Jag har inte hunnit skriva ned den skönlitterära skildringen över rollpersonernas senaste irrfärder och eskapader. I väntan på att jag ska få det gjort postar jag Ledningsplats Bertil, med en muterad variant av strupsvampen som inte förtär sin värdkropp under kort tid utan istället försöker leva så länge den kan i offret.
LEDNINGSPLATS BERTIL
Guldfågeln arena användes till evakuering under katastrofen. Under arenan var skyddsrum och ledningsplats byggda ifall arenan skulle bombas eller anfallas. Vad som exakt hände med det folk som evakuerades till Guldfågeln arena råder det delade meningar om. Det finns rykten om att människorna dog av rötan eller i någon hemsk sjukdom. Men kan också ha överlevt. Kanske hamnade några av till och med i någon av titanmakternas enklaver. Klart står dock att arenan slapp att bombas till marken och senare kunde fungera som plats för en av projekt Edens arker.
Mellan Guldfågeln Arena och Kalmars flygplats byggdes en 1,5 km lång underhordisk väg rakt genom urberget i anslutning till ledningsplatsen. Tanken var att vägen skulle kunna användas som flykttunnel i fall de evakuerade behövde fly arenan. Om tunneln verkligen kom att användes är även det oklart. Men den finns kvar. Dock är den nu av okänd anledning fylld med röta.
När gruppen forskare med bland annat Zakarya kom till jorden i hopp om att finna Retzius och projekt Eden, så hoppades de på att Eden skulle finnas i denna ledningsplats, som gick under beteckningen Bertil. Därav landade de precis intill nedgången på flygplatsen. När de märkte att det var för mycket röta i ledningsplatsen för att utforska den, beslöt de sig för att bege sig tillbaka hem. Men de kom inte hem på grund av Zakaryas psykotiska infall.
Zakarya bemödade sig aldrig heller med att utforska bunkern, förutom till att dumpa sina offer i, då han mycket väl kände till rötans obehaglia effekter och inte ville utsätta varken sig själv eller Multi för dem.
Så vad finns då nere i bunkern? Jo, chefsforskaren Barnabas hade sina svampodlingar, sitt bibliotek, videotek, försöksverkstad, biolabb, kylrum, fångburar och annat smått och gott där. I kulmen av sin galenskap ville han testa dylika smittor, parasiter och svampar på mutanterna i sin Ark. Kanske mest för att skapa ytterligare spänning bland invånarna, men också i rent studiesyfte i hopp om att kunna skapa farliga biologiska vapen eller mördarsvampar. Eller kanske bara för att han kunde?
Barnabas lek med en speciell sorts mindre aggressiv strupsvamp blev dock för farlig, och han blev själv offer för detta lömska missfoster. Faktum är att hela hans labb med försöksobjekt också föll offer för svampen. I ledningsplatsen lever det nu mutanter som styrs helt av svampen. Detta är en speciell sorts strupsvamp som håller liv i sina offer i flera år i väntan på nya offer att sprida sina sporer vidare till. Svamparna i ledningsplatsen håller sina värddjur vid liv tack vare de matsvampar som Barnabas också odlat. Parasitsvamparna tvingar värdkropparna att äta svampen och lever gott på det, men skulle gärna hitta fler värddjur att ta över. Alla levande varelser som beger sig ned i bunkern kommer svamparna att obarmhärtigt försöka parasitera.
Svamparna är också opåverkade av röta och kan låta sina värddjur dricka det radioaktiva vatten som finns att tillgå i bunkern. Värdkropparna ser dock ut att ha tagit ordentlig skada av rötan och går vingligt och ostabilt, och har kroppar som sakta faller samman. Kanske fungerar de bara som värdkroppar i någon månad till. Det finns sammanlagt 11 svampsmittade mutanter, tre svampsmittade hundar och så Baranabas själv.
FLYKTTUNNELN
Vägen genom tunneln är byggd i asfalt. Den är tre meter bred och spikrak. Rör med ledningar löper i taket. Ett räcke följer vägen. Denna passage skulle vara oerhört användbar och smidig att färdas genom om det inte vore för att den har rötnivå 3.
LUFTSLUSSEN
I luftslussen mellan flykttunneln och ledningsplatsen lever även en masksvärm (STY 7), vilken lever på parasitoffrens kroppsavfall. Avfallet kommer in i den annars isolerade slussen genom ett trasigt avloppsrör. Luftslussen är till hälften fylld med träckvatten. Öppnar man en av dörrarna kommer man att först sköljas över av avloppsvattnet och sedan attackeras av masksvärmen. Mindre trevligt. På grund av träcket finns det metangas i rummet, vilket gör att eld gör dubbel skada. Men blir också dubbelt så farligt. Kan alltså finnas viss risk för explosion vid användning av eld i slussen.
Även masksvärmen kommer att kompromisslöst försöka döda alla besökare. Möjligheter finns att spela ut maskarna och svamparna mot varandra om man på något vis lyckas släppa in maskarna till svamparna utan att man själv blir maskmat eller värddjur åt svamparna.
LABB OCH SVAMPODLING
De flesta svampsmittade befinner sig oftast i labbet där värddjurens föda och vatten finns, men de kan också ströva omkring planlöst i hela ledningsplatsen och skapa en känsla av skräck hos besökarna.
Barnabas forskar även på magtorsk, som han har en odling av i labbet. I labbet finns även andra parasiter, biologiska vapen, baktrieodlingar, virus och allt annat möjligt otrevligt. Allt i omsorgsfull ordning.
Möjlig händelse i labbet:
RP kommer in och ser 6 mutanter med ryggen vänd mot dem. Mutanterna sitter på huk över något som ser ut som ett svampland. De tycks pyssla med svamparna. Kollar RP noga ser de att mutanterna äter svamparna. Mutanterna vänder sig mot RP när de kommer närmre. Mutanterna är vanställda från huvud till hals. Mängder med gulbruna trådar slingrar sig genom deras öron, näsa och munnar. Annars tycks svamptrasslet i första hand vara koncentrerat till halsen. Kropparna är vanställda. På vissa har huden och någon kroppsdel lossnat. De skriker vansinnigt och går med vingliga steg mot RP. Deras plan är att blåsa sporer mot RP för att infektera dem.
GENERATORN
Generatorn till bunkern har sedan länge lagt av, men går att få igång med hjälp av sprit eller bensin och ett lyckat Mecka.
KONTORET
På kontoret kan RP hitta dokument över forskningen, samt ett bibliotek med bland annat böcker om svampar. Här finns även videoteket över Barnabas forskning på mutanterna. Det är VHS-kassetter och passar inte till den kamera som ingår i metaplotten.
Videoteket. Studie 2048917
Band 1-10
Mutanernas första år i Arken
Band 11-29
Sociala experiment. År 2-12
Band 30-42
Sociala experiment. År 13-16
Band 43-48
Sociala experiment. År 17-18
Band 49-50
Applicering av smittor, parasiter och svampar
Band 51-63
Studier kring mutanternas reaktioner
Band 64-73
Om strupsvampens övertagande
Band 74-78
Obduktioner och vivisektioner
Band 79-81
Roliga fenomen, upptäckter och bloopers
UPPGÅNGEN TILL GULDFÅGELN ARENA
Dörren upp till arenans kulvertar har barrikaderats av säkerhetsskäl. Den måste sprängas för att forceras.
KYLRUM
Längs väggarna finns det ett 20-tal stängda metallskåp. Det stinker sprit och ruttet. I kylskåpen ligger lik som blivit applicerade diverse smittor. Att komma i kontakt med liken är livsfarligt och RP kan få all möjlig skit om de öppnar ett skåp och rör något av liken. Har RP fått igång generatorn kommer det att surra och vara svalt i rummet (kommer ta ett tag innan det blir helt kallt).
Kartan är moddad utifrån Pionen, Södermalm. Efter ombyggnationen till datahall.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Pionen