User avatar
Tomas
Site Admin
Topic Author
Posts: 4897
Joined: Fri 08 Apr 2011, 11:31

Errata!

Sun 03 May 2015, 21:26

Mors!

Vi jobbar på med Zonkompendium 4, och i den kommer en errata för Genlab Alfa att ingå. Ni kan kika på erratan här.

De viktigaste bitarna är A) regler för ändrad rang samt rang för alla SLP och B) vissa djurförmågor som var alltför tama har hottats upp. Saknar ni något? Något som ser galet ut?
Fria Ligan
 
User avatar
Henke
Posts: 1639
Joined: Sat 09 Apr 2011, 13:34
Location: Fria Ligan Fanboy

Re: Errata!

Sun 03 May 2015, 22:05

Kommentarer:
Bågmakare, Pälsjägare och Vapenmakare - förmodar att talangen inte gäller för att reparera några artefakter (t.ex. laserpistol eller skottsäker väst).

Stridsvana - Tycker inte initiativet borde påverkas av den här talangen. Initiativ handlar väl mer om snabbhet - stridsvana om hur bra man är i strid (t.ex. +1 modifikation vid alla angrepp).

I allmänhet är jag inte helt positiv till att plocka bort KYL från initiativslaget så samtliga personer i en strid har en slumpmässig reaktionsförmåga. KYL gjorde en bra modifikation här. (men givetvis är det bara att husregla tillbaka den om man vill).
I skuggan av Trakorien - Bloggkrönika från Svavelvinter
Förbjuden Zon - Bloggkrönika från Version Noll
Spelledarens Pod - Av spelledare, för spelledare, om spelledare, samt ett och annat spelmöte
 
User avatar
Krönikören
Posts: 819
Joined: Sat 01 Mar 2014, 13:43

Re: Errata!

Sun 03 May 2015, 22:13

Härligt! :)
Ska bli kul att testa nya initiativreglerna och se hur de slår ut. Känns positivt att KYL får lite mindre kraft iaf.
I stort sett hela gruppen har valt Blixtsnabba reflexer så jag lär inte bli utan feedback på den! :)
 
User avatar
Tomas
Site Admin
Topic Author
Posts: 4897
Joined: Fri 08 Apr 2011, 11:31

Re: Errata!

Mon 04 May 2015, 09:46

Hej!
Bågmakare, Pälsjägare och Vapenmakare - förmodar att talangen inte gäller för att reparera några artefakter (t.ex. laserpistol eller skottsäker väst).
Jo, det är faktiskt tanken. Kruxet blir annars att det inte går att reparera sådana prylar alls i Paradisdalen, då det saknas skrotskallar där. :)
Stridsvana - Tycker inte initiativet borde påverkas av den här talangen. Initiativ handlar väl mer om snabbhet - stridsvana om hur bra man är i strid (t.ex. +1 modifikation vid alla angrepp).
Hm, talangen påverkade initiativet redan innan, ändringen gäller bara hur initiativet påverkas. Ser din poäng, men kan också känna att en stridsvan person reagerar snabbare i strid än andra. +1 på alla attacker känns lite väl kraftfullt, eller?
I allmänhet är jag inte helt positiv till att plocka bort KYL från initiativslaget så samtliga personer i en strid har en slumpmässig reaktionsförmåga. KYL gjorde en bra modifikation här. (men givetvis är det bara att husregla tillbaka den om man vill).
Tanken är att A) snabba upp initiativslaget och minska på bokföringen och B) att öka betydelsen av förmågor som Blixtsnabb och Hyperreflexer. Det vi upplevt under fortsatt internt spel är att Blixtsnabb sällan används, då RP som har den förmågan tenderar att redan ha hög KYL och ofta vinner initiativet ändå.

En generell trend som vi upptäckt är att spelare har svårt att hitta användning för vissa djurförmågor, vilket gör att VP samlas på hög. Det gäller särskilt om man väljer förmågor utan att plugga på dem så noga. Därför har vi nu försökt boosta vissa djurförmågor lite, så att de blir mer effektiva och att man kan bränna fler VP på dem. :)
Fria Ligan
 
User avatar
Krönikören
Posts: 819
Joined: Sat 01 Mar 2014, 13:43

Re: Errata!

Mon 04 May 2015, 13:22

Missade Henkes inlägg, måste tryckt "posta" ungefär samtidigt! :)
Jag tänker mig initiativet som att snabbt reagera OCH att bedömma situationen korrekt för att välja rätt handling. Nu är ju KYL lite annorlunda än den vanliga "Smidighet" som brukar användas för initiativ.. Men jag gillar ändå att en talang/mutation/djurförmåga får symbolisera om en person är snabb/stridsvan och reagerar snabbare i strid.
 
Neroflame
Posts: 21
Joined: Sun 20 Apr 2014, 12:55

Re: Errata!

Mon 04 May 2015, 16:42

Ställer mig också skeptisk till nya initiativreglerna. Att bara random få en ordning känns inget vidare. Att addera till sin kyl går på en hundradel om ens det för spelarna och sl bör ha koll.
Kan man kanske minska ner modifikationen till +1 på slaget för varje kyl över 3 (Dvs +1 vid kyl 4 och +2 vid kyl 5 osv...)? Det tar ev. Mer tid men löser problemet med att talangerna är "dåliga".
 
User avatar
Krönikören
Posts: 819
Joined: Sat 01 Mar 2014, 13:43

Re: Errata!

Mon 04 May 2015, 17:31

Det är ju redan random med initiativordningen, med modifikation från KYL/talanger/förmågor. Nu blir det istället bara talanger och förmågor som påverkar.. Den biten gillar jag. Däremot måste jag testa om jag föredrar omslag framför modifikationer från talanger/förmågor. Tycker inte det är så knepigt att räkna addition men omslag kan ju ge mer spänning åt att lägga MP/VP på initiativet.. Samtidigt blir det ett sidosteg från hur övriga förmågor fungerar (+1 per MP/VP till Smyga etc..)

Det enda egentliga problemet vi haft med bokhållningen av initiativet har varit att modifikationen från Blixtsnabb skiljer sig mellan boken och djurförmågekortet! :)
(Kör dock ett excelark för alla speldata i strid så "fuskar" ju med räknandet..)
 
User avatar
Henke
Posts: 1639
Joined: Sat 09 Apr 2011, 13:34
Location: Fria Ligan Fanboy

Re: Errata!

Mon 04 May 2015, 21:43

Kan man inte låta blixtsnabb automatiskt vinna initiativet? Att vara blixtsnabb borde ingen med normal hastighet kunna övervinna?
I skuggan av Trakorien - Bloggkrönika från Svavelvinter
Förbjuden Zon - Bloggkrönika från Version Noll
Spelledarens Pod - Av spelledare, för spelledare, om spelledare, samt ett och annat spelmöte
 
Hortenzia Pistage
Posts: 2
Joined: Mon 13 Apr 2015, 16:35

Re: Errata!

Mon 04 May 2015, 21:46

Varför har Amfibisk gjorts sämre? Den var nischad som bara den tidigare, och nu har den gjorts patetiskt dålig. Vad är tanken?
 
Neroflame
Posts: 21
Joined: Sun 20 Apr 2014, 12:55

Re: Errata!

Mon 04 May 2015, 22:11

Det jag menar är att jag inte gillar att det är helt lämnat åt slumpen med vem som vinner initiativet. Jag vill ha något utöver talanger som påverkar ordningen eftersom olika personer reagerar olika snabbt på händelser. Det blir som två grupper som tävlar om initiativet om det bara är talanger och förmågor som påverkar. De med bonus och de utan. Har inte testat ännu men bara en spontan oro jag får.

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 2 guests