Memmo
Topic Author
Posts: 330
Joined: Sun 23 Feb 2014, 20:35

Genlab Alfa - Spelrapport (Spoilers)

Tue 15 Sep 2015, 00:55

Nu har vi spelat vårt första möte. Trots att flykten från paradiset är en tämligen linjär kampanj så tycker jag att det finns gott om utrymme för att spela mer "fritt" och det är väldigt enkelt att bygga ut och lämna den snitslade banan och bege sig ut på snåriga sidospår om man gillar det. Själv har vi valt att lägga fokus på rollpersonerna och deras relationer, vilket under första mötet visade sig betyda ett fish tank-spel i periferin, medan vi säkert tuffade på längs rälsen. Funkar kanon än så länge.

Som vanligt har jag inte heller kunnat låta bli att göra saker krångligare. Till exempel kommer striden mellan mårdduren och reptilfolket att ta mycket plats, eftersom två RP är reptiler. Både spelarna och rollpersonerna är motiverade att bry sig om klankriget, vilket lett till att jag kommer att utveckla vederbörande konflikt under spelets gång. Får se vart det leder. Jag har även utvecklat Piaf och gjort henne till en god, rättrådig och försiktig alfa, som drömmer om uppror, men inte vågat ta ställning. Kanske lyckas rollpersonerna pusha henne i rätt riktning?

Jag byggde även ut mårddjuens revir och intrigen mellan grävlingar och övriga mårddjur, som grundar sig i att grävlingarna vill revoltera, medan övriga mårddjur vill stoppa dem från att göra betraktarna arga. Men vi hann spela material från kampanjen också. Det blev bland annat ett besök vid fjällhotellet. Mötet avslutades med att rollpersonerna av misstag hamnade i bråk med ett par grävlingarna, som också var där för att sno ROBDES-karbinen, dagen efter RP stulit ROBDES-kabinen. Både RP och grävlingarna tillfångatogs och är nu via diverse konspiratoriska spörsmål anklagade för deltagande i upproret. De sitter i fjällhotellets källare i väntan på att bli hängda. Nästa möte blir ett flyktförsök från Fjällhotellet.

Jag kommer inte att skriva så detaljerat kring denna kampanj, men kan kanske bumpa lite smått och gott som sticker ut och delar av Paradisdalen jag känner för att utveckla under spelets gång. Kanske postar jag det jag gjort med grävlingsgrytet och terrariet, samt postar några SLP jag skapat? Måste strukturera upp texterna bara.

Det kraschade blindgångaren från Nova-bunkern kommer också att spela en stor roll. Jag kommer låta den krascha mitt i Paradisdalens skog under sommaren, vilket kommer skapa en hel del rabalder och även knyta samman GA med Å0-kampanjen.

ROLLPERSONERNA

Jag lät spelarna ha fria häner i sitt skapande av sina RP. En udda och brokig skara blev det. Ibland känns det som spelarna har gjort sport av att göra det krångligt för mig. Men jag får skylla mig själv när jag ger dem fritt spelrum :-) Det blev i alla fall ett bra och roligt möte med djup misär blandat med djuriska knasigheter.

Ett problem när så mycket kretsar kring karaktärerna är Paradisdalens dödlighet. Men det problemet får jag ta om/när någon dör. RP är i alla fall mycket försiktiga och jag har inte gett dem någon “plot armor”, utan vill hålla det dödligt och farligt. Skulle ta bort så mycket av mekaniken om man inte hela tiden var ett dåligt slag från döden ;-)

Jag har skissat bilder på tre av rollpersonerna. Haren, räven och geckon.
GenlabRP2 (1280x774).jpg
GenlabRP2 (1280x774).jpg (94.04 KiB) Viewed 2058 times
Räv.png
Räv.png (219.63 KiB) Viewed 2058 times
Ödla.jpg
Ödla.jpg (97.6 KiB) Viewed 2058 times
ALEXANDRA DEL PIERO 10 / VASSTAND

Del Piero är något så unikt som en köttätande hare med sysslan jägare. En mutation i hennes kropp har gjort att hon kan tillgodose sig näring från kött och dessutom tycker det är väldigt gott. Kaninklanen är ju hatiska mot köttätare och nu framförallt mot Del Piero, eftersom hon är en av de egna som äter kött. De ser henne som mördare och kannibal. Kallar henne för “Missfostret i vildmarken”.

