User avatar
Nattvandrare
Topic Author
Posts: 83
Joined: Wed 20 Jun 2012, 12:00

Tips på att spelleda en ledningsplats/bunkerröj

Tue 20 Jun 2017, 11:03

Det har äntligen börjat hända en del saker i min år noll kampanj. Egentligen tar vi en paus för att spela genlab alfa där det också händer en hel del, men på senaste spelmötet gick vi tillbaka till år noll, där spelarna skulle hitta teknisk utrustning för matlagning. De stötte på mordiska raggbestar, röthärdar men också mystiska personer klädda i kåpor som lämnade små knyten ute i zonen.

På det stora hela så låg ett tiotal spädbarn ute i zonen, men bara tre av dem visade tecken på liv så RP skickade en fyrarmad SLP tillbaka till arken för att se till att barnen togs väl om hand, sen fortsatte RP med sin expedition.

Som spelmötet slutade klarade RP sitt uppdrag, men jag har tänkt kring nästa spelmöte. Barnen kommer vara i fara då de har vanvårdats av de kåpklädda individerna och de behöver både näring och medicin. Jag hade tänkt att det enda som kan rädda barnen är Regen, och jag har tänkt att ledningsplats David ska finnas en bit österut från RP:s ark. Tanken är att den gamla lyckas viska fram något om ledningsplatsen när hon hör nyheten om barnen, och RP kommer få uppdraget att hitta medicinen.

Jag ser fram emot att spelleda en ledningsplats, men jag har inte tänkt så mycket längre än att det är en plats med mer tillgång till mystiska fynd och kanske lite mer motstånd än vanligt. De ska hitta regen samt kassetbandspelaren där (Deras första ledtråd till Eden) och jag hade också tänkt slänga in en K-pist. Men vad gäller hot så hade jag tänkt att parasitsvampen skulle härja där, och också en avancerad form av robot. Som jag tänkt backstoryn ska ledningsplats David ha forskat på elakartad biologisk krigsföring att skicka mot de andra enklaverna, men så skickade Noatun en sorts "pod-missil" som innehöll jättehemska robotar. Robotarna lösgjordes på ledningsplatsen vilket lösgjorde experimenten som utvecklades där. RP kan finna en del fynd i denna "bunker" men måste också kämpa sig igenom en del farliga hot, det är i alla fall min plan.

Känner jag har en hyffsad backstory, men jag är rätt dålig på att göra kartor och sånt. Finns det någonstans jag kan hitta kartor som funkar för ledningsplatserna? Jag funderar på att ha en kompanjonsmodell som skurk i scenariot, de är så otroligt coola i hur de kan manipulera sina fiender och det vore en cool reveal av en robotkaraktär, men samtidigt gillar jag att fornlämningarna från de som bott i enklaven är det enda som finns kvar. Dessutom har det varit lite tätbefolkat pga andra faktioner i zonen så jag funderar på att bara ha oresonabla hot i ledningsplats David.

Ser jättemycket fram emot spelmötet där de kommer till ledningsplatsen, men vill verkligen att jag gör upplägget rättvisa så därför vill jag ha tips på hur jag kan göra för att förhöja stämningen. 
 
robjoe
Posts: 5
Joined: Wed 20 May 2015, 22:51

Re: Tips på att spelleda en ledningsplats/bunkerröj

Thu 22 Jun 2017, 13:19

Testa och släng ett öga på http://doom.wikia.com/, där har de kartor från de gamla FPS spelen som jag tycker lämpar sig för ledningsplatser.
 
User avatar
Greipur
Posts: 107
Joined: Sun 06 Sep 2015, 14:30

Re: Tips på att spelleda en ledningsplats/bunkerröj

Sun 25 Jun 2017, 12:36

Nu har ju säkert alla spelledare olika syften med sina kampanjer, men det jag alltid brukar tänka på är att inte öka dramatiken för mycket, eller insatsen för mycket. Det jag menar är, ta Star Wars som exempel, i film 4-6 var hotet en enskild planetdödare som med viss möda kunde döda en planet (om den visste var folk gömde sig), i film 7 har du en planetdödare i den bemärkelsen att det ÄR en planet (som dödar), som kan bomba hela stjärnsystem (eller vad den nu gjorde). Var går de härnäst? Ett vapen som kan döda en galax? Problemet med att höja dina stakes/insater är att om du inte höjer det nästa gång kommer det kännas futtigt.

Och postapokalyps handlar i min mening om att vara sämst, eller snarare att ha en väldigt liten chans att överleva, och du vet väldigt lite om omvärlden (om de hade kunskap kunde de tagit sig ur skiten för länge sen och byggt Pyrisamfundet).

Vad är min poäng? Var försiktig med att slänga in för mycket coola saker i ledningsplatsen, annars finns risken att Eden (och alla kommande bunkrar) kommer kännas futtiga. För egen del tycker jag att dina idéer om robotar och svampparasiter skulle passa ypperligt för TVÅ ledningsplatser, d.v.s. att du tar varje idé för sig. Då har spelarna chans att utforska varje koncept mer och de får långsammare reda på mer om världen.

Men som sagt, alla har sin stil. Det jag erbjuder mina spelare är misär och mystik. ;)

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 8 guests