Memmo
Topic Author
Posts: 330
Joined: Sun 23 Feb 2014, 20:35

Re: Ölandsbron (spoilers)

Mon 13 Feb 2017, 16:36

Okej. Här följer en liten rapport kring vad som händer.

Äntligen är vi klara med en lång, omfattande och intensiv kampanj i Paradisdalen. Jag lät rollpersonerna styra och planera upproret själva, men vi höll oss ändå till kampanjens mall till mångt och mycket. Mycket fokus på karaktärsspel, med en emotionell avslutning, där rollpersonen som spelat förrädare ställdes till svars för alla sina brott.

Rollpersonen hade under kampanjens gång kommit att byta sida och ångrat den skada han åsamkat upproret och målades mer och mer in i ett hörn medan hans nära och kära mördades och torterades av betraktarna och medan hans vänner blev allt mer misstänksamma mot honom. Efter att ha erkänt allt inför övriga RP, samt Vildtass, sköt han skallen av sig med Truffauts personliga revolver innan något straff hann påbjudas. Alla spelare dock glada.

Nu dags till det roliga att knyta samman kampanjerna och låta spelarnas djur och mutanter stråla samma. Har en plan för detta som innefattar en båtresa mellan Lulä och Öland. Resan kommer att broderas ut med hjälp av Döda blå. Lulä blir den första större fornstad som de emigrerande djuren når. Jag tänker nog bygga ut Lulä som zon litegrann och använda mig en hel del av vintersonen i bygget.

I Svartöstadens hamnar kommer Rostborgen att ligga, och via intriger där och en ankommande extra kall och otäck vinter tänker jag att de måste fly söderut för att inte frysa ihjäl eller mördas. Några gråmössor som de tidigare hjälp vid en konflikt mot dödssekten vid Coop Norrbotten arena kommer kunna erbjuda båtplats mot betalning. Väl i Öland väntar en version av Hotell imperator, som jag har valt att lägga i närheten av Långe Erik, som är tillflyktsort för väktargrenen ur sekten Nova. På så sätt hoppas jag kunna använda både fröet till Järnringen och fröet till Väktarna på ett effektivt sätt. Men mer om det senare. Gillar inte att styra upp och rälsa så här mycket, men jag tror att det tarvas ifall jag vill få till ett möte mellan spelarnas djur och mutanter, vilket kommer vara en viktig komponent inför kampanjens fortsättning och min plan att på allvar även integrera Maskinariums skapelser. :-)

Också väldigt kul när RP och spelarna efter hand tilldelas smulor kring “mega-metaplotten” och får lite info om enklavkriget och enklavmakternas projekt och konflikter och relationer. Efter mötet diskuterade spelarna på meta-nivå det de vet om enklavmakterna och deras projekt. Tydligen har de snappat upp en hel del. Kan säga att vi är väldigt sugna på att snart dra igång Maskinarium för att får nästa pusselbit till den övergripande plotten. Hoppas vi lyckas väva samman allt.

En eloge till hur Fria ligan byggt kampanjerna och hur smidigt det är att få delarna att passa samman. Skapar verkligen spänning hos spelarna och förväntan inför kommande släpp. Planen är såklart att fortsätta med Elysium efter Maskinarium. Och även avsluta i rymden med de mutanter som lämnade jorden. För att knyta ihop säcken. Men nu går jag händelserna i förväg. :-)
 
User avatar
Tomas
Site Admin
Posts: 4896
Joined: Fri 08 Apr 2011, 11:31

Re: Ölandsbron (spoilers)

Mon 13 Feb 2017, 19:14

Grymt coolt, tack för rapporten!
Fria Ligan
 
Memmo
Topic Author
Posts: 330
Joined: Sun 23 Feb 2014, 20:35

Re: Ölandsbron (spoilers)

Sat 06 May 2017, 01:17

Det blev visst lite friare spel i norr än jag tänkt. Gjort en fishtank över Boden/Gammelstad/Luleå. Moddat flera sektorer ur zonkompendierna. Jag har av logiska skäl varit tvungen att plocka bort djurmutanter, eftersom de ju inte hunnit bosätta sig i världen än. Men tror det ska funka. Fick göra om Svarthands bar en hel del t.ex. Plockade bort Vildtass och lät Svarthand fylla hennes roll. Zmolk fick bli en mutant o.s.v.

