User avatar
Krönikören
Topic Author
Posts: 819
Joined: Sat 01 Mar 2014, 13:43

Nya Artefakter

Wed 12 Nov 2014, 20:52

Kunde inte finna någon samlad tråd för detta underligt nog!

Startar upp med några som jag skrivit ner så är ni andra välkomna att bidra med era!

---------------------------------------------------

(FORN)RYGGSÄCK

En forntida ryggsäck i slittåligt nylontyg.
Ryggsäcken har gott om förvaringsfickor och är utrustad med ett kraftigt avbärarbälte för bästa möjliga avlastning.

Effekt:
Ger +3 pryltärningar till "Kämpa på" vid överbelastning.

UN-Krav: -
UN-bonus: Teknologi +1

---------------------------------------------------

BRANDYXA

En perfekt balanserad yxa målad i en skrikig röd färg.

Effekt: Prylbonus +2 till att slåss. Vapenskada 3. Ger även en Prylbonus om +2 till Ta krafttag vid  öppnandet av låsta dörrar (dörren är därefter permanent ur bruk).

UN-krav: -
UN-bonus: -

---------------------------------------------------

FJÄLLTÄLT

Ett tält i slittåligaste nylon. Kan packas ihop till ett förvånadsvärt behändigt format och bäras i medföljande väska.
Räknas som en liten pryl (en halv rad).

Effekt:
Ger +3 pryltärningar mot köld för alla i tältet. Skyddar mot väder och vind.
Rymmer 2-3 personer.

UN-Krav: -
UN-bonus: Teknologi +T6

---------------------------------------------------

SOVSÄCK

En varm, mjuk och vattenavvisande sovsäck.
Blir extremt liten när den rullas ihop (småsak)

Effekt:
Ger prylbonus +4 till "Kämpa på" för att utstå köld.

UN-Krav: -
UN-bonus: Teknologi +1

---------------------------------------------------

K-PIST

En kortpipig automatkarbin i perfekt storlek att gömma
innanför rocken när det vankas överraskningskalas.
Vapnet kan vräka iväg hela skurar av kulor mot fienden,
men den sparsamme kan även avlossa ett skott i sänder.

Effekt:
Prylbonus +2 till skjuta. Vapenskada 2, kort räckvidd.
Vapnet har magasin, så du slipper ladda om efter varje skott.
Vapnet kan skjuta automateld (kapitel 6 i Bok 1: Mutanten).

UN-krav: Teknologi 20
UN-bonus: Teknologi +T6, Försvar +T6

---------------------------------------------------

PANSARSKOTT

Ett stort grönt rör med diverse knappar på.
Trycker du på de rätta knapparna så gäller det att du håller det åt rätt håll! Röret är ett mäktigt fornvapen som avfyrar en explosiv projektil.

Effekt: Tung pryl. Du avfyrar pansarskottet med färdigheten skjuta. Extra [Radiak] har ingen effekt. Lång räckvidd. Prylbonus +1.
Om attacken träffar smäller det på
nära avstånd från målet, annars på kort
avstånd. Explosionen har sprängverkan
9 och vapenskada 6.
Vapnet är av engångskonstruktion, laddat med ett skott. När det är avfyrat är kortet kasserat.

UN-krav: Teknologi 20
UN-bonus: Teknologi +T6, Försvar +T6

OBS! Skada behöver speltestas!

---------------------------------------------------

ÖVERLEVNADSKNIV

En kniv med ett rejält blad med sågtänder.
Knivskaftet är ihåligt och innehåller en sågvajer, några tändstickor, fisketråd och krok, samt en trasig kompass.

Kniven sitter i ett fodral utsmyckat med ett färgglatt tryck av en långhårig muskulös man som klädd i ett rött pannband.

Effekt: Prylbonus +2 till att slåss. Vapenskada 2.
Överlevnadsutrustningen i skaftet underlättar även zonfärden – ger Prylbonus +1 till slag på FLY och KÄMPA PÅ när slaget är mot ett Väderfenomen.

UN-krav: -
UN-bonus: Teknologi +T6

---------------------------------------------------

MEGAFON

!OBS! Megafon finns nu som officiell artefakt där reglerna skiljer sig något!


En konformad mackapär som förstärker ljudet från ena sidan så att det blir ohyggligt högt när det passerar ut på den andra.

Effekt: Kräver ett batteri eller en generator (artefakt eller projekt) för att fungera. En person som skriker ut sina order, glåpord eller hot genom Megafonen får en prylbonus på +2 till KOMMENDERA eller MUCKA. Användaren slipper dessutom negativ modifikation för avstånd.
Megafonen kan även riktas mot någon inom Armlängds räckvidd och åsamka det drabbade offret trauma på en poäng Stress.

UN-Krav: Teknologi 10
UN-Bonus: Teknologi +1, Försvar +T6

---------------------------------------------------

MINIRÄKNARE

En platt plastbit med otaliga knappar och en liten skärm. Mystiska symboler pryder knapparna.

Effekt: Drivs på solceller och kräver inget batteri. Genom att möjliggöra snabba avancerade uträkningar ger Miniräknaren en prylbonus +2 till SCHACKRA.

UN-Krav: Teknologi 10, Kultur 10
UN-Bonus: Kultur +T6,  Teknologi +1

---------------------------------------------------

STILETT

Med en knapptryckning glider knivbladet ut ur skaftet. Effekten är mycket skrämmande och signalerar att bäraren är en hård jävel. Kniven är väldigt lätt att dölja.

Effekt: Småpryl. Prylbonus +2 till att slåss. Vapenskada 1.
Kniven ger dessutom en prylbonus på +1 till att MUCKA och/eller MANIPULERA vid hot.

UN-Krav: Teknologi 10
UN-Bonus: Kultur +1

---------------------------------------------------

GUMMIBÅT

En uppblåsbar gul gummibåt. Vid båten ligger även två teleskopfällbara åror i blå-gul plast.
Svår att blåsa upp för den otekniske.

Effekt: Gummibåten är ett fordon som kan bära 2 zonfarare.
Endast till Sjöss: Ökar förflyttning i strid och halverar tiden det tar att utforska en sektor i Zonen. Den kan också användas till att FLY från hot till sjöss och ger då prylbonus +2. Tålighet: 1.
Båten kan ej användas till att Ramma.
Tung pryl uppblåst, vanlig pryl annars. Tar ca en halvtimma att blåsa upp, men ett lyckat slag mot KÄMPA PÅ halverar tiden och med en extra [radiak] så kan den blåsas upp på 5 min.

UN-Krav: Teknologi 10
UN-Bonus: Teknologi +T6


---------------------------------------------------

ANTIBIOTIKA

En kraftfull fornmedicin som botar många sjukdomar och infektioner.

Effekt: Sanerar alla rötpoäng du tagit (ej permanenta) utan att du behöver slå för permanent röta.
Pillren ligger i en plastburk eller sitter på en karta, tyvärr räcker de bara till en T6 doser. När du tagit alla måste du kassera kortet. Småsak.

UN-Krav: Teknologi 20
UN-Bonus: -

Tack till schnurra för idén till Antibiotika!

---------------------------------------------------

ROLLSPELSBOX

En kartongbox med en häftig bild på utsidan. Boxen innehåller ett par böcker, kryptiska tärningar och lite annat. Texten utlovar spänmande äventyr i en annan värld!

Effekt: När boxen används av 2-5 personer så återhämtar de all trauma mot KÄNSLA på en timma. Liten pryl (halv rad).

UN-Krav: Kultur 10
UN-Bonus: Kultur +T6

---------------------------------------------------

SJUKVÅRDSVÄSKA

!OBS! Sjukvårdsväskan finns nu som officiell artefakt där reglerna skiljer sig något!


En ryggsäck som pryds av ett stort rött kors i en vit cirkel. Väskan är fylld med små inplastade paket, gummislangar, nålar, vassa instrument och plastskenor. Någon verkar ha förbrukat en del av innehållet men det finns fortfarande en hel del användbart kvar.

Effekt: Väskan ger Prylbonus +2 till att VÅRDA kritiskt skadade (dvs Brutna av trauma mot Styrka). Innehållet räcker till en T6 användningar.

UN-Krav: Kultur 10
UN-Bonus: Kultur +T6


---------------------------------------------------

VATTENRENINGSTABLETTER

Ett piller ur den här burken gör det grumligaste rötvatten i zonen drickbart. Den här sorten kommer dessutom med en frisk smak av citrus.

Effekt: Ett piller renar en portion vatten så att det inte längre är rötsmittat. Tyvärr räcker pillren bara till T6 doser – när du har tagit alla måste du kassera kortet. Småsak.

UN-Krav: Teknologi 20
UN-Bonus: -


---------------------------------------------------

KIKARSIKTE
Ett rör med en glasbit i. Vanligen monterad på ett gevär när det upphittas. Tittar man in i röret blir allt mycket större och i mitten visas ett kors som kanske kan användas som riktmärke för vart ett eventuellt skott skulle träffa..
Effekt: Kan monteras (Kräver ett lyckat slag för Mecka eller Skjuta för att siktet ska monteras korrekt kalibrerat) på ett skjutvapen (Gevär, Pistol, Automatvapen, Armborst) och ger då prylbonus +2 (utöver normala +1 vid Sikta, dvs. sammanlagt +3) när skytten använder en manöver till att SIKTA NOGA. Ger ingen bonus på Armlängds avstånd.
Kan även användas som en kikare och ger då prylbonus +1 till Speja och Leda vägen. Småsak.

UN-Krav: Teknologi 10
UN-Bonus: Teknologi +T6


---------------------------------------------------

LASERPEKARE/LASERSIKTE
En liten pryl med en plastlins i ena änden. Om man trycker på en knapp projiceras en liten röd punkt där man pekar.
Effekt: Kan monteras (Kräver ett lyckat slag för Mecka eller Skjuta för att siktet ska monteras korrekt kalibrerat) på ett skjutvapen (Gevär, Pistol, Automatvapen, Armborst) och ger då prylbonus +1 till att SKJUTA på upp till kort avstånd. När du använder din handling till att SKJUTA får du även +2 till ditt INITIATIV (då det går snabbare att lokalisera siktet på målet). Småsak.

UN-Krav: Teknologi 10
UN-Bonus: Teknologi +T6

---------------------------------------------------
KLISTERDEKALER
Ett plastark med klister på baksidan och bilder och symboler på framsidan. Kommer i olika varianter, just detta ark har bilder som uppenbart använts för att utsmycka rustningar för att sätta skräck i sina motståndare..
Effekt: Kan klistras på rustning/hjälm som då får ett skrämmande och imponerande utseende. Ger prylbonus +1 till MuckaDominera och Manipulera.
UN-Krav: -
UN-Bonus:Kultur +T6

---------------------------------------------------
SNASK
Himmelskt sötsmakande piller eller kakor som skänker njutning och tröst till den självömkande. Kommer oftast i förpackningar om 1T6 doser. Ett frosseri spenderar 1T6 doser och läker en poäng Tvivel (Känsla), flera frosseri kan utföras i följd men kräver då att en ny T6 för åtgång rullas. Småsak.
UN-krav: -
UN-bonus: Kultur +1T6[/font]


---------------------------------------------------
KOFOT
Ett ovärderligt hjälpmedel när du glömt nycklarna till din nästas skattgömma. Kan även användas som ett tillhygge.
Effekt: Prylbonus +2 till att slåss. Vapenskada 2. Ger även en Prylbonus  +3 till Ta krafttag när du bryter upp låsta dörrar och liknande.

UN-krav: -
UN-bonus: -
---------------------------------------------------
Last edited by Krönikören on Thu 19 Apr 2018, 12:09, edited 17 times in total.
 
User avatar
Jurij 1138
Posts: 329
Joined: Fri 29 Apr 2011, 09:15
Location: Zonen på Öarna

Re: Nya Artefakter

Thu 13 Nov 2014, 09:28

Trevligt!

Jag skulle sätta begränsning på 3 personer för tältet.

Dessutom skulle jag för Överlevnadskniven ge prylbonus till Känna Zonen istället för Leda Vägen.
________________________
Meka Extraordinaire
 
User avatar
Krönikören
Topic Author
Posts: 819
Joined: Sat 01 Mar 2014, 13:43

Nya Artefakter

Thu 13 Nov 2014, 10:44

Bra feedback!
Uppdaterade tältet.
För överlevnadskniven funderar jag.. Känna zonen är ju mer "kunskap om fenomen och varelser". Men kanske pryltärningar till att FLY från väderfenomen, och/eller att KÄMPA PÅ mot väderfenomen?



UPPDATERING: Fyllt på med Ytterligare några.
 
