Kunde inte finna någon samlad tråd för detta underligt nog!
Startar upp med några som jag skrivit ner så är ni andra välkomna att bidra med era!
---------------------------------------------------
(FORN)RYGGSÄCK
En forntida ryggsäck i slittåligt nylontyg.
Ryggsäcken har gott om förvaringsfickor och är utrustad med ett kraftigt avbärarbälte för bästa möjliga avlastning.
Effekt:
Ger +3 pryltärningar till "Kämpa på" vid överbelastning.
UN-Krav: -
UN-bonus: Teknologi +1
---------------------------------------------------
BRANDYXA
En perfekt balanserad yxa målad i en skrikig röd färg.
Effekt: Prylbonus +2 till att slåss. Vapenskada 3. Ger även en Prylbonus om +2 till Ta krafttag vid öppnandet av låsta dörrar (dörren är därefter permanent ur bruk).
UN-krav: -
UN-bonus: -
---------------------------------------------------
FJÄLLTÄLT
Ett tält i slittåligaste nylon. Kan packas ihop till ett förvånadsvärt behändigt format och bäras i medföljande väska.
Räknas som en liten pryl (en halv rad).
Effekt:
Ger +3 pryltärningar mot köld för alla i tältet. Skyddar mot väder och vind.
Rymmer 2-3 personer.
UN-Krav: -
UN-bonus: Teknologi +T6
---------------------------------------------------
SOVSÄCK
En varm, mjuk och vattenavvisande sovsäck.
Blir extremt liten när den rullas ihop (småsak)
Effekt:
Ger prylbonus +4 till "Kämpa på" för att utstå köld.
UN-Krav: -
UN-bonus: Teknologi +1
---------------------------------------------------
K-PIST
En kortpipig automatkarbin i perfekt storlek att gömma
innanför rocken när det vankas överraskningskalas.
Vapnet kan vräka iväg hela skurar av kulor mot fienden,
men den sparsamme kan även avlossa ett skott i sänder.
Effekt:
Prylbonus +2 till skjuta. Vapenskada 2, kort räckvidd.
Vapnet har magasin, så du slipper ladda om efter varje skott.
Vapnet kan skjuta automateld (kapitel 6 i Bok 1: Mutanten).
UN-krav: Teknologi 20
UN-bonus: Teknologi +T6, Försvar +T6
---------------------------------------------------
PANSARSKOTT
Ett stort grönt rör med diverse knappar på.
Trycker du på de rätta knapparna så gäller det att du håller det åt rätt håll! Röret är ett mäktigt fornvapen som avfyrar en explosiv projektil.
Effekt: Tung pryl. Du avfyrar pansarskottet med färdigheten skjuta. Extra [Radiak] har ingen effekt. Lång räckvidd. Prylbonus +1.
Om attacken träffar smäller det på
nära avstånd från målet, annars på kort
avstånd. Explosionen har sprängverkan
9 och vapenskada 6.
Vapnet är av engångskonstruktion, laddat med ett skott. När det är avfyrat är kortet kasserat.
UN-krav: Teknologi 20
UN-bonus: Teknologi +T6, Försvar +T6
OBS! Skada behöver speltestas!
---------------------------------------------------
ÖVERLEVNADSKNIV
En kniv med ett rejält blad med sågtänder.
Knivskaftet är ihåligt och innehåller en sågvajer, några tändstickor, fisketråd och krok, samt en trasig kompass.
Kniven sitter i ett fodral utsmyckat med ett färgglatt tryck av en långhårig muskulös man som klädd i ett rött pannband.
Effekt: Prylbonus +2 till att slåss. Vapenskada 2.
Överlevnadsutrustningen i skaftet underlättar även zonfärden – ger Prylbonus +1 till slag på FLY och KÄMPA PÅ när slaget är mot ett Väderfenomen.
