RoboteerX
Topic Author
Posts: 8
Joined: Tue 08 May 2018, 13:55

Bytt zon

Wed 28 Nov 2018, 19:40

Det första rollspelet jag var spelledare till var mutant år noll. Så när jag och min grupp spelade så gjorde vi många regelfel, det hände konstiga ogenomtänkta saker och jag var ganska kass SL.

Vi blev klara med kampanjen och RP hittade eden.

Sedan spelade vi en massa andra rollspel och jag har blivit en mycket bättre SL sedan dess. Vi spelade maskinarium och det blev dags att besöka zonen igen.

Då bestämde vi oss för att starta på nytt i zonen med en ny ark, i en zon i vår hemtrakt istället.

Problemet är det att jag inte vet hur jag ska göra med eden. Ska jag bara låta mutanterna vara omedvetna om sitt ursprung men att spelarna lännner till det eller ska jag låta RP hitta eden på nytt?
 
User avatar
Fenhorn
Moderator
Posts: 4428
Joined: Thu 24 Apr 2014, 15:03
Location: Sweden

Re: Bytt zon

Wed 28 Nov 2018, 20:29

Jag skulle ha lagt in det som en slags bakgrund till arken. Det har hänt. De artefakterna ligger redan i gryningsvalvet. Som SL kan man även placera Eden någonstans låta den gamle ha förbjudit någon för att bege sig dit igen. Spelarna kan ju hitta dit ändå och det kanske har flyttat in några eller något annat där.
“Thanks for noticin' me.” - Eeyore
 
Byrax
Posts: 1094
Joined: Fri 08 Jan 2016, 10:42
Location: Mythic North

Re: Bytt zon

Wed 28 Nov 2018, 20:31

Jag skulle nog leda Genlabb Alfa och sedan Elysium. Sedan skulle jag köra ett Samfund istället och den Grå Döden som äventyr. Vill du köra grundspelet med mutanter skulle jag primärt hämta inspiration från zonsektorerna i stället för samma Eden-kampanj. Lycka till!
 
BrotherB
Posts: 230
Joined: Thu 11 Oct 2018, 09:10
Location: Norrköping

Re: Bytt zon

Thu 29 Nov 2018, 12:33

Håller med Byrax. Den Grå döden kommer bli utmärkt som kapitel två då eran grupp redan funnit eden en gång.

Har själv gjort ett misstag som SL med min grupp genom att börja med Genlab. Så när vi startar i zonen kommer gruppen känna till att det finns fler mutanter där ute, i djur skepnad fast ändå. Känner att jag förstört mycket mystik på grund av det.
Nothing lasts, but nothing is lost.
 
RoboteerX
Topic Author
Posts: 8
Joined: Tue 08 May 2018, 13:55

Re: Bytt zon

Thu 29 Nov 2018, 14:26

Tack så mycket för svaren.

Jag hade tänkt skaffa den grå döden, eden behövs inte för att kunna köra grå döden väl?
 
Byrax
Posts: 1094
Joined: Fri 08 Jan 2016, 10:42
Location: Mythic North

Re: Bytt zon

Thu 29 Nov 2018, 15:37

Korrekt (kännedom om Eden behövs inte). Tänk på att det finns "spoliers" för Elysium och Genlab Alfa dock i DGD, så jag skulle som sagt ta dessa före.

Lycka till!

PS Tips är även att läsa Kaknäs Sista Band och Zonen vi ärvde för att inspireras till miljöbeskrivningar och "spontana infall"! Tycker även Efter Floden har bra miljöer även om den inte är så värst Mutantig.

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 5 guests