• 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 31
 
Memmo
Posts: 330
Joined: Sun 23 Feb 2014, 20:35

Ölandsbron (spoilers)

Wed 12 Mar 2014, 00:33

Rollpersoner:
Mattis- Krönikör
Stiigh - Boss http://i1331.photobucket.com/albums/w586/funwrest/plowboytinyfarazier_zps13521cde.jpg
Ann-Ika - Fixare
Spöket - Krossare
Rävhjärta - Zonstrykare

Det finns en massa bakgrund och karaktärsdrag hos rollpersonerna skrivet, men tar inte med det nu, utan försöker istället bara sammanfatta mötet. Vill ni kan jag skriva utförliga fördjupningar och relationer mellan både RP och SLP. Nämnas bör dock att rollpersonerna alla är rebeller, har minst ett horn i sidan till Den gamle och vill med gemensamma krafter ta över och styra Arken.

Viktiga SLP:
Marra
http://i2.wp.com/bluemoonrising.com/content/2013/02/veronica-steampunk-real-girls-dont-rust.jpg?fit=200%2C300
Oskarion
http://www.thepoxbox.com/contentimages/barbwire12.jpg
Brithilde
http://img4.wikia.nocookie.net/__cb20120603154838/tardis/images/9/9c/Mutant_%28Revelation_of_the_Daleks%29.jpg
Jago
http://image.shutterstock.com/display_pic_with_logo/2423/2423,1295574564,1/stock-photo-the-result-of-failed-genetics-experiments-a-mutant-man-and-his-pet-rat-are-terrified-of-a-world-69415270.jpg
Gregor
http://images.sodahead.com/polls/000157743/polls_DeadManSkinny_787802_2257_520467_answer_3_xlarge.jpeg
Mads
http://us.123rf.com/400wm/400/400/yorkberlin/yorkberlin1010/yorkberlin101000123/7999652-3d-rendering-of-a-reptile-man.jpg
Grunnrar
http://6d6fireball.com/files/2009/09/200909080957.jpg
Bultare
http://img3.wikia.nocookie.net/__cb20110303043223/villains/images/2/2d/SuperMutants.jpg
Heddwigg
http://static.comicvine.com/uploads/scale_small/13/136525/2647059-amphibiangirl.jpg
Den gamle
http://danassays.files.wordpress.com/2009/06/sir-walter-murdoch-circa-1950.jpg
Lissen
http://i1311.photobucket.com/albums/s66 ... 1ecfdc.jpg
Storebror
http://fc02.deviantart.net/fs70/f/2010/ ... 2z7a12.jpg

Vi träffades i lördags och hade ett kort förberedande möte, där vi gick igenom regler, finslipade karaktärer, skapade SLP:s och relationer, byggde lite på Arken, samt påbörjade en idé till ett projekt. Massor med uppslag och upplägg bildades av bara farten och av mekaniken kring Arken. Vi kom dock överens om husregla om regeln att spelarna bestämmer projekt som spelare. Istället bestämmer de sina projekt som rollpersoner. I alla fall detta första projekt.

Vår Ark är uppdelad i kvarter, vilka styrs av respektive bossar. Sammanlagt är det fem stycken bossar och alla har var sin agenda, profil och relation till Den gamle. En spelare spelar en av dessa bossar. De andra spelarna ingår i hans gäng. Skulle jag låta dem bestämma projekt som spelare skulle de kunna meta-styra saker till sin fördel, vilket skulle leda till att vi skulle gå miste om mycket i den kommande maktstriden om herraväldet över Arken. Alla spelare var överens med mig att vi skulle försöka låta dem bestämma projekt som RP.

Den gamle har ett anhang krossare, vilka arbetar direkt under honom. De tjänstgör som vakter till konservlagret, odlingen och vattenkällan. De ser till att krubb och vatten ransoneras rättvist, samt agerar livvakt åt Den gamle. Dessa krossare besitter större befogenheter och har fler förmåner än övriga mutanter. De är alla utrustade med skjutvapen. Bossarna ser hatiskt på dessa "vakter". Spelarna började efter mitt inte allt för seriösa förslag att kalla Den gamles krossare för bultare, så de fick heta det,trots allt. Fast jag tycker referensen är ganska fånig :-)

Det är sommar. Det är kvalmigt med en stark stekande sol. Mycket vätska går åt. Vattenledningen som ger rent vatten har börjat ge mindre vätska än den brukar. Ransoneringarna modereras strängt på Den gamles påbud. Missämjan ökar, liksom påtryckningen mot de bultare som lojalt försöker vakta Arkens vattenkälla. Rykten sprids om att ledningen inte alls börjat ge vatten i ringare omfattning. Fixaren på Köptorget viskar om att det är Den gamle som har diktat i hop att ledningen ger mindre vatten än den tidigare gjort. I avsikt att i sommarhettan få mer vatten till sig själv, sina närmaste krönikörer och sina bultare. Mardrömssekten hjälper till att sprida detta rykte. Alla bossar vill göra sina röster hörda. Aldrig tidigare i Arkens historia har stämningen varit så här orolig, ansträngd och osäker.

I Arken finns en sekt som leds av sektledaren Jago. Sekten kallar sig Mardrömssekten eftersom dess medlemmar under hela sina liv har haft återkommande hemska mardrömmar. I samband med drömmarna har de känt ett agg mot Den gamle. De känner att de delar något mystiskt tillsammans och beskyller Den gamle för mardrömmarna, utan att riktigt kunna förklara Den gamles inblandning. Kanske utför han någon sorts PSI-kraft på dem? Rollpersonerna diskuterade om de skulle försöka alliera sig med sekten, eftersom de också vill störta Den gamle.

Med jämna mellanrum har Folket genom alla år samlats på Köptorget för att diskutera vad som bör göras. I början var det mest Den gamle som proklamerade regler och försökte styra mutanterna i rätt riktning. Med åren kom samlingarna mer att likna rådsmöten, där mutanterna kunde säga sitt. Men nu, för första gången, är Den gamle för sjuk för att vara med på mötet. Istället ska hans närmaste rådgivare - krönikören Mads hålla i rådslaget. Rådsmötet kommer utgöra öppningsscen när vi drar i gång på allvar kring påsk. Rådsmötet kommer också präglas av den krisartade stämningen som råder, och ha många viktiga SLP på plats.

Atmosfären är hätsk under det tryckande solgasset. Köptorget kan liknas med en tryckkokare som håller på att explodera. Den gamle har skickat en representant i form av krönikören och den reptiliska mutanten Mads (beskyddad av bultare). Kappvändaren Oskarian finns på plats med sin trogne livvakt Storebror vid sin sida. Jago och hans mardrömssekt finns också här. Även Brithilde, den makthungrige kärringen, som är besatt av makt och älskar att visa upp den. Och Gregor - den lågmälda bossen som styr genom att hänvisa till Den gamles regler och förordningar. Och så Grunnrar med sin otäcka kamphund. Beskyddad av fler gläfsande byrackor och mutanter vid sin sida.

Vad vill alla med mötet? Någon som vill ta makten eller ställa Den gamle till svars? Lever han ens? Är den reptiliske Mads även en orm som redan tagit Den gamles plats? Eller manipulerar han den sjuke gamlingen. Frågorna är många. Svaren vaga. Ska någon göra något åt Arkens kris? Vem kan? Vem vill? Vem vågar? Vad kommer ske? Vad skulle till exempel hända om bossen Oskarion föreslog att Grunnrars korkade byrackor inte borde få nåt vatten? Att de är ju bara byrackor! Döda hundarna till mat istället! Nog skulle Grunnrar bli vansinnig över detta uttalande och mena att hans gängs hundar nog är smartare och mer värda än Oskarion. Buss på! Sedan stort bråk? Vilka skulle lägga sig i? Vilka skulle hålla sig kalla?

Rollpersonerna kommer till detta möte med en idé till ett projekt. Dock kommer andra bossar, och även Mads, ha idéer till andra projekt. Detta kommer kunna skapa en väldigt dynamisk öppningsscen, där flera bossar kanske kommer försöka tillskansa sig makt, nu när Den gamle är satt ur spel. Mads är dock en lurig typ, som ser sig själv som Den gamles självklara efterträdare. Är ryktena sanna om att han har förgiftat eller manipulerat Den gamle, eller bara fabulerade av någon annan som vill Mads illa? Kanske har Mads styrt Den gamle ända sedan åldringen började få det svårt med minnet? En bräcklig osäkerhet svävar i luften kring svaret.

Rollpersonen Mattis hatar Mads, för att Mads fick bli Den gamles personliga krönikör istället för Mattis. Mattis anser sig smartare och bättre utbildad än Mads och hatar Den gamle lika mycket på grund av hans beslut. Mattis ser det som ett oerhört svekfullt och korkat beslut, gamlingen måste ju vara på väg att gå i barndom! Och Mads är uppenbarligen inte rätt mutant att bära facklan vidare. Något måste ske!

I Arken finns en liten jordig gräsplätt där Folket försökt odla saker sedan de byggde sin Ark. Inget har dock börjat växa. Inget tills för någon månad sedan. Några knotiga svampar har börjat göra tappra försök att ta sig upp ur marken. Ingen vet om svamparna är giftiga eller ens ätliga. Ingen har heller kunnat ta reda på det, eftersom Den gamle beordrat bultare att vakta odlingslandet.

Rollpersonerna bestämde att deras projekt skulle ha med svampodlingen att göra. De vill få igång den för att kunna mätta fler magar. Mattis kom på att de skulle försöka gödsla svamparna för att få dem att växa bättre. För att se om han visste vad gödsel var fick han slå ett slag Förstå sig på. Slaget blev lyckat. För att förklara att han hade denna kunskap så bestämde vi att Den gamle hade en bok om detta och Krönikören hade lärt sig läsa genom denna bok, samt att han var den enda med denna unika kunskap i Arken. Denna kunskap kan komma att bli hårdvaluta. Mer om det senare.

Vi bestämde också att Den gamle satt på fler böcker. Så vi slog fram t6 st böcker om samhälle och politik, t6 böcker om bosättning och överlevnad, t6 böcker/tidningar om kultur och nöje, samt t6 böcker om psykologi. Jag har en lista på exakt vilka böcker det blev som ingår i Den gamles bibliotek. Jag kan lägga upp om ni vill. I alla fall har rollpersonerna bestämt sig för att försöka bryta sig in hos Den gamle och sno hans böcker. Kan bli intressant. De planerar denna stöt väldigt noggrant.

Åter till rollpersonernas tilltänkta projekt. För att kunna genomföra sitt gödselprojekt kommer flera saker krävas. Först måste de få tag på svamp och jord för att själva kunna experimentera. Sedan måste de också få tag på något att gödsla med. Och helst boken om odlingskonst som finns hos den gamle, eftersom Mattis har glömt detaljerna om den ädla gödselkonsten.

Rollpersonernas idé, som de kommer presentera på rådsmötet, handlar om att de tänker skapa en latrintömningstjänst. Där de kommer ta tillvara på folks träck istället för att man, som nu, bajsar ut det direkt från bron ned i Dunkeldikets vatten. Rollpersonerna vill emellertid själva kunna göra sig alla förtjänster på gödslingen, därav förtäljer de inte vad de ska göra med träcket. Av den anledningen är alltså kunskapen om gödsling hårdvaluta.

De andra bossarna och Mads kommer komma till rådsmötet med helt andra idéer till projekt. Möjligen kan skärmytslingar ske? Kanske kommer bossarna överens om något? Det återstår att se.

En annan incident som skapades under mötet var den om Arkens enda båt. För att ta sig ut till zonen krävs en båt för den som inte kan simma. Det där med att inte kunna simma gäller alla i Arken förutom zonstrykaren Hedwigg - En amfibisk mutant och den enda i Arken som kan simma och har således kunnat ta sig ut i zonen själv utan båt.

För att ta sig ned till havet från bron med båten måste man använda en vinschanordning som finns innanför Den gamles välbevakade mur, vilket genom alla år gjort det svårt för andra i Arken att ta sig ut till zonen. Nu har dock rollpersonen och zonstrykaren Rävhjärta lyckats stjäla båten utan Den gamles vetskap. Båten har hon istället tagit till rollpersonernas kvarters domäner. Där den ligger väl gömd.

Ann-Ika lyckades skapa ett rykte att det var två mutanter ur bossen Gregors gäng, vid namn Raskart och Brithor, som stal båten, men att de kapsejsade och tillsammans med båten slutade sina dagar i gapet på en gäddbest. Raskart och Brithor är mycket riktigt döda, men sanningen är den att de mördades av krossaren Spöket under en slagsmål över en konservburk. Sedan åt bossen Stiigh (som är likätare) upp de ihjälslagna. Ingen gäddbest. Spöket åt upp det som var i konserven. Resten av Folket tror alltså att de är strandsatta på Arken utan båt, medan rollpersonerna i lönndom besitter den enda fungerande båten.

Många andra i Arken kommer alltså vilja ha ett båtbygge som kommande primära projekt. Men hur bygger man en ny? Vad flyter? Kanske Den gamle har någon bok om det? Kanske en skrotskalle kan komma på hur? Denna fråga kommer givetvis att dryftas under rådsmötet. De flesta av Folket har fattat att de måste ut i zonen för att klara sig, vilket kan komma att driva på frågan. Möjligen blir rollpersonernas latrintömningstjänst mindre viktig eller kanske inte ens uppmärksammad?

En annan anledning som kan komma att elda på båtprojektet är att zontrykaren Heddwigg lyckats följa den vattenledningen som utgör Arken vattenkälla, ut till och genom zonen, till en plats hon kallar Renverket. Kanske finns det mer rent vatten där? Hedwigg är dock för tillfället försvunnen ute i zonen och kan inte svara på fler frågor kring det hela.

Valen och kvalen kan komma att bli många för rollpersonerna. Ska de bege sig till Renveket med båten, medan resten av Folket bygger en ny båt? Detta är det bästa för Arkens överlevnad, men det skulle också kanske avslöja att de lagt rabarber på Arken enda båt, vilket inte skulle ligga i skålen för dem om de vill få med sig Folket vid ett eventuellt framtida styre av Arken.

Kanske kan rollpersonerna hjälpa till med båtprojektet eller satsa helhjärtat på sin latrintömningstjänst? Kanske satsa på att ta få mer makt i Arken eller luska i om Mads har gjort nåt med Den gamle? Kanske är han verkligen så sjuk som Mads påstår? Kanske får rollpersonerna reda på mer om detta om de lyckas bryta sig in i Den gamles långfärdsbuss för att stjäla böcker? Kanske händer nåt helt annat? Jag gillar hur mekaniken i spelet bidrar till ovisshet och sandlåde-pyssel.

Vi slumpade aldrig något hot, men kommer dra ett hotkort i början av nästa spelmöte. Jag funderar på att dra hotkortet hemligt för att sedan smyga in hotet eller smälla på med det med dunder och brak. Dramaturgin kommer givetvis avgöras beroende på vad det är för hot. Tanken med detta är att hotet kommer uppenbara sig mer naturligt för spelarna än om de får läsa hotet på kortet innan vi spelar. Efter mötet kan de få se kortet och vad det var för hot som störde dem under mötet.
Last edited by Memmo on Sun 06 Apr 2014, 22:21, edited 2 times in total.
 
User avatar
Tomas
Site Admin
Posts: 4215
Joined: Fri 08 Apr 2011, 11:31

Re: Ölandsbron (spoilers)

Wed 12 Mar 2014, 01:04

Som sagt, en enastående krönika! Ser verkligen fram mot att läsa mer. :)
Fria Ligan
 
User avatar
Gråskägg
Posts: 238
Joined: Wed 29 Jan 2014, 00:26
Location: Territorierna

Re: Ölandsbron (spoilers)

Wed 12 Mar 2014, 07:30

Memmo wrote:
Nu blev detta lite rörigt kanske. Jag ska försöka reda upp texten till ett mer krönikalikande upplägg :-)

Wow! :)
Matig bakgrund och underbart Arkbygge! Värt en egen separat tråd kanske? Kul läsning hursomhelst och jag ser verkligen fram emot fortsättningen.

Tycker för övrigt att "bultare" är ett alldeles förträffligt uttryck!
Slutstation Hökarängen - avstigning för samtliga passagerare!
 
User avatar
Gråskägg
Posts: 238
Joined: Wed 29 Jan 2014, 00:26
Location: Territorierna

Re: Ölandsbron (spoilers)

Wed 12 Mar 2014, 07:37

Länka gärna till de finfina kartorna över zonen och arken! :)
Slutstation Hökarängen - avstigning för samtliga passagerare!
 
Jonas Ferry
Posts: 169
Joined: Wed 20 Mar 2013, 23:43

Re: Ölandsbron (spoilers)

Wed 12 Mar 2014, 12:35

Memmo wrote:
Fixaren på Köptorget


Jag tänker genast på Ölands Köpstad. Kul i så fall. Var det meningen?

Angående spelandet så låter det som att ni har skapat mycket bra material att arbeta med. Det ser ut som att du har en bra balans mellan spelarinitiativ och påtryckningar utifrån.
 
Memmo
Posts: 330
Joined: Sun 23 Feb 2014, 20:35

Re: Ölandsbron (spoilers)

Wed 12 Mar 2014, 17:55

Jonas Ferry wrote:
Memmo wrote:
Fixaren på Köptorget


Jag tänker genast på Ölands Köpstad. Kul i så fall. Var det meningen?


Inte alls meningen faktiskt. :) Men kul reflektion du hade. Köptorget heter så för att det är en neutral mötesplats där man kan köpa varor för patroner. Ölands köpstad kommer dock vara en sektor i sig. Kanske kan det bli lite inspirerat Dawn of the dead? Fast istället för zombies är det något annat otäckt som lurar i köpcentret. Massor med artefakter lär i alla fall finnas i köpstaden. Jag kommer utgå från följande karta: http://www.olandskopstad.se/wp-content/ ... osning.jpg

Gråskägg wrote:
Länka gärna till de finfina kartorna över zonen och arken! :)


download/file.php?id=47
download/file.php?id=50
 
Memmo
Posts: 330
Joined: Sun 23 Feb 2014, 20:35

Re: Ölandsbron (spoilers)

Thu 13 Mar 2014, 22:29

Beskrivning av några SLP i Arken

Marra

Marra är en medlem i rollpersonernas gäng. Hon är ett passionerat naturbarn, med större fallenhet för det mekaniska än någon annan i Arken. Hon är också den skrotskalle som har störst visioner. Hon älskar föremål från den gamla tiden och vill lära sig mer om forntidens artefakter. Hon drömmer om att få komma ut i zonen. Kanske hitta Eden? Hon är även en bra uppfinnare och ett trevligt sällskap, samt väldigt svår att tycka illa om. Enligt den negativa aspekten är hon dock ganska förvirrad, rastlös och något naiv. Hon vill oftast folk väl och är ganska orädd, och hade det inte varit för Stiigh och Spökets beskydd hade hon nog slutat som Gäddbest-föda på havets botten för länge sedan. Trots sin naivitet (eller kanske på grund av?) har hon en rätt så mörk humor, vilken stämmer överens med Annikas humor. De båda verkar dela interna roligheter som inga andra fattar.

Oskarion
Oskarion är namnet på en av Arkens bossar. Under sin uppväxt i Arken kom han att bli en tvättäkta mobbare. Han skaffade sig redan som barn en skara anhängare, vilka stödde Oskarion i hans mobbande för att själv slippa bli mobbade. Arkens svagare medlemmar terroriserades dagligen av Oskarion gäng. Flera mobboffer anslöt sig emellertid till Oskarion och blev hans slavar. En av dessa var Stiigh, som fick arbeta med att hantera Arkens sopor eftersom han som likätare på ett smidigt sätt kunde hjälpa till med att städa undan döda kroppar. Hur Stiigh lyckades klättra till boss från slav finns med i hans rollbeskrivning.

I alla fall så växte Oskarions makt i Arken med tiden. Han är den boss med överlägset flest slavar i sin ägo. Han är en hårdför man, som dock varit noga med att slicka Den gamles rynkiga ändalykt. Oskarion lismar och ler och gör allt för att framstå som ärlig och proper. Han stödjer alltid Den gamles förslag fullt ut, men planerar i smyg hur han själv ska kunna tjäna på förordningarna som sker. Den gamle vet såklart om att Oskarion är ett ruttet ägg, men har försökt utnyttja Oskarion på ett mer subtilt sätt istället, utan Oskarions vetskap, och för att slippa ställa bossen till svars. Till exempel tar Oskarion på eget initiativ hand om smutsgöra som behöver göras. Detta ligger Den gamle i fatet, eftersom han då slipper solka ned sina egna händer och riskera att förlora sin framtoning som mysig fader.

Brithilde
Arkens kanske mest makthungriga boss. De flesta av Folket skulle nog mena att hon även är spritt språngande rötatokig. Med sitt aggressiva manér och hysteriska lynne, samt sina mentala mutationer, sprider hon irritation omkring sig. Hennes gäng går att likna med en sekt bestående av fundamentalt hängivna tjuvar och rånare.

Brithilde försöker inte ens framstå som en ordningsam individ, utan är ganska öppen med vad hennes gäng sysslar med. Fördelen är att få vågar bråka med bossen, nackdelen är att Folket ständigt håller ett vaksamt öga på henne och hennes gelikar. Brithildes plan är att skaffa sig en så stor materiel rikedom som möjlgt. Helst vill hon ha artefakter från forntiden. Eftersom ingen i hennes gäng är särskilt anpassad för att klara sig i Zonen försöker hon istället, med hjälp av sina spioner, att hela tiden ha koll på vilka nya varor som kommer till Arken. Skulle rollpersonerna vara oförsiktiga med hemlighållandet av någon artefakt de släpat hem från zonen, är risken stor att Brithilde kommer försöka lägga vantarna på vederbörande artefakt.

Jago
Mardrömssektens ledare är en extremt ångestriden mutant. Så länge han kan minnas har han plågats av mardrömmar där han torteras med elstötar, piskrapp och brännmärkning. I samband med dessa drömmar har han känt ett agg gentemot Den gamle, utan att riktigt kunna sätta fingret på gubbens inblandning. Redan som barn hade Jagos ilska emellertid växt sig så starkt att han något desillusionerad beslöt sig för att beskylla Den gamle för mardrömmarna.

I Arken fann han några likasinnade, vilka också drabbats av mardrömmar av samma slag som Jago. De bildade en liten särgrupp, vilken andra i Arken kom att kalla för Mardrömssekten. I Arken anses Mardrömssekten vara världsfrånvänd, harmlös och svag. Men skulle någon slänga bensin på deras hatiska eld och hjälpa dem med resurser, skulle de kanske kunna utgöra ett hot mot Den gamles ordning. Sektens mål är att få svar på varför dess medlemmar plågas av mardrömmar, samt att en dag få ställa Den gamle till svars för att han på något vis kanske är orsaken till deras drömmar. Medlemmarna är i övrigt desillusionerade och helt inneslutna i sin mörka lilla bubbla.

Gregor
Gregor är en lugn och mycket skarpsynt boss. Han tar sällan förhastade beslut eller ställer till med oreda. Han är också den boss som kommer bäst överens med den gamle och hans krönikörer. De flesta i Gregors gäng är skrotskallar eller krossare. Skrotskallarna är väldigt försiktiga och noggranna, liksom Gregor. De besitter inte Marras vilda passion för artefakter, utan är av åsikten att artefakter bör förvaras i Gryningsvalvet för att där omsorgsfullt studeras. Gregor har även en skrotsmedja där hans skrotskallar med dålig lycka försöker skapa replikor av insamlade Artefakter. Dock kan replikorna ibland säljas för ett par patroner på köptorget.

Lissen
Det finns en fixare i rollpersonernas gäng vid namn Lissen. Hon brukar spana i Arken på egen hand, för att sedan rapportera sina kartläggningar för Stiigh. Hon brukar även "fixa" folk i smyg om det kan behövas, samt utföra uppdrag av det lite mer ljusskygga slaget. Hon är liksom Hedwigg en riktig ensamvarg och jobbar helst själv. Alla vet att Annika och Lissen inte gillar varandra. Kanske ser de varandra som konkurrenter? Båda aspirerar ju på att bli gängets bästa fixare. Men kanske finns det också djupare förklaringar till deras ömsesidiga hat?

Hur många bultare finns det på Ölandsbron?
Det finns sammanlagt 28 bultare på Ölandsbron. Alla har skrotgevär som vapen. De jobbar tolvtimmars-pass och har skiftbyte klockan 12:00 och klockan 00:00 varje dygn - efter Den gamles forntida armbandsur. De jobbar alltid två och två. En dag i veckan är bultarna lediga eller har andra uppgifter. Rollpersonerna kommer försöka planera sina stötar efter vaktschemat. Kanske kommer de att utföra sina dåd när bultare med mindre "farliga" mutationer vaktar? Bifogar vaktschemat som Lissen skrivit ned efter sina observationer kring schemat och sin kartläggning över vilka mutationer bultarna har.
Attachments
Vaktschema - Sheet1(2).pdf
(52.2 KiB) Downloaded 197 times
 
User avatar
Tomas
Site Admin
Posts: 4215
Joined: Fri 08 Apr 2011, 11:31

Re: Ölandsbron (spoilers)

Thu 13 Mar 2014, 22:33

Coola SLP:er! Gillar Jago - ser jag månne lite planteringar inför fortsättningen där? Snyggt i så fall!
Fria Ligan
 
Memmo
Posts: 330
Joined: Sun 23 Feb 2014, 20:35

Re: Ölandsbron (spoilers)

Thu 13 Mar 2014, 23:18

Tomas wrote:
Coola SLP:er! Gillar Jago - ser jag månne lite planteringar inför fortsättningen där? Snyggt i så fall!


Japp! Har med metaplotten att göra :-)
 
Memmo
Posts: 330
Joined: Sun 23 Feb 2014, 20:35

Re: Ölandsbron (spoilers)

Fri 14 Mar 2014, 00:24

Lite fler SLP

Storebror
Oskarions livvakt - krossaren Storebror - är en otäck uppenbarelse. Dock inte den vassaste skrotkniven i soptunnan eller den smidigaste kolkmalen i hålet. Han är en ökänd slagskämpe, slavpryglare och sadist. Rollpersonen Ann-Ika har dessutom råkat hamna på hans dödslista. Fixaren Ann-Ika råkade en gång förnedrade Storebror på öppen gata när hon på Köptorget först bräckte honom i en diskussion huruvida Oskarion var Den gamles marionett eller ej och sedan lyckades fly undan ett av krossarens ödesdigra knytnävsslag. Storebror satte sedan fart efter en flyende Ann-Ika. I sin jakt snubblade Storebror på en hundträckkorv, vilket föranledde en spektakulär vurpa och en abrupt avbruten jakt. Storebror satte sedan inte bara Ann-Ika på sin dödslista, utan även Grunnrar, vars hund hade träckat längs det stråk Storebror hade för avsikt att jaga Ann-Ika på. Även hunden hamnade på dödslistan bör nämnas. Storebrors stora uppgift i livet, förutom att vakta Oskarion, är att beta av sin dödslista. Dessvärre skriver han upp nya på listan i samma takt som han lyckas stryka folk i från listan.

Grunnrar
Under bron i skydd av mörkret lever Grunnrar och han gäng. Det som förbinder gänget är att alla dess medlemmar har hund. Annars finns här mutanter av alla dess slag. Gänget är mer som ett löst förbundet nätverk än som en enhetlig organisation. Dock brukar de träffas tillsammans i en omkullvält långtradare under bron. Kring långtradaren kan deras hundar löpa fritt på öns leriga yta, eftersom det inte bor några andra mutanter där.

Grunnrar vördar mer för sin kamphund Pest än något annat i hela världen. Men han vördar också för alla andra hundar i Arken. Alla som visar hat mot byrackorna i Arken hatar han tillbaka med minst lika mycket intensivvitet. Han menar att hundarna är smartare än vissa mutanter. Detta har såklart givit Grunnrar många fiender, vilket även bistått till hans utanförskap gentemot mutanter utan hund. Grunnrar menar också att en död hund förtjänar en vördnadsfull kremering. Allt annat är tecken på barbari! Elaka tungor viskar om att Grunnrar även behagar könsumgänge med sin hund Pest.

De rollpersoner som kommit på kant med Grunnrar är Ann-Ika, Rävhjärta och Stiigh. Ann-Ika eftersom hon sytt sina kläder av hundskinn. Rävhjärta för att hon skjutit ihjäl byrackor när hon övat med sitt skrotgevär. Och Stiigh för att han sålunda åt upp de byrackor som Rävhjärta sköt ihjäl.

Mads
Den gamle gillar ju som bekant att omge sig av krönikörer. Hans allra närmaste krönikör heter Mads. Mads är en reptilisk mutant och slug som ett helt rävgryt. När Den gamle skulle välja sin närmaste krönikör hade han Mads och Mattis att välja på. Mattis var den klart mest bokligt bildade och skarpsynte av de två. Men genom svek och förtal lyckades Mads få Den gamle att tro att Mattis ville honom illa. Därav valdes Mads till Den gamles personliga krönikör. Ursinnig stormade Mattis bort från Den gamles buss, och kom senare att ansluta till Stiighs gäng (mer om det i rollbeskrivningen om Mattis)

Mads njöt av den makt han fick, men högaktade samtidigt Den gamle och gjorde allt som gubben sa åt honom att göra. Men något hände i Mads sinne när Den gamles minne började svikta. Mads såg inte längre den starka fadersgestalt han alltid sett upp till, utan en skrumpen ynklig gubbstrutt som höll på att gå i barndom. Om hur Mads har hanterat sin chock tvistar Folket i Arken.

Vissa menar att han nu styr på eget bevåg efter egna principer, andra menar att han bara försöker föra Den gamles fackla vidare efter gubbens principer. Vissa menar att Mads försöker vårda Den gamle. Kanske vill han till och med leta efter ett botemedel ute i zonen? De mest revolutionära i Arken påstår att Mads har dödat den sista spillran av Den gamle för att själv ta över Arken. Det var länge sedan någon annan än Mads och bultarna fick träffa Den gamle. Eller kanske har den Den gamle redan dött av sig själv, och Mads ljuger om att Den gamle fortfarande lever för att i lönndom kunna styra själv? Fast allt det här är ju bara rykten... Eller?
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 31
GZIP: Off