UN-krav: -
UN-bonus: Teknologi +T6
---------------------------------------------------
MEGAFON
!OBS! Megafon finns nu som officiell artefakt där reglerna skiljer sig något!
En konformad mackapär som förstärker ljudet från ena sidan så att det blir ohyggligt högt när det passerar ut på den andra.
Effekt: Kräver ett batteri eller en generator (artefakt eller projekt) för att fungera. En person som skriker ut sina order, glåpord eller hot genom Megafonen får en prylbonus på +2 till KOMMENDERA eller MUCKA. Användaren slipper dessutom negativ modifikation för avstånd.
Megafonen kan även riktas mot någon inom Armlängds räckvidd och åsamka det drabbade offret trauma på en poäng Stress.
UN-Krav: Teknologi 10
UN-Bonus: Teknologi +1, Försvar +T6
---------------------------------------------------
MINIRÄKNARE
En platt plastbit med otaliga knappar och en liten skärm. Mystiska symboler pryder knapparna.
Effekt: Drivs på solceller och kräver inget batteri. Genom att möjliggöra snabba avancerade uträkningar ger Miniräknaren en prylbonus +2 till SCHACKRA.
UN-Krav: Teknologi 10, Kultur 10
UN-Bonus: Kultur +T6, Teknologi +1
---------------------------------------------------
STILETT
Med en knapptryckning glider knivbladet ut ur skaftet. Effekten är mycket skrämmande och signalerar att bäraren är en hård jävel. Kniven är väldigt lätt att dölja.
Effekt: Småpryl. Prylbonus +2 till att slåss. Vapenskada 1.
Kniven ger dessutom en prylbonus på +1 till att MUCKA och/eller MANIPULERA vid hot.
UN-Krav: Teknologi 10
UN-Bonus: Kultur +1
---------------------------------------------------
GUMMIBÅT
En uppblåsbar gul gummibåt. Vid båten ligger även två teleskopfällbara åror i blå-gul plast.
Svår att blåsa upp för den otekniske.
Effekt: Gummibåten är ett fordon som kan bära 2 zonfarare.
Endast till Sjöss: Ökar förflyttning i strid och halverar tiden det tar att utforska en sektor i Zonen. Den kan också användas till att FLY från hot till sjöss och ger då prylbonus +2. Tålighet: 1.
Båten kan ej användas till att Ramma.
Tung pryl uppblåst, vanlig pryl annars. Tar ca en halvtimma att blåsa upp, men ett lyckat slag mot KÄMPA PÅ halverar tiden och med en extra [radiak] så kan den blåsas upp på 5 min.
UN-Krav: Teknologi 10
UN-Bonus: Teknologi +T6
---------------------------------------------------
ANTIBIOTIKA
En kraftfull fornmedicin som botar många sjukdomar och infektioner.
Effekt: Sanerar alla rötpoäng du tagit (ej permanenta) utan att du behöver slå för permanent röta.
Pillren ligger i en plastburk eller sitter på en karta, tyvärr räcker de bara till en T6 doser. När du tagit alla måste du kassera kortet. Småsak.
UN-Krav: Teknologi 20
UN-Bonus: -
Tack till schnurra för idén till Antibiotika!
---------------------------------------------------
ROLLSPELSBOX
En kartongbox med en häftig bild på utsidan. Boxen innehåller ett par böcker, kryptiska tärningar och lite annat. Texten utlovar spänmande äventyr i en annan värld!
Effekt: När boxen används av 2-5 personer så återhämtar de all trauma mot KÄNSLA på en timma. Liten pryl (halv rad).
UN-Krav: Kultur 10
UN-Bonus: Kultur +T6
---------------------------------------------------
SJUKVÅRDSVÄSKA
!OBS! Sjukvårdsväskan finns nu som officiell artefakt där reglerna skiljer sig något!