Jag har använt mycket från här på forumet. Arken Bifrost har jag t.ex. moddat så den passar och förlagt i Rödbergsfortet.

Jag har även skrivit in några egna sektorer runt om i Sverigie, såsom Genlab Beta (förlagt i en zon som zonstrykarna kallar för Kålmorden), Genlab Gamma (en bunker i norr där det ryktas om att ett fågelfolk hålls instängda, Genlab Delta (ett labb beläget på enslig ö ute i Österhavet. Ryktet berättar om att det där bor “De djupa” - en hybrid mellan mutant och fisk som kan vara ursprunget till både drivveds-mutanterna och havsmutanterna.

Med zonerna följer även en hel del falanger, såsom drivveds-mutanterna och havsmutanterna, som just tillber “De djupa”, vilka gjorde uppror mot sina fångvaktare och slog sig fria från sina ryssjor och burar för att senare bosätta sig längs de norra kusterna och ute till havs. Med båtar byggda av drivved bedriver de handel med andra folk i norr. Enligt drivveds-mutanterna ska vissa av "De djupa" finnas kvar i djupen kring Deltas ö. Dessa varelser ska vara långt mer intelligenta än det degenererade släkte de själva anser sig tillhöra.

RP kom över en karta över Lulio. En karta som några ur kannibalsekten Spökstammen även har klottrat på. Spökstammen har sitt revir i Boden. De bor i ruinerna av ett område med höghus. Husen har fallit över varandra och bildar gemensamt en labyrint, där Spölstammen gömmer sig. Stammen består endast av psioniker. De brukar locka in sina offer i labyrinten med mentala förmågor för att sedan anfalla dem med giftpilar mentala mutationer.

I spelgruppen finns en RP som är nåjd. Psioniker i zonen har snappat upp hans mentala förmåga. T.ex. Hjärnringen, Väktarna och Spökstammen, vilka alla kallar på honom i drömmar och infiltrerar hans varsel och visioner. Hjärnringen och väktarna vill rekrytera honom, medan Spökstammen vill äta honom. Hoppas detta kommer kunna leda till intressanta äventyr och sammansvärjningar. Nåjden har extremt hög rang och alla djurmutanter litar blint på honom. Även djurmutanternas ledare Vildtass, som satt honom som sin närmaste rådgivare.

Samtidigt håller en atomvinter på att sluka zonerna längst i norr. Vem vet hur långt söder den dödliga kylan kommer att sprida sig. Behöver något göras? Kan något göras? Är det kanske bäst för djurmutanterna att försöka fly söderut? Nåjden har i sina visioner sett djuren färdas på ångdrivna skepp mot en stor ö i söder. Ön heter Öland. På ön har Hjärnringen och väktarna nyligen bildats, samtidigt som Elysium för ett krig mot Hydrans horder. Är det Hjärnringen eller väktarna som kallar på djuren? Eller kanske Hydran? Vem vet vad den besten har för agenda? Eller har kanske Elysium även här ett finger med i spelet?

Snart blir det även dags för robotarna at göra entré. Och sedan människorna. Få se om jag får ihop allting. :-)

...Och se upp för Vandraren!

Kartor över Lulio och Boden bifogas. Ja, såhär kan zonkartor också se ut :-) Fick hjälp av min dotter med att skriva och rita vissa saker.
Attachments
Boden karta (640x466).jpg
Boden karta (640x466).jpg (178.86 KiB) Viewed 3438 times
Lulio (466x640).jpg
Lulio (466x640).jpg (215.42 KiB) Viewed 3438 times
 
User avatar
Tomas
Site Admin
Posts: 4896
Joined: Fri 08 Apr 2011, 11:31

Re: Ölandsbron (spoilers)

Mon 08 May 2017, 11:08

Coolt!
Fria Ligan
 
Slafsa
Posts: 17
Joined: Fri 10 Aug 2018, 22:10

Re: Ölandsbron (spoilers)

Mon 13 Aug 2018, 23:03

Hej!
Spännande med Luleå och Boden. Vi är ett gäng i Luleå som tänkte börja spela och givetvis vill utgå från Luleå!

Är det möjligt att få ta del av material som du tagit fram?

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 2 guests