BrotherB
Topic Author
Posts: 230
Joined: Thu 11 Oct 2018, 09:10
Location: Norrköping

Maskinarium eller Elysium?

Mon 17 Dec 2018, 15:57

Tjabba,
Min spelgrupp är snart klara med Genlab alfa och planen är att vi ska köra alla boxar innan zonen och vägen till eden med grå döden som efter följd.

Jag undrar vilket av maskinarium och elysium man bör ta efter genlabbet? Spelar det kanske ingen roll? Bara bläddrat igenom SL böckerna änså länge men läst båda spelar böckerna.
Vad säger ni, hur har ni gjort?
Nothing lasts, but nothing is lost.
 
Byrax
Posts: 1094
Joined: Fri 08 Jan 2016, 10:42
Location: Mythic North

Re: Maskinarium eller Elysium?

Mon 17 Dec 2018, 19:58

Skulle köra Maskinarium före E.
 
BrotherB
Topic Author
Posts: 230
Joined: Thu 11 Oct 2018, 09:10
Location: Norrköping

Re: Maskinarium eller Elysium?

Tue 18 Dec 2018, 10:39

Okay, någon speciell anledning?
Nothing lasts, but nothing is lost.
 
Byrax
Posts: 1094
Joined: Fri 08 Jan 2016, 10:42
Location: Mythic North

Re: Maskinarium eller Elysium?

Tue 18 Dec 2018, 10:49

Ordningen de släpptes i. Den övergripande metaplotten och vissa regler och händelser passer bättre ihop i den ordningen. T ex regleras Samfund i E. Frågan kring var människan tog vägen känns också lämplig att besvara sist. E skiljer sig vidare en hel del från övriga delar i upplägg/spelstil och är mer omfattande och komplex i vissa delar t ex ättinflytande imo.
 
BrotherB
Topic Author
Posts: 230
Joined: Thu 11 Oct 2018, 09:10
Location: Norrköping

Re: Maskinarium eller Elysium?

Tue 18 Dec 2018, 11:16

Alright tack, då får det nog bli så. Tänkt att elysium skulle passa bra eftersom det är elysium soldater som kommer i slutet på genlabbet.
Nothing lasts, but nothing is lost.
 
User avatar
Henke
Posts: 1639
Joined: Sat 09 Apr 2011, 13:34
Location: Fria Ligan Fanboy

Re: Maskinarium eller Elysium?

Tue 18 Dec 2018, 13:27

Alright tack, då får det nog bli så. Tänkt att elysium skulle passa bra eftersom det är elysium soldater som kommer i slutet på genlabbet.
Om man ser till den nyligen utgivna Mutantboken (Minnen från den förbjudna zonen) så finns det i slutet en ungefärlig tidslinje kring händelserna i Mutant År Noll.

2042 - Elysium I står klart
2086 - Krig bryter ut mellan titanmakterna Elysium, Mimer och Noatun
2093 - Projekt Genesis startas av Elysium IV
2134 - Elysium IV förstörs av Mimer
2168 - De sista människorna lämnar Noatuns undervattensstation Helium
2241 - Mimer initierar Projekt Eden
2246 - Projekt Eden läggs ner pga revolt bland mutanter och forskare
2271 - Mutant År Noll utspelar sig
2272 - Genlab Alfa utspelar sig
2273 - Maskinarium utspelar sig
2274 - Elysium utspelar sig
2351 - Staden Hindenburg grundas
2466 - Pyrisamfundet grundas
2549 - Kejsar Thorulf bestiger tronen
2562 - Mutant (Förmodar att man här syftar till Mutant UA) utspelar sig.
I skuggan av Trakorien - Bloggkrönika från Svavelvinter
Förbjuden Zon - Bloggkrönika från Version Noll
Spelledarens Pod - Av spelledare, för spelledare, om spelledare, samt ett och annat spelmöte
 
BrotherB
Topic Author
Posts: 230
Joined: Thu 11 Oct 2018, 09:10
Location: Norrköping

Re: Maskinarium eller Elysium?

Tue 18 Dec 2018, 13:42

Alright, tack Henke då blir det ännu tydligare med maskinarium.

Har känt ett tag att det var dumt att starta med genlab alfa då större del av mystiken från år noll försvinner. Fast nu blir den sist i vilket fall. Dock är planen att min spelgrupp inte kommer starta som ett samfund utan senare under spelet möta sina RP från andra moduler och utvidga sin ark därefter till ett samfund.
Nothing lasts, but nothing is lost.
 
User avatar
Henke
Posts: 1639
Joined: Sat 09 Apr 2011, 13:34
Location: Fria Ligan Fanboy

Re: Maskinarium eller Elysium?

Tue 18 Dec 2018, 14:12

Alright, tack Henke då blir det ännu tydligare med maskinarium.

Har känt ett tag att det var dumt att starta med genlab alfa då större del av mystiken från år noll försvinner. Fast nu blir den sist i vilket fall. Dock är planen att min spelgrupp inte kommer starta som ett samfund utan senare under spelet möta sina RP från andra moduler och utvidga sin ark därefter till ett samfund.
Vi började som du vet också med Genlabbet. Jag håller med dig om att mystiken i världen och känslan av att kanske vara de sista överlevarna försvinner i och med detta vilket är synd för det är något jag verkligen gillar.

Om man fick möjlighet att "börja om" så hade jag nog spelat dem utifrån kronologin. Det finns ju egentligen inget som säger att man behöver ha fler klasser än mutanter i "Vägen till Eden" utan det skulle vara helt ok att spela varje klass för sig innan Grå Döden. Den episka kampanjen med generationsspel och som knyter vidare mot Mutant UA skulle dock kräva fler äventyr längs vägen. Kanske det går att bryta ut lite zonkompendier.
I skuggan av Trakorien - Bloggkrönika från Svavelvinter
Förbjuden Zon - Bloggkrönika från Version Noll
Spelledarens Pod - Av spelledare, för spelledare, om spelledare, samt ett och annat spelmöte
 
BrotherB
Topic Author
Posts: 230
Joined: Thu 11 Oct 2018, 09:10
Location: Norrköping

Re: Maskinarium eller Elysium?

Tue 18 Dec 2018, 15:19

Jo så har jag också tolkat det, dock var två från spelgruppen mest sugna på att spela muterade djur. Nu har dock en lämnat och den andre vill spela ALLT så vi har mycket framför oss. Fast även då spelare kommit och gått har vi nu tre riktigt samman svetsade RP och ytligare två som är med ibland.

Tänkte köra kampanjen från startboxen som finns på drivetrhuge så när don kommer till djuren i tornen möter dom sina RP från genlabet. Vilka är trötta på nya styret och ansluter sig till mutanterna, och hur dom en spelar igenom resten av kompendiet så får dom med sig djur till arken. Senare möter dem sina robot RP i det kraschade skeppet. :)
Nothing lasts, but nothing is lost.
 
User avatar
Henke
Posts: 1639
Joined: Sat 09 Apr 2011, 13:34
Location: Fria Ligan Fanboy

Re: Maskinarium eller Elysium?

Tue 18 Dec 2018, 19:39

Just det där "hur de än spelar så blir det si eller så.." tycker jag personligen är lite synd. Låt istället spelarna agera och led in spelet i deras riktning. Vill de inte ha med sig djuren så kan väl djuren skapa ett eget revir ute i zonen och ge upphov till nya äventyrstrådar? Kanske ett större hot får dem att inse att de har nytta av varandra? Kanske Arken går under och de tvingas flytta in hos djuren istället? Jag tycker det är viktigt att handlingen inte blir för styrd utan att spelarna snarare känner att deras val spiller över i världen på olika sätt.

Om någon spelare däremot väljer att fortsätta som djur när folken träffar på varandra så behöver du sy ihop det i handlingen. Enklaste sättet är att ställa ledande frågor till spelarna. Varför lät ni X följa med er tillbaka till Arken?
I skuggan av Trakorien - Bloggkrönika från Svavelvinter
Förbjuden Zon - Bloggkrönika från Version Noll
Spelledarens Pod - Av spelledare, för spelledare, om spelledare, samt ett och annat spelmöte

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 3 guests