Mördarlodis
Topic Author
Posts: 6
Joined: Wed 29 Apr 2015, 22:54

Samla tillhygge

Tue 05 May 2015, 20:02

Tjena Mördarlodis här.

Jag undrar en grej här om samla vapen på yrket samlare. Det står att man kan få ett bättre vapen med en radiak, betyder det bara att man stärker tillhygget med bonusar eller att man får till exempel en slunga? För det gör mig extra fundersam när det påpekas att man Max får ha långt i avstånd på vapenet. Skulle någon kunna upplysa mig om detta med ett exempel.
Last edited by Mördarlodis on Fri 08 May 2015, 21:28, edited 1 time in total.
 
User avatar
Krönikören
Posts: 819
Joined: Sat 01 Mar 2014, 13:43

Re: Samla tillhygge

Tue 05 May 2015, 20:19

Hej, du utgår från ett Tillhygge: Prylbonus +1, skada 1 och räckvidd Armslängd. Varje ☢ ger sedan en bonus på någon av dessa tre attribut, ex. kan du för en ☢ höja räckvidden från Armslängd till Nära.
Exakt hur detta utspelar sig antar jag är upp till spelaren att beskriva. Slår spelaren två extra ☢ och fördelar dem så att vapnet får Prylbonus 1, Skada 2 och räckvidd Nära, så kanske det lämpligen kan vara ett Spjut?
 
User avatar
Fenhorn
Moderator
Posts: 4416
Joined: Thu 24 Apr 2014, 15:03
Location: Sweden

Re: Samla tillhygge

Tue 05 May 2015, 21:29

Jag kör med att samlaren "råkar ha" något av de primitiva vapen som finns med i listan. Det är upp till samlaren och pussla med sina ☢ tärningar för att se vad han kan få ihop. T.ex. får han 4 ☢ så kan han ha tur och ha en huggare i samlingen. Han kan inte ha en superkniv (kniv som är +2 istället för +1) för om det skulle finnas några superknivar i paradisdalen så kommer jag att kalla det artefakt och det har inte samlaren i samlingen. Han skulle kunne hitta en dålig huggare (+1 i stället för +2) om han får 3 ☢. Anledningen till detta är att jag vill göra klart för spelarna att det dels är olika grejer han hittar i sin samling och inte bara något sak som vi kallar 'tillhygge' och dels att det inte ska finnas ett vapen som heter tillhygge som kan i princip bli något slags supervapen. Tillhygge för mig är den där brädan eller rörbiten som man tar upp i nödfall.

Jag kör likadant med alla redskap. Han kan bara hitta redskap utav kvalitet som är utav standardmodell (eller sämre) så samlaren i min grupp kommer inte hitta ett rep +4. Men sedan är jag alltid öppen för förslag om spelaren har en bra idé och då kan jag tillåta att gränser sprängs. T.ex. så blev en spelare dödligt kritiskt skadad nu senast vi spelade och typiskt nog så var det helaren i gruppen som blev det. Samlaren tittade då i sin samling för att se om han hade något. Han slog bra och han sa: "jag hittade något som kallas 'Stick-plaster', det kan kanske hjälpa" (ja, vi har spelat Neotech). Eftersom jag tyckte det var fyndigt och även om en sådan sak skulle vara klassat som artefakt så var det ju en engångspryl, så jag tillät detta (det blev en prylbonus +3 till vårda).
“Thanks for noticin' me.” - Eeyore
 
User avatar
Tomas
Site Admin
Posts: 4895
Joined: Fri 08 Apr 2011, 11:31

Re: Samla tillhygge

Wed 06 May 2015, 08:44

Låter som en perfekt tillämpning av Samla! :)
Fria Ligan
 
Mattias H
Posts: 72
Joined: Sun 27 Apr 2014, 23:21

Re: Samla tillhygge

Thu 07 May 2015, 22:30

T.ex. så blev en spelare dödligt kritiskt skadad nu senast vi spelade och typiskt nog så var det helaren i gruppen som blev det.
Det där är mer en lag.

