Springsomfan
Topic Author
Posts: 3
Joined: Sat 16 Sep 2017, 16:01

Arken I uppror, kaos och trubbel

Sat 16 Sep 2017, 16:16

Tj-tjena gott folkens! Jag har en liten historia jag vill ha hjälp med att nysta ihop på ett smart sätt. Det har nämligen gått väldigt kaosartat till I min spelgrupp på 3 spelare när vi spelat År Noll. De har triggat event på event och har kommit igenom väldigt mycket material på kort tid (5 träffar a 8-10 timmar, så kanske inte så kort tid egentligen). Jag tänkte summera vårat spel lite kortfattat och sen ställa en fråga i slutet. Läs gärna igenom och kom med förslag!


De 3 mutanterna har gått igenom syraregn och stormar, slaktat zongastar och andra icke-muterade stackare I zonen.

Om man skulle räkna upp deras bedrifter så skulle det se ut något i den här stilen:

* Mördat zongastarnas ledare ute på reningsverket (en handfull av vatten) och på så sätt startat krig med zongastarna.

* Slaktat "Familjen" och länsat deras hus (Dödsklotets hemlighet)

* Utforskat nästan hela Jönköpings stad (Jag gjorde en egen zon uppdelad i mindre delar, tänk typ att man skulle zooma in i en standardruta på ett grid. T.ex. så ska det ju ta 4 timmar att utforska en zon, jag har zoomat in i en zon och gjort rutor a 10 minuter att utforska)

* Hittat Ledningsplats David och funnit en massgrav i en tunnelbana (inspiration ifrån Anders Fagers zonhistorier)

* Funnit dagboken & ID-Kortet

* En av karaktärerna skulle bli kidnappad av Dråparträdets Lilar som nästa sig in i Arken men blev heroiskt räddad av sina partners

* Maximon har blivit mördad av Sixten (a la grundbok) och Sixten driver nu arken med en diktatorisk järnhand.

* Gänget startar öppet krig i Arken som ställer följande parter I ett hektiskt TFAA:
Sixter+Brutus(+gäng)
Oskartian och hans anhängare
RP+Marlotte(+gäng)
Det hela slutar upp I nästan total annihilation av alla parter varpå RP+Marlotte står nu som ensamma segrare (ordagrant, marlottes gäng strök med resten) plus ~53 överlevare på Arken totalt. Tärningarna var inte på någons sida förutom Döden själv.

Nu har vi bestämt för att köra downtime och sen börja spela Maskinarium & Genlab. Hur tycker ni att jag ska lösa situationen i Arken? Just nu har de bestämt sig för att ha folkstyre och försöka restaurera båten de bor på, men jag känner att det finns risk för att tappa motivationen för att fortsätta spela. De fick träffa den gamle som på sin dödsbädd bad dem, sina barn, att hitta Eden och sen massa sludder innan han somnade in.

Gruppen är galet taggad på allting och är sjukt bra på att spela rollspel. Jag vill ha input på hur ni andra hade gjort i en liknande situation när Arken är näst intill utplånad. Tankar?

Jag har maaaassor av material kvar åt dem i År Noll men jag vet inte. Help.

/Joakim
 
User avatar
Jurij 1138
Posts: 329
Joined: Fri 29 Apr 2011, 09:15
Location: Zonen på Öarna

Re: Arken I uppror, kaos och trubbel

Sat 16 Sep 2017, 22:55

Jag skulle ställa frågan direkt till spelgruppen. Du behöver ju inte berätta något alls om metaplotten för det, utan ställ bara frågan: "Hur vill ni gå vidare?". De vet ju läget, och att Arken gott och väl är på väg att utplånas. Finns det inga andra arker de skulle kunna ansluta sig till (lite som en nystart, men ändå inte)?
________________________
Meka Extraordinaire
 
Springsomfan
Topic Author
Posts: 3
Joined: Sat 16 Sep 2017, 16:01

Re: Arken I uppror, kaos och trubbel

Sat 16 Sep 2017, 22:57

Jag skulle ställa frågan direkt till spelgruppen. Du behöver ju inte berätta något alls om metaplotten för det, utan ställ bara frågan: "Hur vill ni gå vidare?". De vet ju läget, och att Arken gott och väl är på väg att utplånas. Finns det inga andra arker de skulle kunna ansluta sig till (lite som en nystart, men ändå inte)?
De vill fortsätta sen rakt av, de vill införa det nya styret och bygga om Arken på nytt. De är taggade på att forstätta med jakten på Eden men jag funderar lite som SL hur jag anpassar förhållandena för dem nu när det är så få överlevande av Folket. Jag hade även den tanken ifall de kanske skulle kunna ansluta sig till en annan Ark eller dylikt. Kanske ett lite mer långsiktikt mål vore att först spela igenom Maskinarium och Genlab med dem för att sen få djuren att ansluta sig till deras Ark. Eller något.
 
samuel
Posts: 50
Joined: Wed 21 Jun 2017, 11:32

Re: Arken I uppror, kaos och trubbel

Sun 17 Sep 2017, 12:28

det du kan göra nu som ett äventyr är ju att göra om arken till en nomadgrupp. båten är i stort sett sönder och nästan omöjlig att reparera. arkens överlevare drar ut på en expedition för att hitta ett nytt hem och nya äventyr.

under sina resor kanske de får fler anhängare och blir en fruktad styrka i zonen (RP verkar ganska våldsamma). eller en källa av visdom och varningar ute i zonens djup. vad vet jag.

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 3 guests