Hojken
Posts: 1
Joined: Sat 30 May 2015, 16:41

Re: Musik till Paradisdalen

Sat 30 May 2015, 16:44

Tack för många bra tips här! Ser fram emot att spela mycket av musiken vid nästa speltillfälle!
 
User avatar
Carrot
Posts: 259
Joined: Fri 23 Nov 2012, 11:44

Re: Musik till Paradisdalen

Mon 01 Jun 2015, 12:44

Cross-postar från den andra musiktråden för år noll. Soundtracket till LIMBO:
https://www.youtube.com/watch?v=eRiF8mX ... 1C410462EC
Mycket skog, bäckar, regn, hemska tomma platser, grottor osv.
 
Byrax
Posts: 1093
Joined: Fri 08 Jan 2016, 10:42
Location: Mythic North

Re: Musik till Paradisdalen

Wed 23 Mar 2016, 11:39

Gillar Oskars proggtanke!

Gryningen har gjort några utmärkta mixar kallade Önskebrunnen 1-3, med nytt och gammalt åt det mer melodiskt proggiga hållet (bl a så är en annan James & Karin-höjdare med, "Den Dan Då Skogen Brann" med på mix 1). Tror att mixarna skulle passa finfint som soundtrack till Paradisdalen.

Farbror Resande Mac är en annan svensk artist som finns på Soundcloud, men drömska låtar (Drakryggen, Hägringen, Chemtrails etc) och sköna mixar (de är dock lite mer upptempo än Gryningens mixar).
 
Oskar
Posts: 106
Joined: Fri 27 Apr 2012, 13:55

Re: Musik till Paradisdalen

Tue 29 Mar 2016, 23:55

Vill du ha mer av mellotron och hammondorgel så skulle jag rekommendera Merit Hemmingsson och en del låtar av Sagor & Swing och Eric Malmberg. En del av Kebnekajse fungerar också.
 
User avatar
Nils
Site Admin
Posts: 516
Joined: Fri 01 Apr 2011, 16:16
Location: Stockholm
Contact:

Re: Musik till Paradisdalen

Wed 30 Mar 2016, 00:27

Mycket bra progg här: http://hymn.se/2016/03/24/de-100-basta- ... 1967-1980/

Fet Spotifyplaylist på sista sidan.
Fria Ligan
 
Mikethebike
Posts: 63
Joined: Thu 01 May 2014, 17:51

Re: Musik till Paradisdalen

Sun 03 Apr 2016, 04:31

Jag har också funderat över musik som passar! Har hittat en del inspirerat av Watership Down, filmen.

Bo Hansson, mannen bakom den ökända fantastiska Sagan om Ringen-soundtracket (till den första animerade filmen) har gjort en hel del mysiga låtar. Bl.a på skivan "Music inspired by Watership Down" men även annat. Jag använder hans album El-Ahrairah som finns på spotify. Ihop med låten Rabbit Music från Attic Thoughts.

Art Garfunkel har gjort en låt som heter Bright Eyes, baserad på Watership Down med.

EDIT: Självaste soundtracket till Watership Down är också bra, likaså soundtracket till Plague Dogs. Även låten "Time and tide" av Alan Price är väldigt bra, gospel-aktig men mycket stämningsfull. Kommer även den från Plague Dogs.
Intressant att du nämner Watership Down och Plague dogs. Två av mina favoritfilmer. Pd såg jag tom på bio (Filmstaden vid Regeringsgatan) som liten knatte i början av 80-talet och den hade stark impact på mig. Särskilt slutscenen med fantastiska Time and tide. Den oklippta versionen av filmen finns numera på youtube f.ö.
 
User avatar
Greipur
Posts: 107
Joined: Sun 06 Sep 2015, 14:30

Re: Musik till Paradisdalen

Sun 11 Sep 2016, 13:35

Vill du ha mer av mellotron och hammondorgel så skulle jag rekommendera Merit Hemmingsson och en del låtar av Sagor & Swing och Eric Malmberg. En del av Kebnekajse fungerar också.
Kan bara instämma! T.ex. Leksands brudmarsch.


---

När jag spelade Mutant: UA i forntiden så använde spelledaren Jazz på svenska av Jan Johansson till varje möte, känns mer passande för Paradisdalens vemod på något sätt än Eden. Ja, på något sätt känner jag att Genlab Alfa på något sätt känns mer som den utspelar sig i Sverige, ångest och naturromantik, känner mig precis som hemma. ;)

Funderar på att använda detta till lugnare stunder.


Jag brukar inte använda rock/metal i huvudtaget till något jag spelleder, men jag har funderat på ambientlåtar från post rock/metal, som t.ex. några låtar från Cult of Lunas skiva Eternal Kingdom. Exempel är The Lure och Ugin.

Jag har även börjat klura på om soundtracks från fantasyspel skulle funka, för att få fram det där mer primitiva. Inte helt bestämt mig än, men exempel skulle vara The Witcher 3, t.ex. Forged in Fire.


---

Ju mer jag tänker på det så tycker jag nog mycket folkmusik passar, känns som vi redan tassat där. Men kan föreslå mer ren skär svensk folkmusik som inte är filtrerat genom annat (som progg och jazz, även om det är grymt det med). Löst exempel är Fjaugen av Gunnfjauns kapel. Ett annat förslag är Yggdrasil som kanske inte är klassisk folkmusik, inte ens svensk, men sak samma. Låtarna gränsar på ambience och kanske därför passar ännu bättre än annan musik som inte gjorts explicit för spel? Deras album Grot & Vatn kan jag rekommendera.
 
User avatar
Greipur
Posts: 107
Joined: Sun 06 Sep 2015, 14:30

Re: Musik till Paradisdalen

Sun 26 Mar 2017, 15:17

Musiken till Gentlemen & Gangsters av Mattias Bärjed tycker jag funkar bra till Genlab Alfa som jag spelleder nu, tror den kanske kommer passa till Elysium också. Ge spelarna lite kalla kårar med denna låt t.ex.
 
BrotherB
Posts: 230
Joined: Thu 11 Oct 2018, 09:10
Location: Norrköping

Re: Musik till Paradisdalen

Mon 12 Nov 2018, 10:05

Bryan Eno och Krater som nämns ovan är fantastiskt bra för känslan.
Nothing lasts, but nothing is lost.

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 2 guests