User avatar
Lejonel
Topic Author
Posts: 52
Joined: Fri 10 Apr 2015, 09:38

Musik till Paradisdalen

Fri 10 Apr 2015, 09:46

Hej på er!

Jag letar efter musik som passar att spela i bakgrunden till kampanjen i Genlab Alfa. Jag vill gärna skilja på musiken jag använder där gentemot den jag använt för År Noll för att sätta lite olika stämning. Musiken får gärna vara lite ambient och/eller rebellisk utan att för den sakens skull bli onödigt påträngande.

Har ni några förslag?

Till År Noll har jag använt sådant som (från Spotify):
* Brian Eno (Lizard Pint med flera)
* Krater (Nöjesfält Minfält med flera)

D.v.s. mer åt det strikt dystopiska hållet.

Tack på förhand!
 
User avatar
Krönikören
Posts: 819
Joined: Sat 01 Mar 2014, 13:43

Re: Musik till Paradisdalen

Fri 10 Apr 2015, 19:18

Soundtracket till tv-spelet "The Last of Us" har vi kört med (till båda Mutant-spelen förvisso) sedan min omsorgsfullt ihopsatta spellista med 80-tals musik ratades av spelarna! :)

Otroligt mkt fina klassiker varav förvånadsvärt många med "Animal" eller "Fredoom" i text/titel.. För att inte glömma "Eye of the tiger"!
 
User avatar
Lejonel
Topic Author
Posts: 52
Joined: Fri 10 Apr 2015, 09:38

Re: Musik till Paradisdalen

Mon 13 Apr 2015, 11:58

Ratades 80-talslistan?! Folk idag har ingen känsla för riktig musik...

Annars var The Last of Us ett bra tips! Den skivan hade jag missat.

Jag har börjat kolla på en playlist med långsam/lite sorgsen jazz/blues också. Hade på något vis velat sätta ett begynnande frö till Undergångens Arvtagares "snabeljazz". Finns det månne något sådant som pre-jazz som musikgenre? Risken är möjligen att det blir mer Fallout-stämning än Mutant.
 
User avatar
Krönikören
Posts: 819
Joined: Sat 01 Mar 2014, 13:43

Re: Musik till Paradisdalen

Mon 13 Apr 2015, 17:47

Otroligt nog var det de i gruppen som var ungdomar på 80-talet som ratade musiken med motiveringen att "man hade en massa minnen till låtarna".. Kanske är jag begåvad med dåligt musikminne! :)

Föregångaren till Jazz skulle vara Ragtime! Risken med att söka jazzens rötter är ju dock att ni minnes-förstör er framtida spellista för när ni senare vill spela Western-rollspelet! :)
 
Lipschitz
Posts: 2
Joined: Tue 26 Aug 2014, 11:19

Re: Musik till Paradisdalen

Thu 16 Apr 2015, 11:04

Jag har också funderat över musik som passar! Har hittat en del inspirerat av Watership Down, filmen.

Bo Hansson, mannen bakom den ökända fantastiska Sagan om Ringen-soundtracket (till den första animerade filmen) har gjort en hel del mysiga låtar. Bl.a på skivan "Music inspired by Watership Down" men även annat. Jag använder hans album El-Ahrairah som finns på spotify. Ihop med låten Rabbit Music från Attic Thoughts.

Art Garfunkel har gjort en låt som heter Bright Eyes, baserad på Watership Down med.

EDIT: Självaste soundtracket till Watership Down är också bra, likaså soundtracket till Plague Dogs. Även låten "Time and tide" av Alan Price är väldigt bra, gospel-aktig men mycket stämningsfull. Kommer även den från Plague Dogs.
 
User avatar
Lejonel
Topic Author
Posts: 52
Joined: Fri 10 Apr 2015, 09:38

Re: Musik till Paradisdalen

Fri 17 Apr 2015, 15:38

Just det! Soundtracket till Borderlands-spelen (XBOX m.fl.) kan också användas. Kanske främst till intensiva scener dock.

Ragtime får jag ta och kolla upp, främst för westernspelens skull (i mitt fall Deadlands).

Blues någon? Finns det tips på ambient blues eller motsvarade?

Tack för tipsen så långt!
 
Oskar
Posts: 106
Joined: Fri 27 Apr 2012, 13:55

Re: Musik till Paradisdalen

Mon 20 Apr 2015, 23:50

Spontan tanke: Om År Noll mer är synth och 80-tal så kanske Genlab Alfa drar mer åt 70-talsprogg-hållet? Den instrumentala proggen med mellotronen i centrum.
 
User avatar
Tomas
Site Admin
Posts: 4895
Joined: Fri 08 Apr 2011, 11:31

Re: Musik till Paradisdalen

Tue 21 Apr 2015, 00:42

Mycket bra! Och som ni kanske läst finns en specifik låt faktiskt omnämnd i kampanjen, fas 3 tror jag att det var...
Fria Ligan
 
User avatar
Krönikören
Posts: 819
Joined: Sat 01 Mar 2014, 13:43

Re: Musik till Paradisdalen

Tue 21 Apr 2015, 17:54

Mycket bra! Och som ni kanske läst finns en specifik låt faktiskt omnämnd i kampanjen, fas 3 tror jag att det var...
Hahaha! Lyssnade faktiskt igenom den skivan och tänkte först att jag inte har hjärta att plåga mina spelare så svårt... Men efter att de sågat min spellista.... They will have it served cold.. :twisted:

(Om någon hos Fria ligan verkligen lyssnar och uppskattar artisten så måste det vara förknippat med rollspelsskapargeni!)
 
User avatar
Jurij 1138
Posts: 329
Joined: Fri 29 Apr 2011, 09:15
Location: Zonen på Öarna

Re: Musik till Paradisdalen

Tue 21 Apr 2015, 23:00

Mycket bra! Och som ni kanske läst finns en specifik låt faktiskt omnämnd i kampanjen, fas 3 tror jag att det var...
Den skivan, tillsammans med Bo Hanssons "Sagan om Ringen" kommer passa finemang!
________________________
Meka Extraordinaire

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 2 guests