User avatar
Khan
Topic Author
Posts: 106
Joined: Wed 23 Apr 2014, 13:36
Contact:

Genlab Alfa - varför just vi?

Tue 25 Apr 2017, 12:32

Överlag gillar jag Genlab Alfa mycket och kampanjen har slagit an bra hos mina spelare. Men något jag funderar på är hur slutet kommer bli. Jag är nittionio procent säker på att mina spelare kommer ställa frågan "varför?" till Kronos när de möts. Närmare bestämt frågan: "Varför just dessa djurarter?" och "Varför göra människor av djur?". I bakgrundstexten känner jag att de frågorna inte besvaras så noga.

Just dessa djurarter kan ju alltid bortförklaras med Genlab beta, gamma, delta, etc. Men varför tror Elysium att lösningen på katastrofen är att blanda DNA? Varför skulle kaniner vara bättre på att överleva postnukleära ödemarker än människor?

Jag funderar på om man kan lägga in något om att de behöver bra försöksdjur till sin biomekatroniska experiment, men det känns också lite orimligt.

Hur har ni andra gjort med svaret på frågan "varför"? Varför projekt Genesis?
 
User avatar
Greipur
Posts: 107
Joined: Sun 06 Sep 2015, 14:30

Re: Genlab Alfa - varför just vi?

Tue 06 Jun 2017, 11:55

Mina spelare var mer intresserade över varför Kronos var en förbannad sadist och var faktiskt helt ointresserad av frågan du tar upp. Jag tror tematiken om försökdsdjur från den riktiga världen kanske var tillräckligt. Mitt eget varför är nog att titanmakterna var fullständigt maktfullkomliga och desperata i slutet och försökte sig på vad som helst som var en ny idé; "throw it against the wall and see what sticks" som en säger på engelska.

Så ja, jag tror det mer handlar om att kampanjerna i År Noll belyser teman, allegoriska berättelser om allt dumt vi som människor gör i verkligheten, sen att det inte är 100% hård sci-fi kanske spelar mindre roll. Men jag menar inte att din fråga är irrelevant, om jag skulle tänka efter så skulle jag nog säga att alla djur har med hjälp av evolutionen unika färdigheter som är svåra att få fram i människomutanter, de muterade djuren som inte är befläckade verkar mer stabila än sina muterade människor till kusiner.

Kanske räcker det? Kanske kommer spelarna inte fråga det alls? Det beror nog på vad din kampanj handlar om, i min kampanj brydde sig spelarna mer om sin överlevnad och frågan om människan var ett gudaväsen eller ej.

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 6 guests