erti
Topic Author
Posts: 51
Joined: Tue 06 Dec 2016, 15:36

Elysium spoiler

Mon 03 Jul 2017, 19:30

Alltså är det bara jag som tycker att slutresultatets elysium-kampanjen är ologiskt? Varför skulle ätterna ha fortsatt inflytande när folket vet sanningen och är arga? Borde inte det vara riktigt illa att "komma ut" som ättling, själva symbolen för förtrycket och degenereringen? Och på samma tema, hur skulle man gå till väga om man ville spela en människa som inte var ättling? Alltså i zonen? Bara vara likadan fast utan grundegenskaps-specc? Eller kan man komma på typ att man börjar med ful-biomekatronik?
 
Lafajet
Posts: 14
Joined: Mon 17 Mar 2014, 18:31

Re: Elysium spoiler

Tue 04 Jul 2017, 11:16

Jag tror definitivt inte slutet av kampanjen behöver vara ologiskt. Det är ju uppenbart så att inte alla ättlingar i släkterna har haft insyn i allt som pågått i de övre leden, så de kan mycket möjligt vara lika arga som resten av enklavens överlevare. Därtill så har de också en fördel i att de kan ha ett visst försprång när det gäller att etablera sig på ytan i både kontaktnät och resurser, vilket gör dom till ett nödvändigt ont för en befolkning som måste anpassa sig till ett helt nytt liv.

Sedan kan man själklart spela det som att en stor del av överlevarna kan vända sig mot ätterna. Det skapar ju intressanta situationer när andra grupper (ex. gängen eller överlevarna från Templet) etablerar sig som maktfaktorer uppe på ytan.

Gällande att spela en icke-ättling i Zonen skulle jag nog personligen antingen göra så att jag låter spelarna välja en GE-bonus ändå och helt skippa metaspelet om inflytande, eller skinna om ätterna till grupperingar som mer passar vad som pågår i deras nya liv i Zonen (om man skulle spela det som en eller flera av ätterna har tappat sitt inflytande över enklaven).
 
erti
Topic Author
Posts: 51
Joined: Tue 06 Dec 2016, 15:36

Re: Elysium spoiler

Tue 04 Jul 2017, 20:01

Ja, jag tänkte lite intrig-mässigt i zonen. Såklart kan man bara ge en grundegenskaps-spec till en ny människo-RP men jag gillar att adeln har "avlat" och uppmuntrat vissa egenskaper. Tänker mer skitiga proletärer utan några gräddfiler i livet. Kanske ett yrke? Exempel:

Knegare (sty)
Hela livet har varit en strävan. Du är en liten kugge i det stora maskineriet. En gräsrot som aldrig ser solen. Du har levt på det fina folkets smulor. Men du vet att snart, snart är det din tur!

Färdighet: KNEGA
Som knegare kan du oförtrutet jobba på under hårda förhållanden. Ett slag för KNEGA ersätter KÄMPA PÅ och TA KRAFTTAG när du gör något slitsamt.
Färdigheten kan användas för alla typer av projekt och ersätter då den färdighet som krävs.

Talanger:
AGITATOR
Använd KNEGA ist för MANIPULERA när du håller tal för att påverka en grupp.

OBERÖRD
KNEGA kan användas på samma sätt som Slavens färdighet.

DIVERSEARBETARE
KNEGA kan användas för att tjäna krediter eller liknande på samma sätt som Fixarens färdighet.

Det är bara ett exempel på hur jag menar. Då tänker jag att knegaren inte har en speciell grundegenskap men kan använda kontakter. Antalet IP per tillfälle är antalet kontakter plus halva statusen (minns inte vad den hette) Dvs 1 till 3 plus 1 till 6.

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 7 guests