Dark-Young
Topic Author
Posts: 1
Joined: Mon 29 Oct 2018, 21:32

Arken och Rådet

Mon 29 Oct 2018, 21:52

Hejsan
Ska bara snabbt berätta lite om mig. Spelat rollspel i nästan 26 år. Är SL för en rollspels grupp som träffas en gång i veckan och spelar då ca 4-5 h. Vi har träffats i nästan 15 år, räcker nog inte men ja ca 15 år. Jag har varit SL för denna grupp hela denna period. Vi har spelat igenom sjukt många kampanjer och kvälls spel, Call of Cthulhu (Ja allt som finnes) Drakar och Demoner (Oraklet, Nildlänska reningen mf), White Wolf (Ja allt) , Mutant UA, KULT, Delta Green ja vi har spelat allt.. Nu spelar vi Star Wars Saga Edition... Köpte lite böcker till Mutant År Noll efter pratat med en god vän Jens som är en erfaren Mutant År noll SL. Nog om mig, så vi är nya på detta och vill ha lite input om min ide!

Tänkte att de skulle vakna upp i ett rum med massa kapslar som nedfrusna människor. Vi kommer då köra friform. Spelarna har inga minnen, ingen direkt utrustning, kanske en läkarrock och en namn bricka. När de har forskat lite i sitt komplex och fått lite flash backs om deras liv och vad som kan ha hänt så ska de till slut ta sig ur komplexet genom en större dörr. Där utanför har Mänskliga Mutanter en ARK och vid "den mystiska och heliga" dörren där de kommer ut så finns "Guds huvudet" som är ett robot huvud från de gamlas tid. De kommer du bli hyllade som "de vita gudarna från förr" och huvudet kan översätta vad de säger. Denna IMM grupp kommer då spela rådet. Arken körs från start (ja de sätter ut sina start poäng). I stället för att "gå ur" sina ARKEN karaktärer och spela RÅDET och FOLKET så får de stället spela De vita männen som bestämmer hur de ska utveckla ARKEN (Varje NFM/IMM kommer få en egen personlighet/Mål med livet). Gruppen kommer sedan skapa sin muterad människa karaktär som då är en del av Arken och varje gång de ska vara RÅD så får de spela de vita männen. Kör då endast Muterade människor i Arken och att de Muterade Djuren är deras fiender.

Spelarna i min grupp pratar rätt mycket och försöker komma fram till lösningar m.m. Vill gärna lägga vikt på att kunna spela ut RÅDET (Tänkte köra något liknande i Drakar och Demoner LÄN) men anser att Mutant år Noll har mer färdigt gjort material, härlig stämning och skön bakgrund samt inlevelse.

Tänkte även Skissa på egna ARTEFAKT kort men då mest Skrot vapen, gevär m.m
Tänkte även att köpa små dockhus glas flaskor och mat rätter och ge till spelarna för att då symbolisera hur mycket mat och vatten varje spelare har... eller är det överdrift!
 
User avatar
Henke
Posts: 1639
Joined: Sat 09 Apr 2011, 13:34
Location: Fria Ligan Fanboy

Re: Arken och Rådet

Tue 30 Oct 2018, 00:55

Markörer för mat och vatten fanns tidigare inkluderat i grundboxen men om de inte finns längre är det såklart bra att ersätts dem på något sätt.

Lite oklart vilka mutant-moduler du har, men är det enbart grundböckerna till År noll så kan ditt förslag kanske funka bra med NFM:er. I annat fall finns det en helt separat händelseutveckling kring de icke-muterade i Elysium-modulen som knyter an bra till År nolls Arkbygge.

Att göra muterade djur generellt till fiender ver jag inte om jag personligen hade tyckt var någon bra idé. Det blir ju mer intressant om olika fraktioner inom de olika klasserna har olika nyanser av samarbetsvilja/samarbetssvårigheter. Djuren är ju redan fiender till robotarna utifrån metaplotten i Genlab Alfa så fler klass-överskridande fiendskap riskerar att isolera klasserna på ett ganska trist sätt.

Du skriver att ni ska spela friform, men jag tänker att du menar att du släpper lös spelarna att agera som de vill i komplexet? Eller menar du regellöst och isåfall varför? Flashbacks är ett beprövat knep som jag gillar och själv använt i mutant. Enda risken jag ser med det är att för långa förklaringar och berättande kring dessa minnen gör spelet trögt och istället för att spelarna får luska runt på egen hand så blir det avbrott som stör ”flow”et. Korta flashbacks som inte spelas ut tror jag mer på isåfall. Att spela ut flashbacks kan ofta bli lite krystat och styrt då SL vill styra händelseförloppet för att förmedla något med flashbacken, samtidigt som det innebär att RP i flashback inte kan dö och dödlighet är en huvudpremiss för mig i År noll.
I skuggan av Trakorien - Bloggkrönika från Svavelvinter
Förbjuden Zon - Bloggkrönika från Version Noll
Spelledarens Pod - Av spelledare, för spelledare, om spelledare, samt ett och annat spelmöte

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 5 guests