User avatar
Krönikören
Topic Author
Posts: 819
Joined: Sat 01 Mar 2014, 13:43

Nya Artefakter

Mon 27 Apr 2015, 10:24

KIKARSIKTE
Ett rör med en glasbit i. Vanligen monterad på ett gevär när det upphittas. Tittar man in i röret blir allt mycket större och i mitten visas ett kors som kanske kan användas som riktmärke för vart ett eventuellt skott skulle träffa..
Effekt: Kan monteras (Kräver ett lyckat slag för Mecka eller Skjuta för att siktet ska monteras korrekt kalibrerat) på ett skjutvapen (Gevär, Pistol, Automatvapen, Armborst) och ger då prylbonus +2 (utöver normala +1 vid Sikta, dvs. sammanlagt +3) när skytten använder en manöver till att SIKTA NOGA. Ger ingen bonus på Armlängds avstånd.
Kan även användas som en kikare och ger då prylbonus +1 till Speja och Leda vägen. Småsak.

UN-Krav: Teknologi 10
UN-Bonus: Teknologi +T6


---------------------------------------------------
LASERPEKARE/LASERSIKTE
En liten pryl med en plastlins i ena änden. Om man trycker på en knapp projiceras en liten röd punkt där man pekar.
Effekt: Kan monteras (Kräver ett lyckat slag för Mecka eller Skjuta för att siktet ska monteras korrekt kalibrerat) på ett skjutvapen (Gevär, Pistol, Automatvapen, Armborst) och ger då prylbonus +1 till att SKJUTA på upp till kort avstånd. När du använder din handling till att SKJUTA får du även +2 till ditt INITIATIV (då det går snabbare att lokalisera siktet på målet). Småsak.

UN-Krav: Teknologi 10
UN-Bonus: Teknologi +T6
 
User avatar
Jontepojken
Posts: 3
Joined: Sun 09 Aug 2015, 21:38

Re: Nya Artefakter

Mon 10 Aug 2015, 12:38

RESET

(Inspirerad av Niel Gaimans novell Change från "Smoke And Mirrors" samt en mycket intressant dröm jag hade)

Denna drog som utvecklades i enklaverna kom, trots sin förmåga att bota i princip alla kända sjukdomar, att förbjudas av sedlighetspolisen. Det kom att istället bli den mindre effektiva drogen Regen som dominerade.

Drogen har förmågan att läka alla kända sjukdomar, både ärftliga och förvärvade, samt skador och lyten. Kroppen renas även från samtliga kända miljögifter och radioaktiv strålning. Drogen kommer blandad med ett starkt narkoleptika vilket inducerar ett komalikt tillstånd under det dygn som den verkar. Patienten bör under en period innan drogens användande bygga upp en fettdepå på minst 5 kg för att motverka sidoeffekter. Det extra materialet behövs för att bygga om kroppen och organen, annars kan det orsaka atrofiering av muskulaturen vilket kräver en längre tids rehabilitering för att återhämta sig ifrån.

Drogen har även en annan mer intressant bieffekt. Varje gång drogen administreras byter subjektet kön. Detta innebär inte bara att det yttre utseendet förändras, utan även de reproduktiva organen och hormonsystemet, vilket i förlängningen även kan leda till komplikationer med genderidentiteten.



Utseende:


En liten grå låda i plast innehållande en autoinjektor med en klar vätska samt en bipacksedel som beskriver användningen (Förstå sig på -2).

Användning:

För att inte få bieffekter bör RP äta en extra ranson per dag under en veckas tid innan. Om inte detta skett kommer RP att förlora 1 poäng permanent Styrka vilken kan återhämtas genom att äta en extra ranson per dag under två veckors tid samt fysisk aktivitet.

Efter injektionen somnar RP inom 10 min och förblir sovande under 24 (+/- 2 timmar). Under perioden utsöndrar kroppen en rosa geleartad substans vilket är resterna av de organ som bryts ner och ersätts.

Effekter:

Alla RPs grundegenskaper återställs till utgångsvärdet vid skapandet av karaktären. All tillfällig skada läks.
Alla kritiska skador återställs. (Förlorade lemmar e.t.c).
All röta, permanent och tillfällig, stryks. Inga tärningsslag för att se om den tillfälliga rötan blir permanent krävs.
RP kastar samtliga sina mutationskort. Dessa blandas in i leken och RP drar lika många nya.
RP byter kön inklusive kompletta reproduktiva organ. Om RP blir man (från kvinna) är han nu även fertil och kan producera avkomma.