Detta spelade jag mycket på under första mötet och lät det vara grönsakssäljande kaniner på fjällhotellets marknad, vilket minst sagt gav en laddad stämning med den svårt paranoide Del Piero.

Som jägare och köttätare är hon inte bara utstött utan även efterlyst. General Rotus har satt ut en belöning till den som dödar Del Piero och hugger av hennes öron och lämnar dem till honom. Detta har lett till att Del Piero ständigt har arga harar och kaniner efter sig. Hon håller sig så långt borta hon kan från kaninkullen - gömd i vildmarken.

Del Piero har bott i vildmarken sedan hon varit liten harpalt och blivit en mästare på överlevnad. Hon umgås mest med mårddjuren, samt med andra utstötta och då framförallt med den uråldriga paddan Clapton Surbuk, som är befläckad och även han utstött från sin klan. Del Piero byter pälsar, kött och troféer från sina villebråd mot de vapen som Clapton tillverkar.

Del Piero tillverkar rustningar av pälsarna från djuren hon snarar. Hon stöttar upproret och tycker att kaniner är fega kräk. (Oj, vad fel hon har ang. kaninernas feghet)

Något mer som särskiljer Del Piero 10 från andra harar är att hon har rovdjurets huggtänder istället för gnagarens gnagartänder. Sitt revir har hon i skogen längst sydväst ned på kartan. Kring sin lilla jägarkoja har hon satt upp mängder med dödliga fällor för att hålla ovälkomna borta.

CLAPTON 08 / SURBUKEN

Krigaren Clapton 08 är en gammal befläckad padda. Han bannlystes från klanen efter att han kommit tillbaka från betraktarnas bortförande. När Clapton togs av betraktarna försvann han spårlöst. När han kom tillbaka efter en vecka var han helt utan minnen kring vad som hänt den veckan. Han bara vaknade upp mitt ute på myren. Men han kunde spotta syra och hade ett ärr över ena skinkan. Innan hade han haft djurfömågan hoppförmåga, men den var borta i och med ärret i skinkan. Istället var han lätt halt och mycket sur. Både i buken och i humöret.

Att han kunde spotta syra stack i ögonen på prominenta individer i terrariet. Andra paddor blev rädda för honom och ville sparka ut honom. Clapton sa att han var samma gamla padda, men andra ville spöa honom ändå. Han besegrade dock alla som bråkade med honom och lämnade terrariet i vredesmod.

Piaf, klanens alfa, var dock aldrig sur på Clapton och klandrade honom inte på något sätt. Och syraspott, det kan ju vara praktiskt? Men hon insåg att det nog var för allas bästa att Clapton lämnade terrariet.

Clapton är än i dag på god tass med Piaf, och agerar fortfarande avelspadda åt Piafs ägg. Clapton har stor respekt för Piaf, och ställer fortfarande upp för henne utan snack och förser hennes rom med sin mjölke och är pappa till många paddor.

Clapton vill se området utanför Paradisdalen innan han dör, vilket är hans största mål i livet. Han löser problem åt Piaf också, som inte lämpar sig för alla klanmedlemmars "öron". Annars spenderar han det mesta av sin tid till att tänka ut en flyktplan. Piaf är medveten om detta, men är mer är försiktig när det gäller att yppa sig i frågan om djurens frihet.

Clapton var glad, naiv, sprallig och hoppig innan han försvann och kom tillbaka med mutation, ärr och förlorad hoppförmåga. Nu är han cynisk och bitter. Barn brukar i smyg kalla honom för Gamle gubben Surbuk.

