Axel Widén
Topic Author
Posts: 46
Joined: Wed 09 Sep 2015, 22:28

M0/Eclipse Phase crossover

Thu 23 Jun 2016, 11:46

Fyra spelmöten in i vår M0-kampanj nu och tänkte berätta om samt förhoppningsvis få lite input på min twist, som är att kampanjen utspelar sig i ett crossover-universum mellan scifi-rollspelet Eclipse Phase och M0. Vilket spelarna förstås inte vet om.

Eclipse Phase är ett scifi-rollspel där människan övergivit Jorden efter ett fruktansvärt destruktivt AI-uppror där Skynet-liknande "TITANS" mer eller mindre utrotade oss. Den primära kampanjmiljön är olika habitat i solsystemet. Fokus är på transhumanism (är vi fortfarande människor när vi kan ladda upp våra medvetanden i andra kroppar etc.) och skräck (Titanerna är i princip lovecraftianska Great Old Ones). 

Man kan tycka att teknikutvecklingen före katastrofen gått längre i EP än M0 , men jag anser att det främst är en tonalitetsfråga. EP fokuserar helt enkelt mer på "hard SF", och M0 innehåller flera koncept som också indikerar extremt långt gången teknik (AI, "uplift"-projekt för djur, habitat i solsystemet etc). 

Jag har alltid tyckt EP verkar ganska svårspelat, men det innehåller flera spännande koncept som jag lånat till vår M0-kampanj:

EP: Under AI-upproret jagade "headhunter"-robotsvärmar människor, högg av deras huvuden och förde dem till stora uppladdningsstationer. Ingen vet riktigt varför Titanerna samlade på medvetanden på det här sättet. Jag tycker det är underbart kusligt.
Vår M0-kampanj: RP'na har hittat flera urgamla lik i zonen med avlägsnade huvuden. De har också upplevt att folk de lämnat för att vakta en plats saknar huvuden när RP'na återvänder. I en grotta där kannibaler gömde sig indikerar kannibalernas väggmålningar att de jagats av trollsländeliknande figurer som tagit deras huvuden.

EP: Titanerna spridde "Exsurgent"-viruset, ett "så-avancerat-att-det-är-magi"-hot som korrumperar både DNA och programmering. Viruset gör människor till olika livsfarliga monster och teknik till sadistiska dödsfällor. 
Vår M0-kampanj: RP'na har hittat flera tecken på att fornfolket verkar ha dött i strid med varandra eller av sina egna krigsmaskiner. RP'na har hittat skelettdelar som tyder på att fornfolket genomgick plötsliga mutationer. 

EP: Exsurgent-viruset kan ligga vilande i en organism och aktiveras av specifik stimuli. 
Vår M0-kampanj: RP'na har upptäckt att Zongastarna talar ett språk som verkar vara en medvetet förstörd/fördummad form av RP'nas. De har också upptäckt att Zongastarna uppfattar RP'nas språk som tabu och livsfarligt (snodde detta från The 100). Tids nog kommer RP'na upptäcka varför; alla Zongastar är infekterade av en Exsurgent-variant som aktiveras av komplex meningsbyggnad. Om Zongastarna börjar lära sig RP'nas språk och tala med dem kommer de alltså förvandlas till blodtörstiga styggelser. En lagom sadistisk söndra-och-härska-metod för en Titan, tyckte jag.

EP: Mänskligheten hade före katastrofen skapat nanofabrikatörer som kunde producera vilka prylar och vilken näring som helst förutsatt tillgång till ritningar och block av grundämnen.
Vår M0-kampanj: RP'na har hittat en svårt skadad medicinsk robot kopplad till en nanofabrikatör för biologiska proteser. En grupp kannibaler hade satt detta i system; fastspänd vid en bår nära medboten fick en av dem armar och ben amputerade gång på gång, vilket fick medboten att ta benmärgsprov från honom och odla en ny biologisk protes (svårt muterad eftersom kannibalernas DNA är all over the place). Rinse and repeat; en Särimner för kannibalerna. RP'na funderar just nu på hur de skall släpa med sig roboten och nanofabbern hem, eftersom de såklart vill genomföra samma lösning med sina zongrisar. Lyckas de med detta kommer jag ge Arken +2t6 Krubb, men tids nog kommer de behöva hitta ny "ammunition" till nanofabbern, och med den här nivån av hitech i Arken har de gjort sig sårbara för Exsurgent-viruset...