UN-Nivå: 30
UN-Bonus: Teknologi 2t6
 
User avatar
Krönikören
Topic Author
Posts: 819
Joined: Sat 01 Mar 2014, 13:43

Re: Nya Artefakter

Wed 18 Oct 2017, 14:17

KLISTERDEKALEREtt plastark med klister på baksidan och bilder och symboler på framsidan. Kommer i olika varianter, just detta ark har bilder som uppenbart använts för att utsmycka rustningar för att sätta skräck i sina motståndare..
Effekt: Kan klistras på rustning/hjälm som då får ett skrämmande och imponerande utseende. Ger prylbonus +1 till MuckaDominera och Manipulera.
UN-Krav: -
UN-Bonus: Kultur +T6
 
User avatar
Tomas
Site Admin
Posts: 4896
Joined: Fri 08 Apr 2011, 11:31

Re: Nya Artefakter

Thu 19 Oct 2017, 20:23

KLISTERDEKALEREtt plastark med klister på baksidan och bilder och symboler på framsidan. Kommer i olika varianter, just detta ark har bilder som uppenbart använts för att utsmycka rustningar för att sätta skräck i sina motståndare..
Effekt: Kan klistras på rustning/hjälm som då får ett skrämmande och imponerande utseende. Ger prylbonus +1 till MuckaDominera och Manipulera.
UN-Krav: -
UN-Bonus: Kultur +T6
Gillar!
Fria Ligan
 
User avatar
Krönikören
Topic Author
Posts: 819
Joined: Sat 01 Mar 2014, 13:43

Re: Nya Artefakter

Thu 19 Apr 2018, 12:10

Ett par nya artefakter tillagda (inredigerade i första posten).. kommer några till senare... :)
 
Byrax
Posts: 1094
Joined: Fri 08 Jan 2016, 10:42
Location: Mythic North

Re: Nya Artefakter

Thu 19 Apr 2018, 16:12

Grymt! Preppar kampanjreboot så allt sådant här är grymt att ha!

Kanske kan de dyka upp i Spelkortsmodul 3? 
 
User avatar
Ooiman
Posts: 31
Joined: Tue 20 Jun 2017, 14:08
Location: Göteborg
Contact:

Re: Nya Artefakter

Thu 17 Feb 2022, 13:18

Kladdat ner lite nya artefaktidéer.

KORTLEK (min egen tolkning, ej den från modulen Sista Motståndet)
En liten ask innehåller kort med olika färger och motiv.
Effekt: Återhämtar Känsla om du spelar en stund. Prylbonus +1 om du använder talangen Artist för att utföra ett trolleritrick. Småsak.
UN-krav: Kultur 5
UN-bonus: -
Bonus: En gång per spelmöte får du slå Förstå Sig På för att skapa nya regler till ett kortspel. Vid lyckat slag får du ge spelet ett namn och beskriva hur de spelas mellan RP och SLP. Får du en bonuseffekt på ditt slag kan du skapa ett hasardspel där karaktärer kan lägga insatser, såsom krubb och patroner.

HEMBRÄNNARE
Behållare, rör och slangar sammansatta till en underlig manick. De som vet hur den fungerar och kan producera kan snart inse dess vikt i patroner.
EFFEKT: Prylbonus +3 på Mecka (Skrotskalle) eller Känna Zonen (talangen Zonkock). Genererar 2T6 rationer sprit efter 24 timmar. Kräver en ration rötfritt krubb och vatten. Tung pryl. Kan inte förflyttas under användning.
UN-krav: Teknologi 20
UN-bonus: Teknologi +T6 (ej om Destillator finns i Arken)

MP3-SPELARE
En liten plastpryl med en skärm och väldigt få knappar. En kabel sitter fast i den som delar sig i två.
Effekt: Spelar musik. Lyssnar man på den en timme återhämtar man Känsla. Har T6 timmars batteritid. Kan laddas med en generator. Lätt pryl.
UN-krav: Teknologi 20, Kultur 10
UN-bonus: Teknologi +T6, Kultur +T6

OLIVOLJA
En dammig flaska med en gulaktig vätska i sig.
Effekt: Prylbonus +2 på Känna Zonen när en zonkock lagar krubb. Innehåller 2T6 doser.
UN-nivå: Krubb 5, Kultur 5
UN-bonus: Krubb +2
I live for misfires.

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 5 guests