Äntligen är det dags för oss att spela Mutant igen!
Om någon månad kommer vi att dra igång Mutant: År Noll och i denna tråd tänkte jag dela med mig av mina tankar och idéer till andra spelledare. Grundtanken med spelet är att börja den första delkampanjen, Vägen till Eden, och därefter fortsätta med Genlab Alfa, Maskinarium och Elysium, där varje delkampanj ”låser upp” respektive klass för fortsatt spel runt Arken.
Hittills inget unikt.
Då jag och vår grupp älskade Mutant: Undergångens Arvtagare är mitt mål att efter samtliga delkampanjer är slutförda spela Pyrisamfundets födelse. I grova drag har jag placerat vår zon strax öster om den plats där Hindenburg byggs. När alla delkampanjer är klara är tanken att introducera Hydran som ett nytt hot, samt även en ny bosättning under Maximilian Skarprättare. Denna bosättning är givetvis placerad ungefär där Hindenburg sedan byggs (på en ny zonkarta som kopplas ihop med den första). Tanken är att rollpersonerna ska få vara med att skaffa hjälp mot Hydrans horder, precis som skedde i Mutant: Undergångens Arvtagare. Nu ligger detta långt fram i tiden, men tanken är att detta ska innefatta att försöka få med ”hövdingen Lexor Wrede” på sin sida, att be Aurora om hjälp (som givetvis ska vara en överlevande Vildtass!), att hitta VAX-10 och att be sekten Nova om hjälp. Därefter kommer om allt går i lås striden vid Pyri slätter att spelas ut. En lite mer galen idé jag har är att efter detta försöka få till en form av generationsspel, där man gör nerslag i Samfundets historia och spelar viktiga händelser från slaget vid Pyri slätter till så långt man nu känner för.
Jag kommer inte att skriva en krönika i detta forum, men dela med mig lite av det som händer under vårt spel samt de handouts som skapas under spelets gång.