Planerad kampanjstruktur (parallellt med att hitta Eden):
1) RP'na upptäcker att en Titan är aktiv i Zonen, och denna blir det primära hotet halvvägs genom kampanjen. 
2) RP'na förstår vad en Titan är och får delar av bakgrunden förklarade för sig genom sina egna upplevelser i zonen. De förstår att Titanen är en övermäktig fiende som det gäller att gömma sig ifrån och göra strategiska nålstick emot.
3) RP'na förstår att Folket är skapade för att vara immuna mot Exsurgent-viruset - och faktiskt är det, men till ett högt pris (konstant skiftande DNA hindrar viruset från att blomma).
4) RP'na måste i kampanjens final ta ett beslut; fly från den brända Jorden via Eden (lättare), eller utnyttja sin samlade kunskap för att paralysera Titanen och ge Folket en framtid (svårare).

Saker jag vill få med i spel:
+ Uppladdning av medvetanden till nya kroppar
+ Nanosvärmar
+ Tusentals skrikande medvetanden fångade i databanker sedan Evakueringen
+ Ullevi fyllt till bredden av huvudlösa skelett
+ Teknofobi, befogad och obefogad
+ Tydlig demonstration av Titanens makt, sannolikt genom att utrota en hel grupp men även mer subtilt och djävulskt

Tankar, kommentarer, reaktioner?
 
User avatar
Blatifagus
Posts: 172
Joined: Thu 17 Dec 2015, 12:43
Location: Marjura

Re: M0/Eclipse Phase crossover

Thu 23 Jun 2016, 12:48

Jag har aldrig hört talas om Eclipse Phase, men det låter fantastiskt!
Att blanda EP med M:0 verkar fungera aldeles utmärkt. Det blir en, om möjligt, ännu dystrare och mer paranoid stämning.

Tummen upp!
Image
 
User avatar
Tomas
Site Admin
Posts: 4898
Joined: Fri 08 Apr 2011, 11:31

Re: M0/Eclipse Phase crossover

Thu 23 Jun 2016, 20:25

Coolt! Gillar verkligen. Eclipse Phase är ett sånt där spel med massor av coola ideer men som känns väldigt svårspelbart. Er variant låter toppen. :)
Fria Ligan
 
Axel Widén
Topic Author
Posts: 46
Joined: Wed 09 Sep 2015, 22:28

Re: M0/Eclipse Phase crossover

Thu 23 Jun 2016, 21:20

Kul att ni gillar! :)

Ja, EP kräver en hel del förarbete av SL och mycket buy-in från spelarna. Där är ju M:0 mer eller mindre tvärtom. Utgångspunkterna för min crossover är att 
a) EP's Jorden inte behöver modifieras mycket alls för att vara M:0's Jorden samt 
b) M:0 förutsätter till skillnad från EP inte att spelarna pluggat spelvärlden. 
Därmed blir M:0 ett effektivt system för att leverera flera av EP's roligare koncept. 

Det stämmer att kampanjen kan få slagsida mot ännu mer dysterhet och paranoia än M:0-"basic". Jag är inte helt säker på hur jag vill hantera det. Skräck är en stor del av EP och därmed någonting jag vill använda mycket i vår kampanj. M:0 har god potential för skräck, men jag ser det som ett i grunden hoppfullt spel; RP'na är ju nybyggare som reser sig ur misären och skapar något nytt. Balansen tror jag hittas i "hopp för ett högt pris" - den lätta (nåja) vägen att klara kampanjen är att överge återuppbyggandet och fly till stjärnorna, den svåra men förhoppningsvis mer tillfredsställande är att genom enorma uppoffringar paralysera TITAN'en så återuppbyggandet kan fortsätta. 

Hade varit jättekul att höra idéer från forumiter om hur dessa uppoffringar kan arta sig och hur balansen mellan hopp och förtvivlan kan hanteras! :)

Det finns en trevlig actual-play-podcast på en Eclipse Phase-kampanj här som demonstrerar hur flera av EP's koncept kan användas i konkret spel. 
 
User avatar
Gaddeborg
Posts: 256
Joined: Tue 18 Feb 2014, 17:40

Re: M0/Eclipse Phase crossover

Sat 25 Jun 2016, 23:42

Riktigt grym backstory! Gillar extra bra hur du har planerat att visa upp den, med grottmålningarna och de huvudlösa kropparna mm. Jag älskar att ha med sånt, och mina spelare älskar att nysta upp det. Så jag kommer också att behöva hitta på ganska mycket detaljerad historia för att kunna fylla zonen med spår i den stilen. Funderar också på någon lite annorlunda katastrof så att de skall få lite detektivarbete, men jag är inte säker på vad. Har du några planer för om du skulle köra Genlab Alfa, Machinarium och Exodus i samma värld?
 
Axel Widén
Topic Author
Posts: 46
Joined: Wed 09 Sep 2015, 22:28

Re: M0/Eclipse Phase crossover

Mon 27 Jun 2016, 09:45

Tack Gaddeborg! :)

Ja, det är väldigt roligt med foreshadowing och det är ofta effektivt för just skräck. 

Just detta med vad som faktiskt hände under katastrofen tror jag spelare generellt vill ha ett svar på, åtminstone i de grupper jag spelat med. Det fina med EP-apokalypsen är att den i princip skapar ALLA postapokalyptiska tropes genom kaskadeffekter; Lovecraftianska End Times, nanosvärmar, supersmittor, WMDs, zombiepest... allt på en gång. Det funkar rätt bra med M:0's värld, så som den är beskriven. För ett mer specifikt katastrofscenario tror jag du antingen behöver skära bort delar av M:0's värld, eller hitta ett sätt för din specifika apokalyps att ha skapat samma fenomen på omvägar. Meteoritnedslag som förde med sig ett främmande ekosystem tror jag skulle kunna vara en sådan "catch-all"-apokalyps, t.ex. 

Genlab Alfa tror jag går att köra i samma värld med ytterst små anpassningar, då "uplift"'ade djur redan är en del av EP-världen. 

Maskinarium har jag inte haft förmånen att läsa ännu, och jag har ingen koll på hur kampanjen är strukturerad där. Eventuellt blir det krångligare att köra i samma värld eftersom EP är ganska specifikt med hur robotar och AIs fungerar. Samtidigt finns väldigt spännande möjligheter eftersom EP låter medvetanden från köttkroppar kunna besätta maskiner. Ett kampanjupplägg skulle t.ex. kunna vara att rollpersonerna bit för bit upptäcker att de inte alls är AIs, utan människomedvetanden som utsatts för psychosurgery och placerats i robotkroppar. Under kampanjen letar de efter svar om varför detta hände, vilka de var tidigare och vad fasen de skall göra nu.

Exodus vet jag ännu mindre om än Maskinarium, vågar inte uttala mig där ännu :)
 
User avatar
SCalvin
Posts: 189
Joined: Tue 03 Feb 2015, 19:06

Re: M0/Eclipse Phase crossover

Mon 11 Jul 2016, 00:46

EP är en lite speciell värld, och att verka i den tar lite arbete. Det som fungerat för oss är att bara bryta spelet ibland för att fundera ut hur någon udda teknologi eller företeelse fungerar. Om någon vill öppna den lådan med transhumanistisk galenskap i sin M0-kampanj blir det en rätt stor förändring.

SL säger åt en RP att något skymtar till snabbt. RP har en livslogg (en ständigt körande realtidsvidoblogg, typ) igång, RP säger att de vill kolla igenom den sekvensen igen. RP kopplar upp sig i ett gemensamt taktiskt nät, en av dem avfyrar sitt vapen mot ett för sig osynligt mål, utifrån en annan RPs synvinkel. En av RP vill äta något och fixa ammunition, och det blir en paus för att reda ut olika grader av cornucopiamaskiner (3D-skrivare, på molekylärnivå) och deras säkerhetsspärrar.

Jag gillar enklaverna och deras sönderfallande rester av högteknologiska samhällen, men jag skulle nog inte lägga dem på den nivån. Att ta element från EP till enklaverna är skoj, men jag håller mig nog till det skruttigare, eländigare Mutant.
 
Axel Widén
Topic Author
Posts: 46
Joined: Wed 09 Sep 2015, 22:28

Re: M0/Eclipse Phase crossover

Wed 13 Jul 2016, 12:44

Yupp. Jag tror inte jag riktigt skulle orka spelleda EP rakt av, bl.a. på grund av exemplen du tar upp. Många SL-moves jag är lite för van vid slutar fungera med den nivån av superteknologi. Det jag försökt göra är ju snarare att ta några av ingredienserna från EP och bädda in dem i M0, främst för att bygga skräck. Skruttigheten vill jag inte bli av med :)
 
User avatar
SCalvin
Posts: 189
Joined: Tue 03 Feb 2015, 19:06

Re: M0/Eclipse Phase crossover

Fri 29 Jul 2016, 14:25

Vår skräckplot fungerar annorlunda när alla har ficklampor med styrka som portabla solar och batterier för dagar, och bärbara telefoner för varje person som inte knastrar och raspar.
 
User avatar
Orion
Posts: 75
Joined: Sun 04 Jan 2015, 01:58

Re: M0/Eclipse Phase crossover

Mon 01 Aug 2016, 09:28

Mycket spännande crossover!

Vi har själva gjort ett par försök med EP för en tid sedan, men fann att fastän spelet innehåller många intressanta element så var det lite svårt att ta till sig allt och veta hur man skulle relatera till det hela. Jag gillar verkligen Dina idéer och twister på M0 och önskar såhär i efterhand att jag också hade kommit på att blanda ihop de olika spelen! Måhända ser jag till att sno något av det till Maskinarium, då jag tror att det kan fungera utmärkt som en lite oväntad förklaring till robotarnas nytillkomna insikt.

Skulle vara mycket roligt att läsa spelrapporter om Ni vill sammanfatta Er kampanj!

Lycka till med spelandet!
Spelledare över arken i Ullevi.

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest