Halo
Topic Author
Posts: 20
Joined: Tue 17 Feb 2015, 11:08

År Noll kampanjen

Tue 10 Apr 2018, 10:27

Skall snart äntligen köra igång År Noll kampanjen, tänkte höra om det finns något som erfarenhet och tid säger att man borde justera lite? Tänkte mest om till exempel själva Eden har visat sig för lätt/svårt och så vidare.
 
Byrax
Posts: 1094
Joined: Fri 08 Jan 2016, 10:42
Location: Mythic North

Re: År Noll kampanjen

Tue 10 Apr 2018, 12:23

+1

Lite uppslag i form av krönika finns här: http://forum.frialigan.se/viewtopic.php?t=2353

Gjorde själv ett speltest för ngt år sedan, men började då direkt in media res med "För en munfull vatten" som introscenario och lät Arken etc vara diffus för att inte fastna i de mekanismerna direkt - tycker att det kan man fylla på med allt eftersom. 

Rebootar snart själv Å0, och tänker då inspireras av Kaknäs sista band (språk; vrak, blad, handel-utan-hinder. Setting; Köphuset, Bagarmossens tunnelbana, skogen i Järva. Diverse överlevargrupper; Sjöfolket, Blackbergarna, osv. NPC:s som Knark-Lena, Novia, Alva, Uppspärraren, Mo Diesel osv. 
Last edited by Byrax on Wed 11 Apr 2018, 14:27, edited 1 time in total.
 
marat
Posts: 9
Joined: Mon 07 Jul 2014, 11:46

Re: År Noll kampanjen

Tue 10 Apr 2018, 13:50

Min spelgrupp kom genom Eden med nöd och näppe. Omegamutanter, Endel, Retzius uppmärksamhet och titanen är alla rätt enkla att använda mer eller mindre beroende på hur tufft SL vill att motståndet ska bli. Dessutom finns ju alla möjligheter att låta ytterligare mutanter från RP:s ark eller konkurrerande grupper hjälpa eller stjälpa.

(För oss blev slutstriden en slags skräck-benny-hill-scenario. Gruppens skrotskalle och Retzius kämpade om kontrollen över dörrsystemet, titanen släpptes lös och kalasade på frusna vetenskapsmän för att till sist förfölja en flyende assistent in i raketen. Gissar att jag får anpassa ett eventuellt Ad Astra-lir en smula utifrån det... Tror att det kan vara värt att tänka på: Om arkliret är skoj och engagerande är det inte så säkert att spelarna väljer att följa raketen. Mina är mycket mer upptagna av att sprida sitt slagord "När mänskan lekte och robot spann, vem var då en herreman?" med tillhörande uppror bland slavarna i zonen.)

V g själva kampanjen så gjorde erfarenheterna ute i zonen att barnalstringsfrågan inte blev så dramatisk som den hade kunnat bli. De hade redan stött på den andra arken, och upprättat vänskapliga kontakter med Renverkets invånare. Vill du att det ska bli ett viktigt avslöjande ska du kanske planera bättre för det än jag gjorde. Men jakten på Eden som sådan fungerade jättebra som bakgrund för alla intriger och bekymmer i arken. Den gör att det förflutna blir närvarande i zonen, inte bara som skrot, skatt och råmaterial utan som historia och maktfaktor.
 
Halo
Topic Author
Posts: 20
Joined: Tue 17 Feb 2015, 11:08

Re: År Noll kampanjen

Thu 26 Apr 2018, 12:33

Tackar och bockar för svar.
 
Byrax
Posts: 1094
Joined: Fri 08 Jan 2016, 10:42
Location: Mythic North

Re: År Noll kampanjen

Thu 26 Apr 2018, 16:04

Lägg gärna upp lite krönikor/spelrapporter över hur det gick!

PS Kör du "För en munfull vatten" som intro finns det en rolig fan-handout ngnstans på forumet; med IKEA-produkten "RENA"... 
 
Halo
Topic Author
Posts: 20
Joined: Tue 17 Feb 2015, 11:08

Re: År Noll kampanjen

Mon 07 May 2018, 08:30

Jag har tänkt vänta lite med vattenverket, dom här har nog i princip bara spelat D20 system så jag har gjort lite mindre introduktioner så att dom skulle förstå hur blekt den här världen/systemet är innan jag presenterar det scenariot. Mest troligen när dom börja tycka att det går bra. :D

Att skriva rapporter hade varit roligt men jag är redan krönikör i en annan kampanj så jag vet hur mycket tid det tar. :D
 
Byrax
Posts: 1094
Joined: Fri 08 Jan 2016, 10:42
Location: Mythic North

Re: År Noll kampanjen

Tue 08 May 2018, 14:57

Jag brukar dela ut en extra exp till spelare som skriver (s)krönika.
 
Halo
Topic Author
Posts: 20
Joined: Tue 17 Feb 2015, 11:08

Re: År Noll kampanjen

Mon 14 May 2018, 13:59

Jo, det kommer nog sluta med att jag skriver något eftersom jag vet att dom har svårt att hinna med eftersom det är småbarnsföräldrar eller folk som extraknäcker jag spelar med. Just nu försöker jag ordna med logistiken för allt, en del saker blir lite bängligare när man kör över Roll20.
 
User avatar
Greipur
Posts: 107
Joined: Sun 06 Sep 2015, 14:30

Re: År Noll kampanjen

Thu 17 May 2018, 21:11

Hoppas ni har det roligt! Några tips som är helt baserat på mitt sätt att vara spelledare och min smak (så om du/ni inte håller med, gör inte så då ;)).

Det jag rekommenderar:
  • Gör det omöjligt för spelarna att råka upptäckta sättet att skaffa barn, gör Eden till den enda platsen som kan fixa. I grundkampanjen är det i min mening bara motivation för spelarna att hitta Eden för att det är spännande att lära sig mer om världen. Men jag tror inte RP bryr sig om det på samma sätt, de försöker bara överleva dagen och slippa bli utrotade på sikt. För samman spelares och RPs motivationer. Med tanke på att spelarna kan lösa steriliteten ute i zonen gör Eden lite redundant för folket.
  • Gör det inte möjligt att åka iväg till rymden. Rent dramaturgiskt tycker jag det är lite tråkigt att ge spelarna möjlighet att dra till rymden när de inte ens har upptäckt hela Sverige. Lite som att ge bästa vapnet till en spelare i ett dataspel efter 5 minuter speltid. För egen del kommer jag nog köra Ad Astra när alla är duktigt trötta på Jorden.
  • Lägg stort fokus på att göra välrundade bossar tillsammans med spelarna, detta skapade mycket av dramat för min kampanj.
  • Var beredd på att förbereda en del för hoten, uppslagen är inspirerande men kräver lite mer förberedelse för äventyr än de senare kampanjerna (Genlab, Maskinarium och Elysium så här långt).
  • Att hitta på nya detaljer för RP, nya SLP och andra grejer som spelarna kan vara med och skapa visade sig vara smidigt att köra under kampanjens gång. Jag tänkte mycket på att det var som en TV-serie där skaparna blandar in nya saker efter hand, ibland haltar det lite, men det blir ändå bättre.
  • Försök ge ifrån dig en del av kontrollen jämfört med traditionella rollspel, fokusera mer på att lära känna karaktärer och världen än ett särskilt sätt att spela äventyren (järnväg/räls/linjärt). Spelarna kommer definitvt go bananas jämfört med andra rollspel!
  • Zonkompendierna är bra inspiration, glöm inte att använda om du har råd/lust att införskaffa!
 
Halo
Topic Author
Posts: 20
Joined: Tue 17 Feb 2015, 11:08

Re: År Noll kampanjen

Fri 18 May 2018, 12:17

Tackar och bockar för tipsen.

Tror dock jag kommer ge dem möjligheten att blåsa iväg ut i rymden, om man rent teoretiskt tänker att vi spelar igenom alla grundboxar så tar det nog ett par - tre år minst innan vi är klara med det. :D

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 5 guests