User avatar
Nattvandrare
Topic Author
Posts: 83
Joined: Wed 20 Jun 2012, 12:00

Maskinfåglarnas Rike del 1 - Rubb, stubb å krubb

Thu 26 Jan 2017, 10:10

Del 1 - Rubb, stubb å krubb

Äntligen har vi dragit igång en ny kampanj i Mutan År Noll! Det är en grupp med två gamla spelare och flera nya. Första spelmötet gick huvudsakligen ut på att bygga upp arken och dess karaktärer även om vi hann ta de första skälvande stegen in i själva spelandet.

Efter mycket diskussioner om vad arken skulle vara: Naturhistoriska museet, filmhuset, lägenhetskomplex i Kista så föll det till slut på Bromma flygplats! Att bosätta tax-freebutiker, säkerhetsspärrar och flygplansvrak tilltalar oss, och det kommer bli mycket arbete innan denna ark kommer vara i gott skick. Vi konstaterade också att det kunde ha varit ett tillhåll för militär aktivitet i slutet av det gamla folkets civilisation vilket också kan ge lite utrymme för ytterligare karaktärisering och möjligheter för denna ark. Sen ligger Bromma flygplats till på ett rätt bra ställe på Stockholmskartan och därmed har kampanjen fått sitt namn: Maskinfåglarnas Rike.

Därmed kunde vi skapa spelarkaraktärerna:

Isaak - Krönikör med mutationerna telepati och mardrömmare. Därmed är han en psimutant, och han är en vänlig och entusisatisk själ som älskar att undervisa och underhålla sina medmutanter. Han brinner för att inrätta en skola för arken så att befolkningen på riktigt kan komma över sina barbariska vanor. Han vill skydda den välvillige fixaren Hendel och hatar krönikörbossen Gudrun som vill hålla kontroll över Arken genom att konrollera vad mutanterna vet och inte vet.

Sazd - Enda karaktären som var med i förra kampanjen. Hennes spelare ville verkligen spela samma karaktär igen, så vi hittade på en backstory om att Sazd vandrat genom zonen med minnesförlust och blev funnen av nuvarande arken. Jag kom också på iden att hon kunde ha dagboken i sin ägo, då dagboken hittades i förr kampanjen och det kändes ovärt att den skulle finnas igen på nytt. 

Sazd är en zonstrykare med mutationerna rötätare och sprinter. Hon är entusiastisk, värnar om de svaga och drömmer om att finna eden. Hon har lyckats vinna viss respekt och acceptans via sin jaktförmåga. Hon hatar Gudrun, krönikörbossen, för hon försöker manipulera och styra mutanterna genom att kontrollera viktig information. Hon vill skydda Hoppetossa, en oförargelig samlare som lyckas leva på allmosor från andra. Sazd bor i en gammal ambulans på den gamla parkeringen utanför flygplatsen.

Darius - En enslig och lite tystlåten zonstrykare med mutationerna hyperreflexer och regenerera.. Han drömmer om att komponera ett bestiarium över zonens fascinerande vildliv. Han hatar Balder som dödar oskyldiga zonkorpar för att ta deras päls, och vill skydda de oskyldiga djuren i zonen. Darius bor i en förfallen motor som hörde till jumbojeten bossen Furiosa har sitt högsäte i.

Zeke - Skrotskalle med mutationen magnetism. Zeke är jättefascinerad av de gamla flygmaskinerna som är kringströdda runt arken och drömmer om att sväva bland molnen som fornmänniskorna en gång i tiden gjorde. Zeke vill skydda sina prylar och hatar Tiberius för han är så hämmande för arkens utveckling.

Detta är våra huvudkaraktärer. JAg ska också beskriva lite mer i detalj vilka bossar vi utformade för Arken:

Bossarna

Gudrun - Ledare för krönikörerna, och den som besitter mest kunskap om forntiden. Hon är mån om att utveckla arkens kulturella sida, men vill mest använda det som kontroll och är rädd för att krönikörerna kommer tappa kontrollen om andra medlemmar i arken får för mycket insikt. Kryokinesi som mutation. Gudrun bor i flygledartornet tillsammans med den gamla (Vår gamle är en kvinna) och gryningsvalvet, därav heter det “Gryningstornet”.

Tiberius - Sektledare för kulten “de Upplysta”. Har mutationerna “likätare” och “mental dominans”. Karismatisk och har format en stark övertygelse bland sina följare att mutanterna ska invänta fornfolket, och den nuvarande användningen av artefakter och fornfynd är kättersk, då deras sanna funktion och förmåga kommer uppenbara sig när den magnifika skaparrasen återkommer till zonen. Tiberius har även den vackra slaven Angela, en luxmutant, som viskar i hans öra vad som är bäst, och i gruppen undrar vi vem som egentligen styr denna sekt. Tiberius är ute efter kulturella fornfynd men vill bara bygga tempel och hyllningar till fornfolket, och vill inte skänka något till gryningsvalvet utan använda allt som hittas till bisarra statyer och avgudabilder. Tiberius har samlat ihop flera skyttelbussar och byggt en liten kråkstad av dem.

Furiosa - Militant despot med mutationerna “Parasit” och “Hyperreflexer”. Furiosa har fått ett härdat och hårt gäng runt sig, som tyvärr har yttrat sig i att en del av dem har börjat kuva de mindre belevade i arken. Furiosa vill satsa på arkens försvar och aggressivt dominera omnejderna i zonen. Hon är dock relativt jämställd och låter de som är starka bevisa sig och få en framträdande position under hennes ledning. Hon och Gudrun är på kollisionskurs, då de båda är de starkaste bossarna i arken, men Gudrun börjar tappa anhängare. Furiosa håller till i framdelen av en kraschad militär jumbojet.

Balder - Handlarboss med “mänsklig padda” som mutation. En relativt liten boss, men opportunistisk och har relativt progressiva idéer även om han också är relativt skrupelfri. Insåg nu att vi inte definierat var han håller till.

Andra karaktärer vi kom på:

Valkyria: En krossare med regenera som förmåga. En av Furiosas mest anförtrodda löjtnanter, som är hård men kommenderar respekt. Verkar kunna samarbeta med mutanter från andra grupper och är inte något vanligt "råskinn".

Lobo: (Krossare, rovdjur), Aroma (Zonstrykare) och Azrael(Mutant med hund, insektoid):

Ett störigt gäng anlitat av Furiosa. Lobo är en mobbare som kuvar arkens svagare mutanter och stjäl deras tillhörigheter om han tror han kan komma undan med det. Aroma är en glåmig och håglös zonstrykerska och Azrael har sin vidriga byracka Gargamel.

Hoppetossa (Hoppförmåga) - En charmig och oförargelig mutant som lever på allmosor från andra mutanter.

Spelmötet:

Det som hände under spelmötet var att en kris fastställdes: Det finns väldigt lite mat kvar i arken. Vi bedömde att mutanterna lyckats koppla en slang från en fontän, men att de är beroende av vattenfilter för att ha tillgång till vatten. Just nu är tillgången till filter adekvat.
Det började med att Furiosa bestämde att Lobo och Azrael skulle bli ledda av Valkyria och Sazd som zonstrykare. Hon berättade att det snart kommer kallas till ett stort möte, där bossarna fastställer varsina representanter de kommer skicka ut på den hittills största zonexpeditionen arken har sett. Detta gillade inte det störiga gänget, men de måste gilla läget för Furiosa är boss. När Furiosa gått så hotade Lobo Sazd, men hon lyckades hävda sig mot gänget så de gick därifrån.

Darius hörde denna konversation när han låg och vilade inne i sin flygplansmotor en liten bit bort. Han ser sig mer som en frilansare och bestämde sig för att gå till Tiberius, ledaren för “de upplysta” och erbjuda sina tjänster. Tiberius, efter att ha diskuterat igenom det med lux-slaven Angela, såg fram emot att få hjälp av en zonstrykare, som de hoppades skulle konvertera till kultens övertygelser i sinom tid.

Isaak började spelet med att utöva sin talang “sagoberättare” vilket misslyckades kapitalt. Det resulterade i att krossaren Victon blev så upprörd att han tvingade av Isaak tre patroner. Isaaks introduktion bestod i att bli kallad till ett möte med bossen Gudrun, då hon ville ha med honom på expeditionen eftersom han verkar bra på att föra fram “samarbete” men hon var noga med att påpeka att det är viktigt att kunskap om zonen ska hållas i krönikörernas ägo.

Eftersom Isaak och Zeke stod varandra nära så tyckte vi Isaak kunde berätta för Zeke att hon kan följa med på zonexpeditionen. Så Isaak gick för att samtala med Zeke, men då kommer Lobo, Aroma och Azrael. De gör sina krav enkla: De vill råna Zeke på allt han har i sin verkstad.

Zekes spelare tar valet väldigt seriöst, och funderar på om det är korrekt att slita fram sin skrotpistol, sno Lobos huggare med magnetism, försöka manipulera med hjälp av Isaak eller bara fly därifrån. Efter en tids funderande så flyr han därifrån. Isaak blir nervös över att bli ensam lämnad med arkens störigaste medlemmar, men Lobo säger att Isaak inte är värd hans tid (Furiosa och Gudrun vill inte trissa upp konflikt mot varandra riktigt än). Dessutom använder Isaak telepati för att plantera en tanke att Zeke inte har så mycket resurser i sin verkstad, så därmed lämnar Lobos gäng det lilla som finns kvar i verkstaden ifred.

Tyvärr var det allt vi hann med på dagens pass, det tog väldigt lång tid att skapa arken och karaktärerna men vi känner att vi har lagt en bra grund. Vi ska spela igen på söndag, men tyvärr kan inte Zekes spelare vara med då.

Not: Kampanjen har bytt namn till Maskinfåglarnas Rike
Last edited by Nattvandrare on Mon 06 Feb 2017, 10:50, edited 1 time in total.
 
User avatar
Tomas
Site Admin
Posts: 4896
Joined: Fri 08 Apr 2011, 11:31

Re: Maskinfåglarnas väktare del 1 - Rubb, stubb å krubb

Thu 26 Jan 2017, 17:32

Kul rapport, tackar!
Fria Ligan
 
User avatar
HankTheTank
Posts: 202
Joined: Mon 08 Aug 2016, 22:23

Re: Maskinfåglarnas väktare del 1 - Rubb, stubb å krubb

Tue 31 Jan 2017, 16:43

Kul läsning!!

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 3 guests