(Min förra karaktär var en, ofta utslagen, helar-Fixare.)
 
Mördarlodis
Topic Author
Posts: 6
Joined: Wed 29 Apr 2015, 22:54

Re: Samla tillhygge

Wed 21 Mar 2018, 21:27

Nu vet jag att det var 3 år sen jag fråga det här men jag har fortfarande inte fått ett svar från skaparna. Hur som helst svarade Thomas med "Låter som en perfekt tillämpning av Samla! " som hade inget med min fråga att göra.

så jag tänker fråga ännu en gång så att en av skaparna kan komma och kommentera på det. Kan tillhygge få en räckvidd upp till långt eller blir det en pilbåge eller stenslunga då? Om vi säger att man får ett fantastiskt slag och lyckas göra ett tillhygge med +2 pryl och 2 skada. så finns det talanger som är begränsad till vapengrupper som tillhygge. Det är därför det är viktigt och svara på det här.

Annars tror jag att alla kör som krönikören sa utan att det står så i reglerna. Skulle vara kul om man fick en officiell regel om det här.
 
KalleFridholm
Posts: 62
Joined: Wed 20 May 2015, 09:40

Re: Samla tillhygge

Fri 23 Mar 2018, 09:01

Ett tillhygge är väl per definition ett närstridsvapen, typ bastant trädgren, en rörbit. en pall etc. och närstridsvapen kan ju du bara använda på armslängdsavstånd eller upp till nära (spjut). Har ett vapen permanent kort eller långt avstånd så är det ju ett slags skjut/kastvapen. Alternativt kan SL låta dig hysta iväg ditt tillhygge mot en motståndare upp till kort avstånd (motsvarande en kastad sten) men det funkar ju bara i en attack och sen är du ju av med tillhygget tills du kan plocka upp det igen. Tyckte Fenhorns tillämpning och förklaring av samla var väldigt bra, tanken är ju inte att spelaren ska "hitta omöjliga superartefakter" som ett "närstridsvapen" som kan slå på en motståndare i en "närstridsattack" upp till ett par hundra meter... Ett tillhygge har ju +1 i bonus och 1 i skada (avsnitt konflikt och trauma), slår samlaren ett bättre slag än det så hittar han något av vapnen i listorna på sidan 82-83 i djuretboken, låt spelaren pussla ihop som Fenhorn skrev. Så vill samlaren samla ihop ett vapen som har kort eller långt avstånd permanent så är det en slunga eller pilbåge om ni spelar i paradisdalen, alternativt ett spjut eller kniv som han kan kasta upp till kort avstånd i en attack tills hen hämtar vapnet. 

I texten till samla står det ju att du kan hitta ett tillhygge, det är väl det du hänger uppå dig på, sedan i texten refereras det till vapen, bättre vapen, vapenskada, vapnet. Att det står max +2 bonus och max +3 i skada är ju för att det i vapenlistan finns vapen i olika kombinationer som har dessa attribut, ex. slägga +1 3 skada, huggare +2 2 skada. Men du kan inte hitta artefakter eller vapen som är bättre än artefakter med färdigheten samla
 
User avatar
Tomas
Site Admin
Posts: 4895
Joined: Fri 08 Apr 2011, 11:31

Re: Samla tillhygge

Sat 24 Mar 2018, 16:16

Hej!

Beklagar sent svar. Ordet "tillhygge" är kanske lite missvisande. Tanken är att man utgår från ett vapen med samma speldata om ett tillhygge. Ökar man man räckvidden till kort så blir det sannolikt en slunga, och med lång räckvidd någon form av båge. Exakt vilket vapen det handlar om är upp till spelaren, inom rimlighetens gränsen (SL har sista ordet).
Fria Ligan
 
Mördarlodis
Topic Author
Posts: 6
Joined: Wed 29 Apr 2015, 22:54

Re: Samla tillhygge

Tue 03 Apr 2018, 17:08

Kul att du svara på min fråga tomas. Jag vill bara lägga till att jag älskar vad ni har gjort med mutant ha en bra dag!

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest