Tue 01 Sep 2015, 18:17
Efter låååångt uppehåll gör vi nya försök att återuppliva kampanjen. Här nedan följer redogörelse för senaste spelmötet.
Spelmöte V
Nya karaktärer utgör sig från den anonyma klumpen som utgör Arkens befolkning. skrotskallen Pyro, zonstrykaren Zipp, mutanten Minerit med hunden Bing och krossaren Lack.
Oron pyr i Arken. Snacket går om hotet från Motorfolket och försvunna zonexpeditioner. Det sägs att Rey och hans anhang förvunnit. Kanske har de dödats av motorfolket. Bossen Maxim och hans revoltörer oroar sig för de försvunna mutanterna och skickar fixaren Davir, en obcent fet mutant som endast är mobil eftersom han sitter på en liten vagn som dras av hans slav Lycra. Davir lyckas övertala Zipp, Lack och Minerit om att ställa upp med en räddningsexpedition. Sagt och gjort. De rotar runt lite i Reys och Volts gamla grejor och Bing får upp ett spår. Det leder upp till ytan och bort från Arken, i riktning mot där Motorfolket hade börjat skeppa över fordon och manskap. På vägen dit råkar man också snubbla över den nedkörda metalltingesten som förra gruppen också upptäckt. Även denna gruppen misstänker att det är något slags vapen. Efter att ha spanat beger man sig tillbaka till Arken och rapporterar att man sett Motorfolket festa till det rejält till Revoltörerna. Lack, som, av personliga anledningar, inte har speciellt mycket till övers för dem, rapporterar dessutom till Despoterna som direkt ser sin chans att slå till hårt och skoningslöst. De skickar ut skrotskallarna Allrent och Pyro respektive zonstrykarna Ajax och Findus för att hämta hem, vad de bedömer som “bomben”. Pyro tillhör egentligen inte falangen Despoterna, men kallas in eftersom han har ett ökänt intresse för saker som brinner och smäller.
Snabbt ut i zonen och hem igen kommer Allrent och Ajax bärande på en gammal bår. På båren ligger en 2-meters cylinder som är spetsig i en änden och har fyra små vingar i den andra. De två börjar genast mecka med den tillsammans med en oerhört intreserad Pyro som mumlar något om “en jävla smäll” och “vilka grunkor alltså”.
Despoternas plan är enkelt. Bomben ska förses med något som kallas för “stubintråd” för att sedan smygas fram till Motorfolket tidigt på morgonen (då man utgår från att de är i seriöst viloläge kommer följet kunna smyga in och apteras) och på så vis eliminera hotet redan innan det kommit till Arken. Tada.
Rollpersonerna samt Ajax, Allrent och Findus smyger iväg i gryningen och beger sig mot Motorfolkets härläger, alldeles i närheten av vattnet som de för några dagar sedan började flotta sig över. När de närmar sig Motorfolket ser de, som väntat, att deras läger sover ruset av sig. De har placerat en trashank till vaktpost som verkar befinna sig i gränslandet mellan sömn och vakenhet. Trots att han inte verkar utföra nåt större hot, spänner Ajax sin pilbåge och sätter en välriktad pil rakt i halsen på vaktposten. Han faller ihop utan ett ljud.
Skräckinjagande motormarödörer med skinnjackor, nitar och tatueringar ligger och slumrar lite här och där. Bränsle och spritångorna är stickande och här och var glöder resterna av små lägereldar. Vårt följe smyger sig fram till mitten av lägret och lyckas manövrera båren med Bomben mellan kroppar och tomflaskor. Lack håller sig på behörigt avstånd bakom ett gammalt omkullvält bussvrak.
Pyro tänder stubinen med sin tändare och får frågan “hur lång är stubinen?”. “Lagom lång”, svarar Pyro. Sedan vänder de sig om och ska till och smyga därifrån. Då råkar Minerit och Zipp välta ett gäng glasflaskor som abrupt väcker några motormarodörer som yrvaket inser att det finns inkräktare bland dem.
Vårt sällskap lägger benen på ryggen och flyr men Motorfolket hinner bränna iväg ett par skott efter dem. Ett träffar Pyro i ryggen som dock får hjälp av både Minerit och Zipp att hinna till bussvraket och skydd innan alla Motormutanter är på fötter. Bara sekunderna efter hörs det hur de senare får igång sina motorer och verkar göra sig redo att följa efter vilka det nu var som försökte, vad de tror, attackera dem.
Rollpersonerna fortsätter sin flykt tillbaka mot Arken men inser att om Motorfolket följer efter dem kommer de leda dem rakt dit. Herrarna Allrent, Ajax och Findus tar till sjappen tillbaks till Arken medan övriga tar sin tillflykt i resterna av ett hyreshus och kliver in i ett surrealistiskt orört trapphus av generiskt snitt. Dock är det bara bottenvåningen runt trapphuset som är intakt, hissschaktet är igenrasat och trappen som leder upp till den urblåsta första våningen slutar där i en hög med betong och armeringsjärn. Sällskapet gömmer sig bakom de högar av byggmaterial som ligger utspritt på våningsplanet. Hela fasaden är borta så de kan se att fyra-fem fordon närmar sig norrifrån. När fordonen är på ett hundratal meters avstånd verkar rollpersonerna upptäckta och blir beskjutna med ett par missriktade skott. Zipp och Minerit besvarar elden och träffar gång efter vart annat medan Lack letar efter något att kasta på fordonen som hotfullt rycker närmre. Då han blir träffad av ett skott faller även han omkull bakom en hög med tegelstenar. Fienden verkar vara femton till antalet besuttna på fem skrotbestar till fordon. Beskjutningen intensifieras och situationen ser tajt ut där rollpersonerna sitter och trycker bakom vars ett skydd. Zipp och Minerit lyckas än en gång besvara elden och just i det ögonblick som de tittar fram ser de hur tre av fordonen exploderar i snabb följd efter varann. Knappt en sekund senare hörs fem-sex dova knallar i fjärran.
Motormarodörerna som befann sig i de exploderande fordonens omedelbara närhet förvandlas snabbt till bitar av kött och bensplitter som sprids över området. En och annan avsliten kroppsdel landar på rollpersonernas våningsplan. Svart, stickande brandrök stiger från fordonsresterna och den omkringliggande, vildvuxna vegetationen brinner. Förvirrade av den fruktansvärda och oväntade utvecklingen tar överlevande motormarodörer till flykten.
Några minuter senare tar sig rollpersonerna fram till vraken och Pyro börjar genast leta skrot. Han hittar en hel del blandade godsaker som han bestämmer sig för att gömma i ett närliggande buskage. Efter en snabb koll visar det sig att Pyro inte längre är skadad och att Lack också verkar vid hyffsat god vigör. Man bestämmer sig för att, på håll, följa efter motorfolket för att se vad som händer.
De kommer fram till ytterligare en ruin av ett hyreshus, denna gång ett komplex på sju våningar. På andra sidan det rektangulära huset vet man att motorfolket tidigare hade sin lägerplats och antar att det är dit de överlevande från explosionen stuckit. Uppe på taket anar de en vaktpost som Zipp effektivt likviderar med sin långskjutare. Sedan tar han sats, fäller ut sina insektsvingar och flyger snabbt och lätt upp till taket. När han hasar fram vid andra kanten hinner han se Motorfolkets härläger men blir snabbt beskjuten av den agiterade och uppskrämda folksamlingen (som dessutom precis hört skottlossning). Han gör en undanmanöver åt sidan och skjuter ytterligare en motormarodör. Zipp - grabben hela dan.
När Zipp sedan, sent om sider, lyckas ta sig ner från taket (flyga är han alldeles för trött för tydligen…) beslutar sig sällskapet för att låta Motormarodörerna vara ett slag och istället kolla upp vem, vad eller vilka som besköt fordonen så att de exploderade. Både Zipp och Minerit drar sig till minnes att man sett små, lysande, röda prickar på fordonen bara någon sekund innan explosionerna. Dessutom är man överens om att knallarna som sedan hördes kom nordväst ifrån. De börjar gå ditåt.
Efter att ha klättrat över en stor krater och förbi några husruiner kommer man till en okänd del av zonen. Här möts man av ett område med konstiga, rostiga maskiner med glada djur i smält plast på snurrande plattor, förvridna järnarmar med sittplatser och solkiga och fransiga tältdukar som fladdrar ödsligt i vinden.
Plötsligt attackeras de av två stora vildsinta och skräckinjagande fåglar som frenetiskt ger sig på Pyro och Lack som båda två hugger och slår febrilt för att värja sig. Den ena pickar till och med sönder Lacks rostiga vägskylt som han använder som sköld. Till slut ligger de två bestialiska fjäderfäna i stycken på marken, kluvna av Lacks skrotyxa. Lack föreslår att Bing borde kunna finna skrädesvråkarnas näste genom att ta upp ett spår från fjäderfäna.
Last edited by
vicvolta on Fri 19 Feb 2016, 13:49, edited 1 time in total.