Byrax
Topic Author
Posts: 1093
Joined: Fri 08 Jan 2016, 10:42
Location: Mythic North

Ad Astra - spekulationer

Mon 09 Apr 2018, 18:00

Sjukt intresserad av vad som komma skall och lite sugen på att spekulera/önska rörande projektet.

Vad vet vi? Titanen Mimer (och några övriga makter) har tagit sig ut i solsystemet. En central rymdstation (en "glittrande stad") har nämnts. Bilder på en gorilla i rymddräkt. Slitet.

Saker jag vill se (självklarheter):
  • Helst bara solsystemet (men med generationsskepp som lämnat). 
  • Begränsad handel/interaktion mellan rymdplatserna (några rymdstationer i gång, centrala basen + t ex robotkollektiv som bedriver gruvdrift bland asteroidbältet, månbas(erna?), halvt terraformat Mars, ev ngn gasutvinningsstation på Venus). Ingen omfattade rymdkolonisering har skett, utan allt är nedgånget, avfolkat, resursbrist.
  • Låg interaktion med jorden som bedöms som förlorad (ev ngn metaplott med "återkolonisering"?).
  • Klassisk (eller hellre twist) konflikt mellan "belters/spacers" och mer renrasiga titanmakter eller något åt det hållet. 
  • Ett pågående projekt med ett halvfärdigt generationsskepp och att typ ett eller två generationsskepp redan farit iväg (kan vara egna "zoner", givetvis har ett skepp hamnat i problem och kaos råder - men inte bara Orphans of the Sky/Metamorphosis Alpha igen, utan med Ligan-twist).
  • Lågintensivt krig mellan forna titanmakter. Robotkolonier som fortsatt sitt värv, utan inblandning. 
  • Gärna en zon/äventyr inspirerat av "Astrid och Vulkanmånens kult", iom att Kim är inblandad.
  • Nedgånget Mars med ngn form av biosmitta lös. Kanske ett misslyckat koloniseringsförsök med genmanipulerade "mutanter" avsedda för Mars (andra planeter/månar)?
  • Lite throwbacks till typ Rymdväktaren, med en kult som forskar om kosmos gåtor och är nära ett genombrott. Eller sammanbrott.
  • Lite feeling från Svålhålet av Niemi; typ "tassare" och andra liknande termer som ger mutantkänsla. Inte episkt, utan lagomsvenskt. Gärna 80-talsretro. Ni fattar!
  • En lyxig/dekadent månbas/nöjesplats för de rika som förblivit isolerad (och inavlad) genom åren. Tänk filmen Elysium och boken Artemis. 
  • Aliens? Njae, men biosmitta/muterade rymdråttor/kackerlackor eller ngt kanske krävs för genren...  skumt vattenliv på Titan/Europa? En ensam AI som fått radiokontakt med annan "AI" i rymden, som skickar instruktioner om hur ngt byggs (ja, Wintermute + Signal to Noise + Contact)?
Sense of wonder! 
Last edited by Byrax on Mon 19 Nov 2018, 22:48, edited 2 times in total.
 
User avatar
Tomas
Site Admin
Posts: 4895
Joined: Fri 08 Apr 2011, 11:31

Re: Ad Astra - spekulationer

Thu 12 Apr 2018, 18:18

Kul idéer!
Fria Ligan
 
User avatar
Fire Broadside
Posts: 8
Joined: Wed 12 Oct 2011, 21:14
Location: Stockholm
Contact:

Re: Ad Astra - spekulationer

Thu 12 Apr 2018, 23:37

Jag heter Martin och är huvudskribent för Ad Astra.

En massa roliga idéer från Byrax - jag tror du har fångat den övergripande känslan vi är ute efter. Utan att avslöja någonting så kan jag säga att jag tror du kommer bli nöjd med slutprodukten. :)
Bloggar om spel (och annat) på Fire Broadside! Kom och hälsa på.
 
Byrax
Topic Author
Posts: 1093
Joined: Fri 08 Jan 2016, 10:42
Location: Mythic North

Re: Ad Astra - spekulationer

Tue 24 Apr 2018, 15:16

 
Nibbleberget
Posts: 69
Joined: Tue 17 May 2016, 11:51

Re: Ad Astra - spekulationer

Sun 10 Jun 2018, 10:18

Generationsskepp som kommer till en ny som -> Coriolis?
 
samuel
Posts: 50
Joined: Wed 21 Jun 2017, 11:32

Re: Ad Astra - spekulationer

Mon 11 Jun 2018, 15:45

något som jag gärna skulle vilja se är en ganska modern och dyster estetik. inte som elysiums viktorianska uniformer, utan mer praktisk skeppsdesign, med raka, ganska tråkiga gångar och praktiska rymddräkter. personligen tycker jag att det skulle passa ett interplanetärt "station crawl" perfekt :)
 
Byrax
Topic Author
Posts: 1093
Joined: Fri 08 Jan 2016, 10:42
Location: Mythic North

Re: Ad Astra - spekulationer

Sun 18 Nov 2018, 14:58

Kim W. Andersson har släppt massa skisser till AA på fejjan;

https://www.facebook.com/557955325/post ... 899405326/

Och det ser galet bra ut! Mera, mera, så in o gilla!

PS får även lite Allan Kämpe-vibbar. Bra! Ha gärna med en hemlig polarbas som haft viss kontakt med rymdenklaverna under katastrofen. 
 
Byrax
Topic Author
Posts: 1093
Joined: Fri 08 Jan 2016, 10:42
Location: Mythic North

Re: Ad Astra - spekulationer

Thu 22 Nov 2018, 08:08

Fler härliga skisser från Kim är upplagda. Känns helrätt för settingen. Vill se lite bortglömda, övergivna och farliga rymdstationer, drivande rymdskepp, märkliga installationer och baser på solsystemets planeter och månar också - där äventyren kan börja!
 
BrotherB
Posts: 230
Joined: Thu 11 Oct 2018, 09:10
Location: Norrköping

Re: Ad Astra - spekulationer

Thu 22 Nov 2018, 08:12

Wow! Riktigt schyssta bilder! :)
Nothing lasts, but nothing is lost.
 
Byrax
Topic Author
Posts: 1093
Joined: Fri 08 Jan 2016, 10:42
Location: Mythic North

Re: Ad Astra - spekulationer

Sat 24 Nov 2018, 11:53

Apropå Mars i AA. Känns som att Anders Blixt är gjuten att skriva en zon där, kanske som ett stretch goal?

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 2 guests