GARBO 21 / VITÄRR

En jättesor björn med vitt band över magen.. Vida gröna ögon. Lugn. Omhändertagande. Moderlig. Helare.

En vanlig brunbjörnshona men med mörk nästan svart päls. Ärren i ansikten och den vita randen (som också beror på ett ärr) är från skador som kom från så unga år att hon inte riktigt minns det och ingen annan verkar veta heller.

Hon har en lillasyster vid namn Monroe 78. Hon har precis tagit sig upprorsnamnet Nyfiken nos. Hon vill bli helare precis som Garbo. Hon har hetsigt temperament, hatar betraktarna och har svårt att finna sin plats i hierarkin. Hon är gullig, nyfiken och ser upp till Garbo som sin hjälte.

ELVIS 13


Krigaren Elvis 13 är ju lite korkad, men har en extremt välutvecklad empati och känsla för vad som är rätt och fel. Det gör att han i grunden står på upprorets sida, men eftersom han förstår att han inte ensam klarar av att komma undan med det, så har han aldrig öppet tagit ställning i frågan. "Upproret är något vi inte talar om", skakar på huvet och går iväg med blicken i marken.

Han tar också sin uppgift som krigare på stort allvar. Helare tar hand om skador, jägare skaffar mat, samlare skaffar annat, nåjderna pratar. Och krigarna skyddar alla de andra från farliga saker, så att de kan fortsätta göra det de gör! Alla delar behövs, alla är viktiga, men utan krigaren kommer ingen kunna göra något. Och Elvis är krigaren.

Han har ganska nyligen gått igenom riterna som gjort honom "vuxen", och har tills väldigt nyligen bott i samma glaskupol som de andra i hans kull av kläcklingar. Där växte han upp med en blandad grupp unga reptiler, jag tänker att de antagligen inte separeras efter familj eller uppgift förrän de uppnått åldern, och därför var gruppen av kläcklingar representativ för hela reptilklanen. I egenskap av mest korkad och mest stryktålig av alla i gruppen så fick Elvis såklart utstå en del.

Hans värsta plågoande är krigaren Zappa 18, som använt Elvis som språngbräda för att framstå som cool och tuff och på så vis inte ledarskapsposition bland de andra ungarna. Elvis har blivit känd som den man kan driva med och som inte kan komma på vad han ska säga till sitt försvar. Ren misshandel förekom inte så ofta, men gott om knuffar och rapp med kvistar och liknande. Elvis hatar Zappa 18.

Någon som däremot aldrig deltog, och till och med erbjudit stöd och uppmuntran när det varit som värst, är nåjdungen Aretha 29. Hon har aldrig kunnat gå emellan rent fysiskt, eftersom Zappa och hans närmaste rövslickare inte drar sig för att bli våldsamma, men det är känt att Aretha är den enda från kullen som svarar Zappa med vassa repliker och avsnäsningar. Det är från henne Elvis lärt sig vad medkänsla innebär. Elvis vill skydda Aretha.

Resten av reptilerna har han alldeles nyss börjat interagera med, och har inte hunnit bilda sig en uppfattning om särskilt många, även om han säkert listat ut vilka uppgifter de flesta har.

Elvis stora dröm är att bli erkänd som den störste krigaren i Dalen, för då kommer ingen våga säga dumma saker till honom, och fler kommer att ställa sig på hans sida som Aretha gjort.

Om Elvis hade vetat vad ett motto är, och brytt sig om att formulera det, så hade det varit "En sann krigare slåss inte för att han hatar de han har framför sig, utan för att han älskar de han har bakom sig."

Kort sagt, en redan härdad och motiverad krigare, men med ett gott hjärta i grunden! Och Elvis vet att Zappa och hans anhang fuskade under Sommarlöpan, genom att samarbeta. Fast man inte får det!

