User avatar
Nattvandrare
Topic Author
Posts: 83
Joined: Wed 20 Jun 2012, 12:00

Brädspels-inspirerade mekaniker för att hantera fordonstrider/race?

Mon 06 Feb 2017, 14:20

Jag introducerade motorskallarna i det senaste spelmötet, de framstod definitivt som ett sadistiskt och vildsint hot som krävde en hel del resurser och ansträngning för att slå ned. Nu hade jag gjort så de inte hade så stor nytta av sina fordon, men i framtiden vill jag förmodligen ha en möjlighet att utöva fordonsstrider. Dessutom kommer jag ihåg ett tidigare förslag här på forumet om att ha en zonsektor där zoninvånarna kan delta i "death races" med hemmamoddade bilar.

Jag funderar på att skaffa ett lämpligt brädspel för såna typer av mekaniker. Combat cars av äventyrsspel föreslogs i nån gammal tråd på forumet, men en mer aktuell version som finns nu är Car Wars (Och en ny version blev crowdfundad nyligen vet jag). Det finns också alternativa rollspelsmekaniker som t.ex. atomic highway som jag hört talas om.

Har någon testat alternativa fordonsregler för att få till en lite mer "Mad Max"-ig känsla i de scener och situationer där det är befogat? Vet någon om vilka system som passar bäst? Jag lutar mest åt Car Wars, som i grunden verkar var ett simpelt spel som har utrymme för det jag vill göra, men som blir oöverskådligt om man tillåter spelarna att från scratch bygga alla sina bilar med alla de expansionsval som finns (Går att begränsa bilarnas tillgängliga "moddar" beroende på vad gruppen hittar i zonen).
 
User avatar
Fenhorn
Moderator
Posts: 4439
Joined: Thu 24 Apr 2014, 15:03
Location: Sweden

Re: Brädspels-inspirerade mekaniker för att hantera fordonstrider/race?

Mon 06 Feb 2017, 15:30

Back-in-the-days så provade vi Combat Cars tillsammans med Mutant 2. Det fanns ju några konverteringsregler i M2 och det funkade ok. Car Wars är ju ett liknande spel, men lite mer anpassningsbart då där finns regler för att bygga sin bil och dessutom olika typer av fordon. När vi skaffade Car Wars så spelade vi inte Mutant (eller något spel där biljakter ingick) så vi hade aldrig någon anledning till att konvertera spelet. Men jag tror nog att Car Wars är ett bättre alternativ (har inte provat några andra bilspel).
“Thanks for noticin' me.” - Eeyore
 
Anganatyr
Posts: 58
Joined: Sat 13 Jun 2020, 19:21

Re: Brädspels-inspirerade mekaniker för att hantera fordonstrider/race?

Sat 13 Jun 2020, 19:58

Vi spelade också Combat Cars ihop med Mutant 2. En riktigt rolig kombination. Jag har flera scenarion i mina gamla pärmar från 80-talet.

Combat Cars är ett simpelt spel, men reglerna gör att det går fort och är actionfyllt. Ett riktigt kul spel!

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 4 guests