproret! Feedback önskas - OBS SPOILERS

Tue 22 Mar 2016, 13:22

Kul! Rapportera gärna.
Absolut!
Obs att det går att testa systemet som ett rent "brädspel" om man vill också, med kartan över Paradisdalen som spelbräde. Två spelare räcker - Motståndsrörelsen mot Betraktarna.
Bra tips! Det ska jag göra med min bror. Då är jag förberedd inför mötet med mina barn. De kan hitta på vad som helst. :?
Image
 
User avatar
R-bajter
Posts: 8
Joined: Tue 08 Mar 2016, 22:00

Re: Spelarna styr upproret! Feedback önskas - OBS SPOILERS

Sat 26 Mar 2016, 16:29

Ska också testa med min spelgrupp, som också precis rånat hundklanen på maskinmördarkarbinen. Lite funderingar efter att ha läst reglerna dock:

-En Hearts and Minds-operation för Betraktarna, typ att de besöker ett revir och ger folk mat och lär ungarna läsa. Här tänker jag att för att graffiti ska fungera som kampmetod så måste en grundläggande läsförståelse finnas, och den borde ju härstamma från Kronos. Så varför inte göra att Kronos uppgift med försöksdjuren innebär att de görs läskunniga, av en kanske glömd anledning. Denna operation leder kräver en markgrupp och leder till -1t6 i Insurgency och kanske en annan effekt.

-Uppdrag man kan ge till Truffaut och Ringo, typ grundläggande basarbete, som att skaffa föda och ammunition. Öht tracka helikopterns resurser, som RP kan använda och som dom förlorar när hellikoptern erövras.
 
User avatar
Tomas
Site Admin
Topic Author
Posts: 4895
Joined: Fri 08 Apr 2011, 11:31

Re: Spelarna styr upproret! Feedback önskas - OBS SPOILERS

Sat 26 Mar 2016, 22:48

Bra ideer, tack för det. :)
Fria Ligan

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest