Ölandsbron (spoilers)
Posted: Wed 12 Mar 2014, 00:33
Rollpersoner:
Mattis- Krönikör
Stiigh - Boss http://i1331.photobucket.com/albums/w58 ... 521cde.jpg
Ann-Ika - Fixare
Spöket - Krossare
Rävhjärta - Zonstrykare
Det finns en massa bakgrund och karaktärsdrag hos rollpersonerna skrivet, men tar inte med det nu, utan försöker istället bara sammanfatta mötet. Vill ni kan jag skriva utförliga fördjupningar och relationer mellan både RP och SLP. Nämnas bör dock att rollpersonerna alla är rebeller, har minst ett horn i sidan till Den gamle och vill med gemensamma krafter ta över och styra Arken.
Viktiga SLP:
Marra
http://i2.wp.com/bluemoonrising.com/con ... =200%2C300
Oskarion
http://www.thepoxbox.com/contentimages/barbwire12.jpg
Brithilde
http://img4.wikia.nocookie.net/__cb2012 ... eks%29.jpg
Jago
http://image.shutterstock.com/display_p ... 415270.jpg
Gregor
http://images.sodahead.com/polls/000157 ... large.jpeg
Mads
http://us.123rf.com/400wm/400/400/yorkb ... le-man.jpg
Grunnrar
http://6d6fireball.com/files/2009/09/200909080957.jpg
Bultare
http://img3.wikia.nocookie.net/__cb2011 ... utants.jpg
Heddwigg
http://static.comicvine.com/uploads/sca ... angirl.jpg
Den gamle
http://danassays.files.wordpress.com/20 ... a-1950.jpg
Lissen
http://i1311.photobucket.com/albums/s66 ... 1ecfdc.jpg
Storebror
http://fc02.deviantart.net/fs70/f/2010/ ... 2z7a12.jpg
Vi träffades i lördags och hade ett kort förberedande möte, där vi gick igenom regler, finslipade karaktärer, skapade SLP:s och relationer, byggde lite på Arken, samt påbörjade en idé till ett projekt. Massor med uppslag och upplägg bildades av bara farten och av mekaniken kring Arken. Vi kom dock överens om husregla om regeln att spelarna bestämmer projekt som spelare. Istället bestämmer de sina projekt som rollpersoner. I alla fall detta första projekt.
Vår Ark är uppdelad i kvarter, vilka styrs av respektive bossar. Sammanlagt är det fem stycken bossar och alla har var sin agenda, profil och relation till Den gamle. En spelare spelar en av dessa bossar. De andra spelarna ingår i hans gäng. Skulle jag låta dem bestämma projekt som spelare skulle de kunna meta-styra saker till sin fördel, vilket skulle leda till att vi skulle gå miste om mycket i den kommande maktstriden om herraväldet över Arken. Alla spelare var överens med mig att vi skulle försöka låta dem bestämma projekt som RP.
Den gamle har ett anhang krossare, vilka arbetar direkt under honom. De tjänstgör som vakter till konservlagret, odlingen och vattenkällan. De ser till att krubb och vatten ransoneras rättvist, samt agerar livvakt åt Den gamle. Dessa krossare besitter större befogenheter och har fler förmåner än övriga mutanter. De är alla utrustade med skjutvapen. Bossarna ser hatiskt på dessa "vakter". Spelarna började efter mitt inte allt för seriösa förslag att kalla Den gamles krossare för bultare, så de fick heta det,trots allt. Fast jag tycker referensen är ganska fånig
Det är sommar. Det är kvalmigt med en stark stekande sol. Mycket vätska går åt. Vattenledningen som ger rent vatten har börjat ge mindre vätska än den brukar. Ransoneringarna modereras strängt på Den gamles påbud. Missämjan ökar, liksom påtryckningen mot de bultare som lojalt försöker vakta Arkens vattenkälla. Rykten sprids om att ledningen inte alls börjat ge vatten i ringare omfattning. Fixaren på Köptorget viskar om att det är Den gamle som har diktat i hop att ledningen ger mindre vatten än den tidigare gjort. I avsikt att i sommarhettan få mer vatten till sig själv, sina närmaste krönikörer och sina bultare. Mardrömssekten hjälper till att sprida detta rykte. Alla bossar vill göra sina röster hörda. Aldrig tidigare i Arkens historia har stämningen varit så här orolig, ansträngd och osäker.
I Arken finns en sekt som leds av sektledaren Jago. Sekten kallar sig Mardrömssekten eftersom dess medlemmar under hela sina liv har haft återkommande hemska mardrömmar. I samband med drömmarna har de känt ett agg mot Den gamle. De känner att de delar något mystiskt tillsammans och beskyller Den gamle för mardrömmarna, utan att riktigt kunna förklara Den gamles inblandning. Kanske utför han någon sorts PSI-kraft på dem? Rollpersonerna diskuterade om de skulle försöka alliera sig med sekten, eftersom de också vill störta Den gamle.
Med jämna mellanrum har Folket genom alla år samlats på Köptorget för att diskutera vad som bör göras. I början var det mest Den gamle som proklamerade regler och försökte styra mutanterna i rätt riktning. Med åren kom samlingarna mer att likna rådsmöten, där mutanterna kunde säga sitt. Men nu, för första gången, är Den gamle för sjuk för att vara med på mötet. Istället ska hans närmaste rådgivare - krönikören Mads hålla i rådslaget. Rådsmötet kommer utgöra öppningsscen när vi drar i gång på allvar kring påsk. Rådsmötet kommer också präglas av den krisartade stämningen som råder, och ha många viktiga SLP på plats.
Atmosfären är hätsk under det tryckande solgasset. Köptorget kan liknas med en tryckkokare som håller på att explodera. Den gamle har skickat en representant i form av krönikören och den reptiliska mutanten Mads (beskyddad av bultare). Kappvändaren Oskarian finns på plats med sin trogne livvakt Storebror vid sin sida. Jago och hans mardrömssekt finns också här. Även Brithilde, den makthungrige kärringen, som är besatt av makt och älskar att visa upp den. Och Gregor - den lågmälda bossen som styr genom att hänvisa till Den gamles regler och förordningar. Och så Grunnrar med sin otäcka kamphund. Beskyddad av fler gläfsande byrackor och mutanter vid sin sida.
Vad vill alla med mötet? Någon som vill ta makten eller ställa Den gamle till svars? Lever han ens? Är den reptiliske Mads även en orm som redan tagit Den gamles plats? Eller manipulerar han den sjuke gamlingen. Frågorna är många. Svaren vaga. Ska någon göra något åt Arkens kris? Vem kan? Vem vill? Vem vågar? Vad kommer ske? Vad skulle till exempel hända om bossen Oskarion föreslog att Grunnrars korkade byrackor inte borde få nåt vatten? Att de är ju bara byrackor! Döda hundarna till mat istället! Nog skulle Grunnrar bli vansinnig över detta uttalande och mena att hans gängs hundar nog är smartare och mer värda än Oskarion. Buss på! Sedan stort bråk? Vilka skulle lägga sig i? Vilka skulle hålla sig kalla?
Rollpersonerna kommer till detta möte med en idé till ett projekt. Dock kommer andra bossar, och även Mads, ha idéer till andra projekt. Detta kommer kunna skapa en väldigt dynamisk öppningsscen, där flera bossar kanske kommer försöka tillskansa sig makt, nu när Den gamle är satt ur spel. Mads är dock en lurig typ, som ser sig själv som Den gamles självklara efterträdare. Är ryktena sanna om att han har förgiftat eller manipulerat Den gamle, eller bara fabulerade av någon annan som vill Mads illa? Kanske har Mads styrt Den gamle ända sedan åldringen började få det svårt med minnet? En bräcklig osäkerhet svävar i luften kring svaret.
Rollpersonen Mattis hatar Mads, för att Mads fick bli Den gamles personliga krönikör istället för Mattis. Mattis anser sig smartare och bättre utbildad än Mads och hatar Den gamle lika mycket på grund av hans beslut. Mattis ser det som ett oerhört svekfullt och korkat beslut, gamlingen måste ju vara på väg att gå i barndom! Och Mads är uppenbarligen inte rätt mutant att bära facklan vidare. Något måste ske!
I Arken finns en liten jordig gräsplätt där Folket försökt odla saker sedan de byggde sin Ark. Inget har dock börjat växa. Inget tills för någon månad sedan. Några knotiga svampar har börjat göra tappra försök att ta sig upp ur marken. Ingen vet om svamparna är giftiga eller ens ätliga. Ingen har heller kunnat ta reda på det, eftersom Den gamle beordrat bultare att vakta odlingslandet.
Rollpersonerna bestämde att deras projekt skulle ha med svampodlingen att göra. De vill få igång den för att kunna mätta fler magar. Mattis kom på att de skulle försöka gödsla svamparna för att få dem att växa bättre. För att se om han visste vad gödsel var fick han slå ett slag Förstå sig på. Slaget blev lyckat. För att förklara att han hade denna kunskap så bestämde vi att Den gamle hade en bok om detta och Krönikören hade lärt sig läsa genom denna bok, samt att han var den enda med denna unika kunskap i Arken. Denna kunskap kan komma att bli hårdvaluta. Mer om det senare.
Vi bestämde också att Den gamle satt på fler böcker. Så vi slog fram t6 st böcker om samhälle och politik, t6 böcker om bosättning och överlevnad, t6 böcker/tidningar om kultur och nöje, samt t6 böcker om psykologi. Jag har en lista på exakt vilka böcker det blev som ingår i Den gamles bibliotek. Jag kan lägga upp om ni vill. I alla fall har rollpersonerna bestämt sig för att försöka bryta sig in hos Den gamle och sno hans böcker. Kan bli intressant. De planerar denna stöt väldigt noggrant.
Åter till rollpersonernas tilltänkta projekt. För att kunna genomföra sitt gödselprojekt kommer flera saker krävas. Först måste de få tag på svamp och jord för att själva kunna experimentera. Sedan måste de också få tag på något att gödsla med. Och helst boken om odlingskonst som finns hos den gamle, eftersom Mattis har glömt detaljerna om den ädla gödselkonsten.
Rollpersonernas idé, som de kommer presentera på rådsmötet, handlar om att de tänker skapa en latrintömningstjänst. Där de kommer ta tillvara på folks träck istället för att man, som nu, bajsar ut det direkt från bron ned i Dunkeldikets vatten. Rollpersonerna vill emellertid själva kunna göra sig alla förtjänster på gödslingen, därav förtäljer de inte vad de ska göra med träcket. Av den anledningen är alltså kunskapen om gödsling hårdvaluta.
De andra bossarna och Mads kommer komma till rådsmötet med helt andra idéer till projekt. Möjligen kan skärmytslingar ske? Kanske kommer bossarna överens om något? Det återstår att se.
En annan incident som skapades under mötet var den om Arkens enda båt. För att ta sig ut till zonen krävs en båt för den som inte kan simma. Det där med att inte kunna simma gäller alla i Arken förutom zonstrykaren Hedwigg - En amfibisk mutant och den enda i Arken som kan simma och har således kunnat ta sig ut i zonen själv utan båt.
För att ta sig ned till havet från bron med båten måste man använda en vinschanordning som finns innanför Den gamles välbevakade mur, vilket genom alla år gjort det svårt för andra i Arken att ta sig ut till zonen. Nu har dock rollpersonen och zonstrykaren Rävhjärta lyckats stjäla båten utan Den gamles vetskap. Båten har hon istället tagit till rollpersonernas kvarters domäner. Där den ligger väl gömd.
Ann-Ika lyckades skapa ett rykte att det var två mutanter ur bossen Gregors gäng, vid namn Raskart och Brithor, som stal båten, men att de kapsejsade och tillsammans med båten slutade sina dagar i gapet på en gäddbest. Raskart och Brithor är mycket riktigt döda, men sanningen är den att de mördades av krossaren Spöket under en slagsmål över en konservburk. Sedan åt bossen Stiigh (som är likätare) upp de ihjälslagna. Ingen gäddbest. Spöket åt upp det som var i konserven. Resten av Folket tror alltså att de är strandsatta på Arken utan båt, medan rollpersonerna i lönndom besitter den enda fungerande båten.
Många andra i Arken kommer alltså vilja ha ett båtbygge som kommande primära projekt. Men hur bygger man en ny? Vad flyter? Kanske Den gamle har någon bok om det? Kanske en skrotskalle kan komma på hur? Denna fråga kommer givetvis att dryftas under rådsmötet. De flesta av Folket har fattat att de måste ut i zonen för att klara sig, vilket kan komma att driva på frågan. Möjligen blir rollpersonernas latrintömningstjänst mindre viktig eller kanske inte ens uppmärksammad?
En annan anledning som kan komma att elda på båtprojektet är att zontrykaren Heddwigg lyckats följa den vattenledningen som utgör Arken vattenkälla, ut till och genom zonen, till en plats hon kallar Renverket. Kanske finns det mer rent vatten där? Hedwigg är dock för tillfället försvunnen ute i zonen och kan inte svara på fler frågor kring det hela.
Valen och kvalen kan komma att bli många för rollpersonerna. Ska de bege sig till Renveket med båten, medan resten av Folket bygger en ny båt? Detta är det bästa för Arkens överlevnad, men det skulle också kanske avslöja att de lagt rabarber på Arken enda båt, vilket inte skulle ligga i skålen för dem om de vill få med sig Folket vid ett eventuellt framtida styre av Arken.
Kanske kan rollpersonerna hjälpa till med båtprojektet eller satsa helhjärtat på sin latrintömningstjänst? Kanske satsa på att ta få mer makt i Arken eller luska i om Mads har gjort nåt med Den gamle? Kanske är han verkligen så sjuk som Mads påstår? Kanske får rollpersonerna reda på mer om detta om de lyckas bryta sig in i Den gamles långfärdsbuss för att stjäla böcker? Kanske händer nåt helt annat? Jag gillar hur mekaniken i spelet bidrar till ovisshet och sandlåde-pyssel.
Vi slumpade aldrig något hot, men kommer dra ett hotkort i början av nästa spelmöte. Jag funderar på att dra hotkortet hemligt för att sedan smyga in hotet eller smälla på med det med dunder och brak. Dramaturgin kommer givetvis avgöras beroende på vad det är för hot. Tanken med detta är att hotet kommer uppenbara sig mer naturligt för spelarna än om de får läsa hotet på kortet innan vi spelar. Efter mötet kan de få se kortet och vad det var för hot som störde dem under mötet.
Mattis- Krönikör
Stiigh - Boss http://i1331.photobucket.com/albums/w58 ... 521cde.jpg
Ann-Ika - Fixare
Spöket - Krossare
Rävhjärta - Zonstrykare
Det finns en massa bakgrund och karaktärsdrag hos rollpersonerna skrivet, men tar inte med det nu, utan försöker istället bara sammanfatta mötet. Vill ni kan jag skriva utförliga fördjupningar och relationer mellan både RP och SLP. Nämnas bör dock att rollpersonerna alla är rebeller, har minst ett horn i sidan till Den gamle och vill med gemensamma krafter ta över och styra Arken.
Viktiga SLP:
Marra
http://i2.wp.com/bluemoonrising.com/con ... =200%2C300
Oskarion
http://www.thepoxbox.com/contentimages/barbwire12.jpg
Brithilde
http://img4.wikia.nocookie.net/__cb2012 ... eks%29.jpg
Jago
http://image.shutterstock.com/display_p ... 415270.jpg
Gregor
http://images.sodahead.com/polls/000157 ... large.jpeg
Mads
http://us.123rf.com/400wm/400/400/yorkb ... le-man.jpg
Grunnrar
http://6d6fireball.com/files/2009/09/200909080957.jpg
Bultare
http://img3.wikia.nocookie.net/__cb2011 ... utants.jpg
Heddwigg
http://static.comicvine.com/uploads/sca ... angirl.jpg
Den gamle
http://danassays.files.wordpress.com/20 ... a-1950.jpg
Lissen
http://i1311.photobucket.com/albums/s66 ... 1ecfdc.jpg
Storebror
http://fc02.deviantart.net/fs70/f/2010/ ... 2z7a12.jpg
Vi träffades i lördags och hade ett kort förberedande möte, där vi gick igenom regler, finslipade karaktärer, skapade SLP:s och relationer, byggde lite på Arken, samt påbörjade en idé till ett projekt. Massor med uppslag och upplägg bildades av bara farten och av mekaniken kring Arken. Vi kom dock överens om husregla om regeln att spelarna bestämmer projekt som spelare. Istället bestämmer de sina projekt som rollpersoner. I alla fall detta första projekt.
Vår Ark är uppdelad i kvarter, vilka styrs av respektive bossar. Sammanlagt är det fem stycken bossar och alla har var sin agenda, profil och relation till Den gamle. En spelare spelar en av dessa bossar. De andra spelarna ingår i hans gäng. Skulle jag låta dem bestämma projekt som spelare skulle de kunna meta-styra saker till sin fördel, vilket skulle leda till att vi skulle gå miste om mycket i den kommande maktstriden om herraväldet över Arken. Alla spelare var överens med mig att vi skulle försöka låta dem bestämma projekt som RP.
Den gamle har ett anhang krossare, vilka arbetar direkt under honom. De tjänstgör som vakter till konservlagret, odlingen och vattenkällan. De ser till att krubb och vatten ransoneras rättvist, samt agerar livvakt åt Den gamle. Dessa krossare besitter större befogenheter och har fler förmåner än övriga mutanter. De är alla utrustade med skjutvapen. Bossarna ser hatiskt på dessa "vakter". Spelarna började efter mitt inte allt för seriösa förslag att kalla Den gamles krossare för bultare, så de fick heta det,trots allt. Fast jag tycker referensen är ganska fånig
Det är sommar. Det är kvalmigt med en stark stekande sol. Mycket vätska går åt. Vattenledningen som ger rent vatten har börjat ge mindre vätska än den brukar. Ransoneringarna modereras strängt på Den gamles påbud. Missämjan ökar, liksom påtryckningen mot de bultare som lojalt försöker vakta Arkens vattenkälla. Rykten sprids om att ledningen inte alls börjat ge vatten i ringare omfattning. Fixaren på Köptorget viskar om att det är Den gamle som har diktat i hop att ledningen ger mindre vatten än den tidigare gjort. I avsikt att i sommarhettan få mer vatten till sig själv, sina närmaste krönikörer och sina bultare. Mardrömssekten hjälper till att sprida detta rykte. Alla bossar vill göra sina röster hörda. Aldrig tidigare i Arkens historia har stämningen varit så här orolig, ansträngd och osäker.
I Arken finns en sekt som leds av sektledaren Jago. Sekten kallar sig Mardrömssekten eftersom dess medlemmar under hela sina liv har haft återkommande hemska mardrömmar. I samband med drömmarna har de känt ett agg mot Den gamle. De känner att de delar något mystiskt tillsammans och beskyller Den gamle för mardrömmarna, utan att riktigt kunna förklara Den gamles inblandning. Kanske utför han någon sorts PSI-kraft på dem? Rollpersonerna diskuterade om de skulle försöka alliera sig med sekten, eftersom de också vill störta Den gamle.
Med jämna mellanrum har Folket genom alla år samlats på Köptorget för att diskutera vad som bör göras. I början var det mest Den gamle som proklamerade regler och försökte styra mutanterna i rätt riktning. Med åren kom samlingarna mer att likna rådsmöten, där mutanterna kunde säga sitt. Men nu, för första gången, är Den gamle för sjuk för att vara med på mötet. Istället ska hans närmaste rådgivare - krönikören Mads hålla i rådslaget. Rådsmötet kommer utgöra öppningsscen när vi drar i gång på allvar kring påsk. Rådsmötet kommer också präglas av den krisartade stämningen som råder, och ha många viktiga SLP på plats.
Atmosfären är hätsk under det tryckande solgasset. Köptorget kan liknas med en tryckkokare som håller på att explodera. Den gamle har skickat en representant i form av krönikören och den reptiliska mutanten Mads (beskyddad av bultare). Kappvändaren Oskarian finns på plats med sin trogne livvakt Storebror vid sin sida. Jago och hans mardrömssekt finns också här. Även Brithilde, den makthungrige kärringen, som är besatt av makt och älskar att visa upp den. Och Gregor - den lågmälda bossen som styr genom att hänvisa till Den gamles regler och förordningar. Och så Grunnrar med sin otäcka kamphund. Beskyddad av fler gläfsande byrackor och mutanter vid sin sida.
Vad vill alla med mötet? Någon som vill ta makten eller ställa Den gamle till svars? Lever han ens? Är den reptiliske Mads även en orm som redan tagit Den gamles plats? Eller manipulerar han den sjuke gamlingen. Frågorna är många. Svaren vaga. Ska någon göra något åt Arkens kris? Vem kan? Vem vill? Vem vågar? Vad kommer ske? Vad skulle till exempel hända om bossen Oskarion föreslog att Grunnrars korkade byrackor inte borde få nåt vatten? Att de är ju bara byrackor! Döda hundarna till mat istället! Nog skulle Grunnrar bli vansinnig över detta uttalande och mena att hans gängs hundar nog är smartare och mer värda än Oskarion. Buss på! Sedan stort bråk? Vilka skulle lägga sig i? Vilka skulle hålla sig kalla?
Rollpersonerna kommer till detta möte med en idé till ett projekt. Dock kommer andra bossar, och även Mads, ha idéer till andra projekt. Detta kommer kunna skapa en väldigt dynamisk öppningsscen, där flera bossar kanske kommer försöka tillskansa sig makt, nu när Den gamle är satt ur spel. Mads är dock en lurig typ, som ser sig själv som Den gamles självklara efterträdare. Är ryktena sanna om att han har förgiftat eller manipulerat Den gamle, eller bara fabulerade av någon annan som vill Mads illa? Kanske har Mads styrt Den gamle ända sedan åldringen började få det svårt med minnet? En bräcklig osäkerhet svävar i luften kring svaret.
Rollpersonen Mattis hatar Mads, för att Mads fick bli Den gamles personliga krönikör istället för Mattis. Mattis anser sig smartare och bättre utbildad än Mads och hatar Den gamle lika mycket på grund av hans beslut. Mattis ser det som ett oerhört svekfullt och korkat beslut, gamlingen måste ju vara på väg att gå i barndom! Och Mads är uppenbarligen inte rätt mutant att bära facklan vidare. Något måste ske!
I Arken finns en liten jordig gräsplätt där Folket försökt odla saker sedan de byggde sin Ark. Inget har dock börjat växa. Inget tills för någon månad sedan. Några knotiga svampar har börjat göra tappra försök att ta sig upp ur marken. Ingen vet om svamparna är giftiga eller ens ätliga. Ingen har heller kunnat ta reda på det, eftersom Den gamle beordrat bultare att vakta odlingslandet.
Rollpersonerna bestämde att deras projekt skulle ha med svampodlingen att göra. De vill få igång den för att kunna mätta fler magar. Mattis kom på att de skulle försöka gödsla svamparna för att få dem att växa bättre. För att se om han visste vad gödsel var fick han slå ett slag Förstå sig på. Slaget blev lyckat. För att förklara att han hade denna kunskap så bestämde vi att Den gamle hade en bok om detta och Krönikören hade lärt sig läsa genom denna bok, samt att han var den enda med denna unika kunskap i Arken. Denna kunskap kan komma att bli hårdvaluta. Mer om det senare.
Vi bestämde också att Den gamle satt på fler böcker. Så vi slog fram t6 st böcker om samhälle och politik, t6 böcker om bosättning och överlevnad, t6 böcker/tidningar om kultur och nöje, samt t6 böcker om psykologi. Jag har en lista på exakt vilka böcker det blev som ingår i Den gamles bibliotek. Jag kan lägga upp om ni vill. I alla fall har rollpersonerna bestämt sig för att försöka bryta sig in hos Den gamle och sno hans böcker. Kan bli intressant. De planerar denna stöt väldigt noggrant.
Åter till rollpersonernas tilltänkta projekt. För att kunna genomföra sitt gödselprojekt kommer flera saker krävas. Först måste de få tag på svamp och jord för att själva kunna experimentera. Sedan måste de också få tag på något att gödsla med. Och helst boken om odlingskonst som finns hos den gamle, eftersom Mattis har glömt detaljerna om den ädla gödselkonsten.
Rollpersonernas idé, som de kommer presentera på rådsmötet, handlar om att de tänker skapa en latrintömningstjänst. Där de kommer ta tillvara på folks träck istället för att man, som nu, bajsar ut det direkt från bron ned i Dunkeldikets vatten. Rollpersonerna vill emellertid själva kunna göra sig alla förtjänster på gödslingen, därav förtäljer de inte vad de ska göra med träcket. Av den anledningen är alltså kunskapen om gödsling hårdvaluta.
De andra bossarna och Mads kommer komma till rådsmötet med helt andra idéer till projekt. Möjligen kan skärmytslingar ske? Kanske kommer bossarna överens om något? Det återstår att se.
En annan incident som skapades under mötet var den om Arkens enda båt. För att ta sig ut till zonen krävs en båt för den som inte kan simma. Det där med att inte kunna simma gäller alla i Arken förutom zonstrykaren Hedwigg - En amfibisk mutant och den enda i Arken som kan simma och har således kunnat ta sig ut i zonen själv utan båt.
För att ta sig ned till havet från bron med båten måste man använda en vinschanordning som finns innanför Den gamles välbevakade mur, vilket genom alla år gjort det svårt för andra i Arken att ta sig ut till zonen. Nu har dock rollpersonen och zonstrykaren Rävhjärta lyckats stjäla båten utan Den gamles vetskap. Båten har hon istället tagit till rollpersonernas kvarters domäner. Där den ligger väl gömd.
Ann-Ika lyckades skapa ett rykte att det var två mutanter ur bossen Gregors gäng, vid namn Raskart och Brithor, som stal båten, men att de kapsejsade och tillsammans med båten slutade sina dagar i gapet på en gäddbest. Raskart och Brithor är mycket riktigt döda, men sanningen är den att de mördades av krossaren Spöket under en slagsmål över en konservburk. Sedan åt bossen Stiigh (som är likätare) upp de ihjälslagna. Ingen gäddbest. Spöket åt upp det som var i konserven. Resten av Folket tror alltså att de är strandsatta på Arken utan båt, medan rollpersonerna i lönndom besitter den enda fungerande båten.
Många andra i Arken kommer alltså vilja ha ett båtbygge som kommande primära projekt. Men hur bygger man en ny? Vad flyter? Kanske Den gamle har någon bok om det? Kanske en skrotskalle kan komma på hur? Denna fråga kommer givetvis att dryftas under rådsmötet. De flesta av Folket har fattat att de måste ut i zonen för att klara sig, vilket kan komma att driva på frågan. Möjligen blir rollpersonernas latrintömningstjänst mindre viktig eller kanske inte ens uppmärksammad?
En annan anledning som kan komma att elda på båtprojektet är att zontrykaren Heddwigg lyckats följa den vattenledningen som utgör Arken vattenkälla, ut till och genom zonen, till en plats hon kallar Renverket. Kanske finns det mer rent vatten där? Hedwigg är dock för tillfället försvunnen ute i zonen och kan inte svara på fler frågor kring det hela.
Valen och kvalen kan komma att bli många för rollpersonerna. Ska de bege sig till Renveket med båten, medan resten av Folket bygger en ny båt? Detta är det bästa för Arkens överlevnad, men det skulle också kanske avslöja att de lagt rabarber på Arken enda båt, vilket inte skulle ligga i skålen för dem om de vill få med sig Folket vid ett eventuellt framtida styre av Arken.
Kanske kan rollpersonerna hjälpa till med båtprojektet eller satsa helhjärtat på sin latrintömningstjänst? Kanske satsa på att ta få mer makt i Arken eller luska i om Mads har gjort nåt med Den gamle? Kanske är han verkligen så sjuk som Mads påstår? Kanske får rollpersonerna reda på mer om detta om de lyckas bryta sig in i Den gamles långfärdsbuss för att stjäla böcker? Kanske händer nåt helt annat? Jag gillar hur mekaniken i spelet bidrar till ovisshet och sandlåde-pyssel.
Vi slumpade aldrig något hot, men kommer dra ett hotkort i början av nästa spelmöte. Jag funderar på att dra hotkortet hemligt för att sedan smyga in hotet eller smälla på med det med dunder och brak. Dramaturgin kommer givetvis avgöras beroende på vad det är för hot. Tanken med detta är att hotet kommer uppenbara sig mer naturligt för spelarna än om de får läsa hotet på kortet innan vi spelar. Efter mötet kan de få se kortet och vad det var för hot som störde dem under mötet.