ARETHA 29 (SLP)

Aretha har alltid varit liten och svag. Under kläckingarnas uppväxt var hon mycket sjuk och led av svår epilepsi. Klanens helare trodde inte att hon skulle överleva sitt första år. Men med hjälp av sitt starka psyke och med Elvis vid sin sida har hon kämpat sig genom sin uppväxt. När det visade sig att hon under sina anfall besatt nåjdens egenskaper steg hon i rang inom klanen och lämnas nu ifred av Zappa och hans anhang. Inte bara på grund av hennes rappa tunga.

Aretha har talangen "plötsliga syner", och har sålunda aldrig behövt genomföra ritualer. Hennes syner kan komma när som helst och se ut hur som helst. Aretha talar och uppför sig lugnt, vänligt och sansat i vanliga fall. Men under hennes syner drabbas hon av hemska spasmer. Ögonen vänds ut och in, fradga rinner ur munnen och hon talar i tungor på ett okänt språk.

Efter sina anfall tittar hon sökande omkring sig och berättar om sin syn om det finns någon hon litar på i sin närhet. Då talar hon ofta kryptiskt och profetiskt och det är inte alltid lätt för Elvis lilla hjärna att koppla vad hon menar. Men till skillnad från många andra nåjder så slår det hon säger ofta in. På ett eller annat sätt. Frågor man henne mer specifikt kring vad hon menar, så kan hon inte svara konkret på frågan, utan hänvisar till det hon först sade.

Den senaste tiden har Aretha varit extremt skakig, rädd och paranoid och blickar ständigt upp mot luften eller bort mot stängslet. När Elvis frågar henne hur det står fatt har hon inte velat svara. Hon har mest gömt sig i sin glaskupol under sitt täcke. Nu är det dock dax för vilddjurstid och hon har tagit sig ut ur kupolen för att deltaga på den årliga festen under vilddjurstid.

Elivs besökte Aretha timmarna innan festen för att övertala henne att vara med. Och då hade hon precis haft ett anfall. Hon mumlade vagt till Elvis: "Var inte rädd när flammor dansar och ögon blöder. Var inte rädd. Det är mig de vill ont. Var inte rädd. Du är krigaren! Var inte rädd. Följ rött och raggigt slughuvud!"

Sedan kom betraktarna och förde bort Aretha under Vilddjursfesten. Elvis svär att han ska finne henne i liv.

TATOOINE 04 / RAPP


Ringos roll kommer att ersättas av räv som går under namnet Tatooine 04.

Det börjar med att Lajka har skickat en av sina hundar, pitbullen Jupiter, att tala med Tatooine. Samtalet sker under diskreta former. Jupiter berättar för Tatooine: “Lajka vill anställa dig. Du kommer att bli rikligt betalad med fina prylar och få en chans att öka din rang inom klanen, men då måste du göra som Lajka säger”.

Tatooine får en klump i magen. Lajkas sätt att leda klanen är välkänd. Lyckas man genomföra hennes order kan man bli rikligt belönad, men gör man inte som hon säger kan det gå illa för både för dig och din familj. Jupiter kommer dock inte med några uttalade hot. Kanske för att han inte anser sig behöva hota. Hunddjur gör oftast det Lajka ber dem om ändå.

Jupiter fortsätter att berätta: “Lajka är bekymrad över det så kallade upproret och vill få insikt kring vad som försiggår. Som räv, ensling, skotsamlare och utan uttalad negativ inställning till upproret, anser hon att du är perfekt för detta jobb. Ingen kommer att misstänka dig som överlöpare. Du kan nästla dig in bland upprorsmakarna och spionera på dem och sabotera för dem från insidan. Det du ska göra är att börja visa sympatier för upproret, så kommer de att vilja värva dig. När du väl är värvad vill Lajka att du fortsätter spela din roll som upprorsmakare. Du får under inga omständigheter bli påkommen. Det skulle Lajka inte gilla. Helst vill Lajka krossa hela upproret, och det görs enklast om vi har tålamod. Följ med, observera och sabotera endast om det är säkert att du inte röjer dig. När du väl är inne kommer du få nya order. Här är en förskottsbetalning. Mer fina saker kommer levereras till dig vart efter, beroende på hur väl du lyckas”.

Jupiter plockar fram ett glänsande, prima, forntida fiskespö med rulle ur sin packning och räcker det mot räven. “Det är ditt om du svarar ja. Så… Går du med på Lajkas erbjudande? Hon vill veta snarast möjligt. Som du kanske vet ogillar hon att vänta”. Tatooine svarar: “Ja. Okej, jag är med”

Tatooine får fiskespöet. Det vilar balanserat i hans händer. Bra skit!

Under den kommande vår börjar Tatooine att marknadsföra sig själv som upprorsmakare. Han klottrar slagord, pratar gott om upproret och illa om betraktarna o.s.v. Redan efter en månad blir han kontaktad av en björn vid namn Truffaut, som säger sig leda upproret mot betraktarna. Han rekryterar Tatooine till upproret. Räven bjuds in till björnens bas i den störtade frakthelikoptern, via ett brev från Vildtass. Tatooine beger sig till frakthelikoptern och får träffa Truffaut. Efter en kort intervju är Truffaut säker på att räven är trogen upproret. He, he! Dumma björn, tänker Tatooine.

Truffaut ber Tatooine att välja ett upprorsnamn han kan använda i smyg. För även Truffaut vill använda räven som hemlig agent. Tatooine väljer namnet Rapp.

Tatooine rapporterar sina bragder till Lajka, via Jupiter. Pitbillen ger räven en belöning i form av ett knippe fyrverkerier och ett par rejäla vandringskängor. Han undrar också vad Tatooine har för önskemål vid nästa "utbetalning". Något vapen? Vi ska försöka fixa vad du vill ha, säger Jupiter. Räven önskar sig ett jaktgevär.

Truffaut sätter Tatooine i arbete redan efter några dagar. Eftersom han redan är samlare och skrothandlare vill björnen att han vandrar runt bland reviren och handlar med skrot som han gjort tidigare. Hans skrothandlande ska dock nu bara vara en täckmantel. I själva verket är hans huvudsakliga uppgift att värva nya rekryter till upproret när han vandrar runt mellan habitaten. Tatooine får en lista på namn (övriga RP) över djurmutanter som ska värvas till upproret.

Tatooine kommer senare i spelet att bombarderas med moraliska dilemman som han måste tampas med längs vägen. Han kommer ställas in inför många vägval om han ska fortsätta hjälpa Lajka eller byta sida. Bland annat kommer betraktarna att tillfångata hans syster och döda hans mor. Ska han verkligen fortsätta hjälpa Lajka efter det? Karaktären inte heller riktigt anpassad för rollen som dubbelagent, vilket ju skapar ytterligare en dimension, eftersom han tvingas gå utanför sin komfortzon, vilket bådar gott ur dramaturgiskt perspektiv.

Tatooine delar sin lya med sin syster och sin mor i en gammal sönderrostad WV-buss, där han sköter sin business från bussens baklucka. Han skulle kanske kunna be Lajka om nån finare lya, men risken är att folk börjar undra. Jupiter ber Tatooine att vara försiktig med att flasha allt för mycket med de fina pryttlarna han får av honom. Utåt sett är Tatooine och Lajka bittra fiender. De upprätthåller en fasad där hon behandlar räven som en skabbig räv och nobody, medan Tatoone tydligt visar och deklarerar illvilliga åsikter om henne och kallar henne för en uppblåst och maktgalen despot som går i betraktarnas ledband.

Tatooines syster är SLP:n Lurva. Han vill skydda henne och sin mor.
 
User avatar
Tomas
Site Admin
Posts: 4896
Joined: Fri 08 Apr 2011, 11:31

Re: Genlab Alfa - Spelrapport (Spoilers)

Tue 15 Sep 2015, 09:18

Kul! Spännande att se hur ni tar er an Genlab Alfa. :)
Fria Ligan

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 5 guests