En ryggsäck som pryds av ett stort rött kors i en vit cirkel. Väskan är fylld med små inplastade paket, gummislangar, nålar, vassa instrument och plastskenor. Någon verkar ha förbrukat en del av innehållet men det finns fortfarande en hel del användbart kvar.
Effekt: Väskan ger Prylbonus +2 till att VÅRDA kritiskt skadade (dvs Brutna av trauma mot Styrka). Innehållet räcker till en T6 användningar.
UN-Krav: Kultur 10
UN-Bonus: Kultur +T6
---------------------------------------------------
VATTENRENINGSTABLETTER
Ett piller ur den här burken gör det grumligaste rötvatten i zonen drickbart. Den här sorten kommer dessutom med en frisk smak av citrus.
Effekt: Ett piller renar en portion vatten så att det inte längre är rötsmittat. Tyvärr räcker pillren bara till T6 doser – när du har tagit alla måste du kassera kortet. Småsak.
UN-Krav: Teknologi 20
UN-Bonus: -
---------------------------------------------------
KIKARSIKTE
Ett rör med en glasbit i. Vanligen monterad på ett gevär när det upphittas. Tittar man in i röret blir allt mycket större och i mitten visas ett kors som kanske kan användas som riktmärke för vart ett eventuellt skott skulle träffa..
Effekt: Kan monteras (Kräver ett lyckat slag för Mecka eller Skjuta för att siktet ska monteras korrekt kalibrerat) på ett skjutvapen (Gevär, Pistol, Automatvapen, Armborst) och ger då prylbonus +2 (utöver normala +1 vid Sikta, dvs. sammanlagt +3) när skytten använder en manöver till att SIKTA NOGA. Ger ingen bonus på Armlängds avstånd.
Kan även användas som en kikare och ger då prylbonus +1 till Speja och Leda vägen. Småsak.
UN-Krav: Teknologi 10
UN-Bonus: Teknologi +T6
---------------------------------------------------
LASERPEKARE/LASERSIKTE
En liten pryl med en plastlins i ena änden. Om man trycker på en knapp projiceras en liten röd punkt där man pekar.
Effekt: Kan monteras (Kräver ett lyckat slag för Mecka eller Skjuta för att siktet ska monteras korrekt kalibrerat) på ett skjutvapen (Gevär, Pistol, Automatvapen, Armborst) och ger då prylbonus +1 till att SKJUTA på upp till kort avstånd. När du använder din handling till att SKJUTA får du även +2 till ditt INITIATIV (då det går snabbare att lokalisera siktet på målet). Småsak.
UN-Krav: Teknologi 10
UN-Bonus: Teknologi +T6
---------------------------------------------------
KLISTERDEKALER
Ett plastark med klister på baksidan och bilder och symboler på framsidan. Kommer i olika varianter, just detta ark har bilder som uppenbart använts för att utsmycka rustningar för att sätta skräck i sina motståndare..
Effekt: Kan klistras på rustning/hjälm som då får ett skrämmande och imponerande utseende. Ger prylbonus +1 till Mucka, Dominera och Manipulera.
UN-Krav: -
UN-Bonus:Kultur +T6
---------------------------------------------------
SNASK
Himmelskt sötsmakande piller eller kakor som skänker njutning och tröst till den självömkande. Kommer oftast i förpackningar om 1T6 doser. Ett frosseri spenderar 1T6 doser och läker en poäng Tvivel (Känsla), flera frosseri kan utföras i följd men kräver då att en ny T6 för åtgång rullas. Småsak.
UN-krav: -
UN-bonus: Kultur +1T6[/font]
---------------------------------------------------
KOFOT
Ett ovärderligt hjälpmedel när du glömt nycklarna till din nästas skattgömma. Kan även användas som ett tillhygge.
Effekt: Prylbonus +2 till att slåss. Vapenskada 2. Ger även en Prylbonus +3 till Ta krafttag när du bryter upp låsta dörrar och liknande.
UN-krav: -
UN-bonus: -
---------------------------------------------------